Gjest Arbeidslister til mannen? Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg er gift med en svært oppegående mann hva hjemlig arena angår, han er fullt ut i stand til å handle, lage mat og gjøre alt av husarbeid i tillegg til å orge det som orges må i forhold til ungene (i småskolealder). Nå har det seg slik at jeg har vært hjemme i drøyt 2 år pga. diverse skader. I disse årene har det falt seg naturlig at jeg har gjort det daglige av husarbeid, slik som å vaske do/bad, støvsuge, vaske klær osv. Da vi begge var i jobb hadde vi klare arbeidsfordelinger på dette, men siden jeg trenger å holde meg i noe aktivitet har jeg tatt disse tingene. De store vaskene har vi gjort sammen/han har gjort det meste (gulvvask, vindusvask osv.). I disse årene har jeg vært på noen kortere turer, sånn 2-3 dager max. Da ser jeg jo når jeg kommer hjem at det ikke blir gjort ting av tyngre karakter, det støvsuges og ryddes før jeg kommer - men blomstene, doene og klesvasken blir ikke tatt. Det er forsåvidt greit nok, jeg har ikke klagd heller, siden jeg har tid og greier å gjøre det når jeg kommer hjem. Nå skal jeg imidlertid bort i noe lengre tid, og jeg lurer rett og slett på om jeg skal lage noen lister. Egentlig mener jeg at han burde være i stand til å forstå hva som må gjøres, samtidig ser jeg at han er ute av trening og dermed heller ikke nødvendigvis ser hvor trykket må settes inn. I forhold til ungenes skolehverdag ordner han lett det de trenger, så det er ikke de listene jeg tenker på å skrive. Bør jeg - eller bør jeg ikke? Hva hadde du gjort? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 0oo Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg hadde sagt det til han muntlig. Om han trenger å skrive det ned så får han gjøre det selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Missan Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg ville ikke skrive lister, men overlate ansvaret til mannen, han har vist seg som en ansvarsbevisst mann og pappa i flere år, hvorfor skal du begynne å detaljstyre ham nå? Hvis du snakker med ham i telefonen, kan du jo minne ham på det med blomstene, ellers overlate det felles hjemmet deres til hans omsorg i den tiden du er borte. Det går sikkert veldig bra, selv om det ikke går på helt samme måten, som når du er der og kan styre og ordne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arbeidslister til mannen? Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg ville ikke skrive lister, men overlate ansvaret til mannen, han har vist seg som en ansvarsbevisst mann og pappa i flere år, hvorfor skal du begynne å detaljstyre ham nå? Hvis du snakker med ham i telefonen, kan du jo minne ham på det med blomstene, ellers overlate det felles hjemmet deres til hans omsorg i den tiden du er borte. Det går sikkert veldig bra, selv om det ikke går på helt samme måten, som når du er der og kan styre og ordne. ''han har vist seg som en ansvarsbevisst mann og pappa i flere år,'' Absolutt, det er sant. ''hvorfor skal du begynne å detaljstyre ham nå?'' Nja, hadde ikke tenke akkurat å si at "tirsdag vanne blomster, onsdag vaske do" osv, da, men det er noe med at han ikke lenger gjør disse oppgavene - så jeg tenkte om det var smart å gi han en påminning slik at ikke alt flyter når jeg kommer hjem. Svaret er notert, takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arbeidslister til mannen? Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg hadde sagt det til han muntlig. Om han trenger å skrive det ned så får han gjøre det selv. Om jeg sier det på forhånd eller lager lister blir ikke den helt store forskjellen, kanskje, siden spørsmålet er om jeg skal ha tro på om han fikser det uten påminning eller ei. Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg tror jeg hadde snakket litt generelt om turen med mannen, og rost ham for den innsatsen han gjorde før. Snakket litt generelt om hva som gjøres i hverdagen, og så satset på at han igjen ser hva som skal gjøres. Samtidig være klar over at personer legger vekt på forskjellige ting 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gi en generell beskjed Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg hadde sagt på en tydelig men veldig hyggelig måte, at jeg hadde blitt glad for at ikke alle forefallende oppgaver hadde hopet seg opp og ventet på meg når jeg kom hjem igjen. Altså ingenting om hvilke oppgaver det var, i og med at han tidligere har tatt et ansvar for disse tingene, og ser det hvis han tenker på det. (Hvis det er ting som blir helt ødelagt hvis han overser det, som feks en plante du er glad i og som må ha vann, så kan du jo nevne det spesielt). Det er mye bedre å si fra på forhånd, enn å bli lei seg når man kommer hjem og det ikke er gjort. Men å nevne / skrive opp hvert enkelt område, som klesvask, dovask og sengetøyskift, ville jeg ikke gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg tror jeg hadde snakket litt generelt om turen med mannen, og rost ham for den innsatsen han gjorde før. Snakket litt generelt om hva som gjøres i hverdagen, og så satset på at han igjen ser hva som skal gjøres. Samtidig være klar over at personer legger vekt på forskjellige ting ''Samtidig være klar over at personer legger vekt på forskjellige ting :)'' Selve nøkkelen, tror jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 ''Samtidig være klar over at personer legger vekt på forskjellige ting :)'' Selve nøkkelen, tror jeg :-) Jepp Har brent meg på den noen ganger før jeg lærte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arbeidslister til mannen? Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg hadde sagt på en tydelig men veldig hyggelig måte, at jeg hadde blitt glad for at ikke alle forefallende oppgaver hadde hopet seg opp og ventet på meg når jeg kom hjem igjen. Altså ingenting om hvilke oppgaver det var, i og med at han tidligere har tatt et ansvar for disse tingene, og ser det hvis han tenker på det. (Hvis det er ting som blir helt ødelagt hvis han overser det, som feks en plante du er glad i og som må ha vann, så kan du jo nevne det spesielt). Det er mye bedre å si fra på forhånd, enn å bli lei seg når man kommer hjem og det ikke er gjort. Men å nevne / skrive opp hvert enkelt område, som klesvask, dovask og sengetøyskift, ville jeg ikke gjort. Det kan kanskje være løsningen, ja, å bare "snakke litt løst og fast" før jeg drar. Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arbeidslister til mannen? Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg tror jeg hadde snakket litt generelt om turen med mannen, og rost ham for den innsatsen han gjorde før. Snakket litt generelt om hva som gjøres i hverdagen, og så satset på at han igjen ser hva som skal gjøres. Samtidig være klar over at personer legger vekt på forskjellige ting En liten snakk om "løst og fast i hus og heim" er sikkert det beste, ja. Og jeg er slett ikke nøye, altså, og jeg har for lengst innsett at vi er ulike. Han er f.eks. atskillig mer nøye med klesvask enn jeg er om han har den oppgaven. Så forskjellige er vi, ingen tvil om det, vil bare at det mest elementære også blir gjort mens jeg er ute av heimen. Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg hadde vel sagt noe sånt som: Jeg hadde blitt utrolig glad hvis du hadde klart å holde huset litt i orden mens jeg er borte. Så får han finne ut resten selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.