Gå til innhold

Hvor mye penger i dagligvarer pr uke?

waxo

Anbefalte innlegg

To voksne og tre barn.

Må spare penger!!!!! Må og må, men jeg ønsker så ille å gi min kjære tilskudd til å kjøpe seg hund. Han har stillt opp og jobbet for oss i mange år nå. Unner seg aldri noe ekstra, for da får han dårlig samvittighet for familieøkonomien :-)

Det største ønsket hans er en jaktkamerat, en dachs, vet de ligger på pris mellom 5 og 10 lapper. Han ville aldri finne på å bruke penger på det, det vet jeg.

Så jeg må ta saken i egne hender og spare for han uten at han vet det. Til nå har jeg klart å spare 2500, som ligger godt bortgjemt. Har også et overskudd på 11 lapper på regningskontoen, men vet det kommer en del utgifter på vintertøy snart.

Hvis jeg har regnet riktig vil jeg uten at han merker det gjennom mnd klare å snike unna et par tusen til fra den kontoen, men da må vi klare oss på ca 3000 i dagligvarer i uka. Er det reelt?

Klarer vi oss på ca 3000 kan jeg ved mnd skiftet neste mnd kanskje klare å snike ut ennå litt til :-) Og det er jo det jeg håper på. Ønsker å gi han dette til jul, som en bursdag/julegave :-)

Hvor mye bruker dere andre i uka/mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• waxo

22

• Lillemus

8

• candyqueen_83

7

• hidi, the scorpion

6

Gjest matbudsjett

Rema1000 har gode middagstips til en hel uke som du kan spare mye penger på!!! Å det er gode middager!!! Handle brød på OBS! 1.5 liter bokser melk, brus på tilbud,pålegg på tilbud, skriv handle liste du følger slavisk!!! Gulrot er mettende som mellommåltid!!! Firstprice produktene er bra!!! fyll bensin søndager når det er billigst!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veldig forskjellig

3000 kroner i dagligvarer i uka er dobbelt så mye som vi bruker. Nå er vi en familie på 4, ikke 5, og barna er 5 og 9 år, jenter.

Men likevel synes jeg 3000 i uken er vannvittig mye penger på dagligvarer? Skjønner nesten ikke at du "klarer det", jeg? Mener du i måneden, kanskje - har jeg lest feil, eller du skrevet feil?

Vi spiser masse kyllingfilet og også kyllinglår- passer på å kjøpe filet når det er på tilbud til ca 100 kroner kiloen. Bruker det mye i wok. Ellers spiser vi normal niddagsmat - fiskekaker, kjøttboller, pasta, taco, laks, fiskegrateng, kylling i alle varianter, gryteretter. LIte "massivt kjøtt a la biff osv, siden ingen av oss liker det noe særlig. Mye frukt, appelsinjus og ferske grønnsaker. Tenker ikke noe særlig på hva vi kjøper, egentlig - kjøper det vi vil.

Men bruker altså halvparten av ditt budsjett likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skrevet rett når du skriver 3000,- pr. uke?? Eller mente du pr. mnd.??

Vi er en familie på 2 voksne + 1 ungdom (17 år) + 2 barn (5 og 7 år) og vi bruker 6000-7000,- pr. mnd. i mat/husholdningsutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema1000 har gode middagstips til en hel uke som du kan spare mye penger på!!! Å det er gode middager!!! Handle brød på OBS! 1.5 liter bokser melk, brus på tilbud,pålegg på tilbud, skriv handle liste du følger slavisk!!! Gulrot er mettende som mellommåltid!!! Firstprice produktene er bra!!! fyll bensin søndager når det er billigst!!

Jeg har blitt flink til mye av dette. Handler stort en gang i uka, sparer masse bare på å planlegge så det aller meste er handlet inn til uka. Må som regel supplere med litt, men det blir ikke så mye.

Har begynt å ta ut i kontanter så vi hele tiden ser i lommeboka hva som er igjen. Mye lettere å ha kontroll da enn når man drar kortet!!!

Dette er også grunnen til at jeg har klart å snike unna såpass uten at han har merket det. Lurer litt på om jeg skal snike litt ekstra av regningskontoen denne mnd også, blir mer påfyll der på onsdag som han ikke tenker på. Om det ligger 11 eller 8 tusen der, det merker han ikke.

Han er fornøyd bare det er overskudd der, så det er litt å snike av hvis det er nødvendig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3000 kroner i dagligvarer i uka er dobbelt så mye som vi bruker. Nå er vi en familie på 4, ikke 5, og barna er 5 og 9 år, jenter.

Men likevel synes jeg 3000 i uken er vannvittig mye penger på dagligvarer? Skjønner nesten ikke at du "klarer det", jeg? Mener du i måneden, kanskje - har jeg lest feil, eller du skrevet feil?

Vi spiser masse kyllingfilet og også kyllinglår- passer på å kjøpe filet når det er på tilbud til ca 100 kroner kiloen. Bruker det mye i wok. Ellers spiser vi normal niddagsmat - fiskekaker, kjøttboller, pasta, taco, laks, fiskegrateng, kylling i alle varianter, gryteretter. LIte "massivt kjøtt a la biff osv, siden ingen av oss liker det noe særlig. Mye frukt, appelsinjus og ferske grønnsaker. Tenker ikke noe særlig på hva vi kjøper, egentlig - kjøper det vi vil.

Men bruker altså halvparten av ditt budsjett likevel.

Vi handler på torsdager, da handler vi for helga og aller middager, brød, pålegg, melk og annet nødvendig. Da havner vi som oftest på rundt 1500-2000 kr. På tirsdag må vi gjerne supplere med litt ekstra melk og frukt.

Bruker ca 400 på pålegg, det samme på frukt/grønt, ca 8-900 på middager. I tillegg kommer såper og annet sånt som er dyrt. Mulig vi spiser mye da :-)

Men det ser foreløpig ut som at vi skal klare oss på 1700 denne uka da, så da kan jeg legge av litt ekstra :-)

Har jo rett og slett ikke peiling på hva som har gått før, vet bare at lønna har blitt brukt opp, men nå som jeg har begynt å tenke på å spare og tar ut i kontanter, så virker det som at man blir litt mer forsiktig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg vet ikke hva jeg bruker i uka, men jeg tenkte jeg skulle se litt nærmere på det Rema 1000 reklamerer med, middag for under hundrelappen.

Men, jeg har en Dachs. :o)

Hun er en god jaktkamerat for sambo, en god turkamerat for meg, og en veldig kosete kamerat som gjerne ligger på armen dersom hun får lov. Familievennlig er hun. Dachsene har gjerne en oppfatning at den kaka du setter på bordet bør absolutt deles med dem, men hun er lydig og tar ikke noe. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg kom på det at jeg sparer penger på at jeg kjøper First Price kyllingfilet og kyllingkjøttdeig. Det er store pakker, så jeg fryser ned i porsjoner.

Så det er endel ting jeg handler konsekvent i butikker som har billigutgave som smaker det samme, ellers bruker jeg Rema som hovedbutikk. Kjøper storforpakning oppvaskmiddel på Rema. Følger med på Mega sine tilbud, der er det gjerne 40% på Lilleborg en uke, da kjøper jeg zaloflasker, grønnsåpe o.l. Nå var det 40% på supper og gryteretter, da handlet jeg litt stroganoff (som jo er nydelig til viltkjøtt), tomatsuppe osv.

Jeg finner det ukas tilbud på coop.no og handler kun det, for ellers kan butikken ha litt høyere priser.

Jeg har alle butikker samlet, så det innebærer ikke mer drivstoff eller tid for meg å gjøre det slik, det er jo ett regnestykke det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mye fettrik mat og du kan spare en formue. Fett er billigst og gir mest energi.

Jeg skjønner ikke helt hvordan folk kan si dette?

Det er mye mager mat som er billig. Kyllingkjøttdeig koster omtrent 60 kroner kiloen, kyllingfilet kan du få på Rema til 78 kroner pr. kilo. Indrefilet av svin er billigere enn indrefilet av okse. Sjokolade koster fra 100 kroner og oppover, mens du får bananer til 20 kroner pr kilo.

Man må bare venne seg til å handle i billige butikker.

Jeg tror ikke et sekund på at kyllingfileten på Ultra er bedre enn den på Rema. Mulig at den på Rema er frosset, men jeg er ikke så fin til hverdags at det blir den store forskjellen i smaksopplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000,- i uka!? 12.000,- i mnd i dagligvarer!??? *Sjokkert* Dere har da ikke såååå mange barn såvidt jeg har fått med meg?

Er ikke det gjennomsnittlige for en familie på 4 å bruke ca. 4-5000,- på dagligvarer i mnd da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Budsjettdama

Oj, det var et kraftig matbudsjett, nesten vanskelig å skjønne hvordan dere greier å handle så mye til 2 store og 3 små...

Vi er 2 store og 2 i småskolealder (som spiser mer enn sine jevnaldrende, altså!), vi har middag hver dag og vi har fersk fisk 2 dager i uka (som jo koster noe mer enn frossenfisk).

Vi bruker 12-1500,- i uka på mat, herunder også toalettartikler som såpe, dopapir, vaskemidler osv.

Vi kjøper endel stort, som toalettpapir, vaskemidler (Felleskjøpet eller andre steder med stooore bokser) og såpe. I tillegg kjøper vi endel kjøtt i tilbudsdisken på Coop, slikt som er nært ved å gå ut på dato. Vi er flinke til å bruke rester, f.eks. lager jeg fiskegrateng innimellom av fiskerestene.

Brus og snop kjøpes i store kvanta, og tar vi en Sverige-tur handler vi naturligvis endel kylling, flesk og svinefilet. Vi er også snare til å benytte oss av f.eks. tilbud på Toro-produkter og andre tilbud vi ser i butikken. Vi leser også reklameavisene som kommer før vi går på handletur.

Av pålegg bruker vi lite kjøttpålegg, men mer syltetøy av selvplukka bær og smørepålegg. Vi spiser alle frukt minst 1 gang pr dag.

Vi bruker ikke veldig mye First Price-produkter (har veldig ymse erfaring med de), men kjøper det vi synes er OK i den sjangeren. Allikevel ligger vi på omtrent halve matbudsjettet deres. Har også et vennepar med 4 barn, den minste er riktignok ikke mer enn 3 år, men de har 2200-2500 i uka som sitt budsjett. Og de lever helt bra ifølge dem selv, altså, de har middag hver dag og frukt/grønt daglig.

Jeg antar at du vil finne stooore innsparingsmuligheter hvis du tar deg tid til å samle kvitteringer noen uker - samt se på hva dere kaster av mat.

(Og ikke glem at en hun koster maaaaaasssssse når den først er i hus...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var et gigantisk matbudsjett. Hvordan i all verden kan du slite med det? :)

Vi er to voksne og ett barn. Vi handler dagligvarer for ca. 700 kroner i uka, men vi har dårlig råd.

Som andre sier: Kjøp inn og frys ned billig kjøtt/fisk. Handle kun en gang i uka, ikke mer. Planlegg hver middag. Hvis du kjøper brød av god kvalitet kan det være billigere å bake selv. Bruk en del frossene grønnsaker. Billigere og like sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000,- i uka!? 12.000,- i mnd i dagligvarer!??? *Sjokkert* Dere har da ikke såååå mange barn såvidt jeg har fått med meg?

Er ikke det gjennomsnittlige for en familie på 4 å bruke ca. 4-5000,- på dagligvarer i mnd da?

Vi er 2 voksne og 2 barn og vi bruker ca 7000 kr i mnd.

Jeg prøver å bruke mindre,men klarer det ikke.

Og jeg er flink å kjøpe ting på tilbud.

Men vi har ett gigantisk melk utgifter. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bensinen virkerlig billigere på søndager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Budsjettdama

Skaffe egen ku?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at 4000-5000 er veldig lavt. Det hadde ikke vi klart oss på heller, vi er to voksne og to barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...