Gjest frustrert og skuffet Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Er det ikke vanlig at 2-4 åringer er litt viltre? Jeg kom i skade for å si til en fireåring som var litt vilter at han var litt turbo. Mente ikke noe vondt med det og tenkte ikke noe på at han var et problem- som turbo... men jeg skulle ikke sagt det, moren satte i med kvass stemme at han er ikke turbo, ja han er en aktiv gutt, men turbo er han ikke! Jeg er så lei av at folk kaller han turbo. Eh hallo tenkte jeg, unnskyld da... jeg kunne da ikke lukte at hun tolket ordet turbo som negativt. I mitt ordforråd legger jeg ikke så mye i ordet, turbo er mer et søtt kosenavn for meg for å være aktiv. Men sånn som hun la det fram kunne jeg like godt kalt han jævelunge... da hadde jeg skjønt hun reagerte... men det var tydeligvis et problem da, å kalle han turbo. Men siden så mange hadde kalt han turbo - så kanskje det var noe i d? Kanskje følte hun at hun ikke mestret ungen sin? Hun skal jo være så perfekt i alt, spesielt barneoppdragelse. Hun retter på alle om de sier et eller annet "politisk" ukorrekt ang. barneoppdragelse. Jeg syns i alle fall hun overreagerte og ble faktisk veldig lei meg, følte meg som den slemmingen som kalte ungen hennes turbo. Jeg er jo glad i denne gutten jeg og, ville ikke sagt noe til han som jeg mente var negativt. Jo, han er aktiv, men jeg har aldri tenkt på han som noe problem, derimot har jeg forsvart han når andre har klaget over hvor vill han er og sagt at det er vanlig at de er litt ville i den alderen, trassalderen tross alt. Nå føler jeg at hun alltid har vært fiendtlig innstilt på meg og alltid på vakt, alltid skal hun irettesette meg som om jeg var en liten unge... alt jeg sier er jo feil. Og alt de gjør er bedre enn det andre gjør. Aldri får jeg positive tilbakemeldinger for noe... har jeg gjort noe kan du tro hun har gjort noe enda bedre. Har jeg kjøpt noe - så er det bare dritt... De er jo så mye bedre enn oss. Er det rart vi ikke kommer oftere på besøk? Jo, det er synd på henne om hun føler seg utilstrekkelig ang. sønnen sin, men det er et forbigående stadie ungen er på, han er tross alt bare 4 år. Greit nok om han var 10 år og fortsatt helt turbo - da kanskje man hadde begynt å tenke i retning ADHD, men han er en aktiv og helt normal liten gutt i mine øyne, at jeg kaller han turbo er ikke negativt ment fra min side i alle fall. Bare synd hun tolket det sånn... jeg kunne da ikke lukte at hun så det på den måten. Jeg prøvde å forklare at jeg ikke mente det sånn, men hun ble bare taus og lot som hun ikke hørte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Ut i fra det du sier, så ser jeg ikke det helt store problemet. Men det kan jo tenkes at moren var litt sår, og lei av at det ble påpekt at sønnen var aktiv, eller turbo (som jeg heller ikke ser på som noe skjellsord). Og er hun som du sier, opptatt av at alt skal være perfekt, så passer det kanskje ikke inn i hennes verden å ha en aktiv sønn... Ikke tenk mer på det. Er hun så "up tight" så er det vel ikke så kjekt å være sammen med henne uansett? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Ut i fra det du sier, så ser jeg ikke det helt store problemet. Men det kan jo tenkes at moren var litt sår, og lei av at det ble påpekt at sønnen var aktiv, eller turbo (som jeg heller ikke ser på som noe skjellsord). Og er hun som du sier, opptatt av at alt skal være perfekt, så passer det kanskje ikke inn i hennes verden å ha en aktiv sønn... Ikke tenk mer på det. Er hun så "up tight" så er det vel ikke så kjekt å være sammen med henne uansett? Takk, godt å høre at andre også ser det sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gro123 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Hun er sikker lei av til stadighet å få høre at ungen er i overkant aktiv, var nok derfor hun ble sur. Men jeg syns nok hun overreagerte, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Ut i fra det du sier, så ser jeg ikke det helt store problemet. Men det kan jo tenkes at moren var litt sår, og lei av at det ble påpekt at sønnen var aktiv, eller turbo (som jeg heller ikke ser på som noe skjellsord). Og er hun som du sier, opptatt av at alt skal være perfekt, så passer det kanskje ikke inn i hennes verden å ha en aktiv sønn... Ikke tenk mer på det. Er hun så "up tight" så er det vel ikke så kjekt å være sammen med henne uansett? Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Det virker som om din (i utgangspunktet uskyldige) kommentar var akkurat den dråpen som fikk moras beger til å renne over. Hun sa det jo selv også, at hun var lei av at det ble kommentert. Så du var nok rett og slett bare uheldig med timingen. Når det er sagt, virker det som om moras kommentar var nettopp det samme for deg - dråpen, for du reagerer også temmelig sterkt i forhold til hva hun svarte, og det virker som om det ligger ganske mye og ulmer under overflaten hos deg også. Kanskje du bør vurdere om det er på tide å roe ned kontakten, eller rett og slett ta en oppklarende prat? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg ser i ditt innlegg en mor som går i intenst selvforsvar og ikke helt ser det som andre ser - nemlig at hennes sønn er i overkant normalt aktiv. Evt. at hun ser det, men ikke helt vil innrømme det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg ser i ditt innlegg en mor som går i intenst selvforsvar og ikke helt ser det som andre ser - nemlig at hennes sønn er i overkant normalt aktiv. Evt. at hun ser det, men ikke helt vil innrømme det. Eller at moren faktisk ser det, og innerst inne er redd for at han f.eks. har ADHD - og når da noen priker i den vonde mistanken, da...knurr! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest forskjellige Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg synes en skal være litt forsiktig med å bruke slike ord. Barnet kan fort få et stempel på seg.Selv om det kan være litt søtt å være turbo så hadde jeg kanskje kvidd meg litt med å passe på ham. SLike barn må jo ofte ha et øye på seg hele tiden, derfor kan det virke litt negativt. Så hadde jeg vært det ville jeg beklagd meg og sagt at du ikke tenkte så nøye over hva du sa. Alle kan si noe dumt og sårende og vi har alle våre såre felt på ulike områder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg synes en skal være litt forsiktig med å bruke slike ord. Barnet kan fort få et stempel på seg.Selv om det kan være litt søtt å være turbo så hadde jeg kanskje kvidd meg litt med å passe på ham. SLike barn må jo ofte ha et øye på seg hele tiden, derfor kan det virke litt negativt. Så hadde jeg vært det ville jeg beklagd meg og sagt at du ikke tenkte så nøye over hva du sa. Alle kan si noe dumt og sårende og vi har alle våre såre felt på ulike områder. Det var jo det jeg gjorde, beklagde meg og forklarte at jeg ikke mente det vondt... visste jo ikke hun tolket det som noe negativt... uansett syns jeg det var unødvendig å komme med en så brysk kommentar... jeg og de andre i rommet skvatt til... hun kunne jo sagt fra helt vanlig da at hun ikke helt likte at folk kalte han turbo. men hva er galt med turbo? Det er ingen diagnose, men et annet navn for å være aktiv eller vilter... hyperaktiv derimot er noe annet, det er en diagnose. kanskje er det det hun er redd for... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Eller at moren faktisk ser det, og innerst inne er redd for at han f.eks. har ADHD - og når da noen priker i den vonde mistanken, da...knurr! Akkurat men jeg syns hun bekymrer seg for tidlig, det er helt normalt at enkelte 3-4 åringer er mer viltre enn andre. jeg syns det bare er bra at de har energi jeg, et sunnhetstegn det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke bare ordet Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Det var jo det jeg gjorde, beklagde meg og forklarte at jeg ikke mente det vondt... visste jo ikke hun tolket det som noe negativt... uansett syns jeg det var unødvendig å komme med en så brysk kommentar... jeg og de andre i rommet skvatt til... hun kunne jo sagt fra helt vanlig da at hun ikke helt likte at folk kalte han turbo. men hva er galt med turbo? Det er ingen diagnose, men et annet navn for å være aktiv eller vilter... hyperaktiv derimot er noe annet, det er en diagnose. kanskje er det det hun er redd for... Det er vel ikke så enkelt at det var bare dette ordet hun reagerte på, det var nok en kombinasjon av dagsformen hennes, andre som har kommentert at han er (for) vilter, kanskje bekymring i fohold til dette eller andre ting man ikke kan vite noe om. Du gjorde det riktige, forklarte at du ikke mente noe negativt med det, og beklaget hvis hun oppfattet det negativt, og så må man bare la det ligge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.