Gå til innhold

Hvor mye penger i dagligvarer pr uke?

waxo

Anbefalte innlegg

Og det er så problematisk at man ikke kan spise det?

Nei, jeg spiser både dyre og billige egg, men smake forskjell på de, det kan jeg.

Jeg greier ikke helt å se problemstillingen.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• waxo

22

• Lillemus

8

• candyqueen_83

7

• hidi, the scorpion

6

Gjest sjøstjerna

''Vi betaler over tjue kroner for ett brød, og nitten kroner for halvannen liter lettmelk.

Bind koster nesten tretti kroner pr pakke, og jeg bruker tre pakker i måneden og en pakke truseinnlegg.

Sist jeg kjøpte sjampo og balsam betalte jeg over tre hundre kroner. En flaske med Dove dusjsåpe koster mellom førti og femti kroner. En firepakk med dove håndsåper koster enogførti kroner.''

Brød kan du kjøpe på Prix for 6 kr. OB er billigere enn bind, sjampo og balsam betaler jeg 60 kr for, og man _må_ ikke vaske seg med Dove.....

Velger sunt- og grovt brød. De koster mer enn 6 kr.

Jeg får væskende og sår hodebunn av vanlige shampo og må bruke spesialshampo. Jeg får likeledes sår og blødende eksem av vanlig såpe- og må kjøpe spesial-vaskemidler.

Ja- det blir dyrere- men slik er det.

Jeg kjøper rent kjøtt og fisk. Det er dyrere enn pølser og fiskekaker. Jeg kjøper grønnsaker, frukt og bær. Det er dyrere enn syltetøy.

jeg kjøper det jeg mener er sunnest og best for kroppen. Dessverre er det dyrere enn å kjøpe billigste variant av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Kritiserer ingen for hva de bruker!

Men da nytter det ikke å klage over høye priser på varene. Tror du en kvinne i Kongo kan velge mellom bind eller OB? Hun må sannsynligvis lage sine egne bind, enten hun tåler dem eller ikke...

Jeg blir forbannet over hvor egoistiske vi er!

Min hud tåler ikke ditt eller datt, for 70 år siden måtte de strikke sine egne bind av grovt ullgarn...

At de måtte strikke egne bind for 70 år siden gjør ikke at jeg brukte bind som er harde og stive, hadde plager nok under menstruasjonen som det var jeg. Verden har gått videre. Jeg lager heller ikke mine egne bind selv om kvinner i andre deler av verden må gjøre det.

Og de brødene jeg bruker som koster 18-24 pr stk er sunnere og mer mettende enn de til 6, blant annet first price brød. Og med de brødene som nesten er tørre før de har nådd brødboksen blir det også mye mer kastet. De andre brødene blir iallefall spist opp.

Ikke har jeg klaget over prisene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

3000,- i uka!? 12.000,- i mnd i dagligvarer!??? *Sjokkert* Dere har da ikke såååå mange barn såvidt jeg har fått med meg?

Er ikke det gjennomsnittlige for en familie på 4 å bruke ca. 4-5000,- på dagligvarer i mnd da?

Vi er 4 personer - og vi bruker 8-10000 pr. mnd i mat og husholdningsartikler. Vet ikke om vi hadde klart oss på halvparten nei, eller jeg vet, vi hadde ikke klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er noen snaue priser du har satt på tingene.

Vi betaler over tjue kroner for ett brød, og nitten kroner for halvannen liter lettmelk.

Bind koster nesten tretti kroner pr pakke, og jeg bruker tre pakker i måneden og en pakke truseinnlegg.

Sist jeg kjøpte sjampo og balsam betalte jeg over tre hundre kroner. En flaske med Dove dusjsåpe koster mellom førti og femti kroner. En firepakk med dove håndsåper koster enogførti kroner.

En pakke med seks egg koster tjueto kroner.

Jeg tror at du må justere litt på prisene i budsjettet ditt.

Jeg kjøper det billigste brødet de har i butikken, og det koster 4,99 kr pr brød.

shampo og balsam ca 30 kr stk, ellers bruker vi ikke flytende dusjsåper, bare såpestykker, og de varer lenge. Vet ikke hva de koster, eller hvor ofte vi kjøper det.

Melka koster ca 10 kr literen.

Når jeg lager handleliste setter jeg alltid ca priser på lista, og det stemmer godt nok. Bommer aldri med mer enn en hundrelapp på en ukesliste. Handler i den billigste butikken her vi bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etmatbudsjett

Jeg kjøper det billigste brødet de har i butikken, og det koster 4,99 kr pr brød.

shampo og balsam ca 30 kr stk, ellers bruker vi ikke flytende dusjsåper, bare såpestykker, og de varer lenge. Vet ikke hva de koster, eller hvor ofte vi kjøper det.

Melka koster ca 10 kr literen.

Når jeg lager handleliste setter jeg alltid ca priser på lista, og det stemmer godt nok. Bommer aldri med mer enn en hundrelapp på en ukesliste. Handler i den billigste butikken her vi bor.

Har du prøvd Landlord sin hår shampo å balsam 10kr for stk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tralalalalala

Statens institutt for forbruksforskning har et standardbusjet som det går an at sammenligne med her. Jeg ser at mange mener 3000 kr i uka er mye mer end de bruker - og det er sikkert helt sant - men SIFOs tal er altså sat op for at dække et gennemsnitligt forbrug. Du finder dem på:

http://www.sifo.no/files/standardbudsjett2009.pdf

Har lagt tallene sammen for mad + drikke, samt helse+hygiene. Med to voksne og 3 små barn kommer jeg til 10.710 for en måned. Og SIFOs budsjettal er kendt for at være stramme. - Men det har ganske meget at sige hvilke aldersgrupper barna er i med hensyn til hvilket beløb du ender på.

''Med to voksne og 3 små barn kommer jeg til 10.710 for en måned.''

Ja, og kr 3000,- pr uke blir sånn ca 12000,- pr mnd (hvis en regner fire uker i en mnd) så da ligger de jo over SIFO-normen i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Med to voksne og 3 små barn kommer jeg til 10.710 for en måned.''

Ja, og kr 3000,- pr uke blir sånn ca 12000,- pr mnd (hvis en regner fire uker i en mnd) så da ligger de jo over SIFO-normen i alle fall :)

Men jeg vet jo ikke helt hva vi bruker da. Kommer jo litt an på hva man har igjen fra forrige uke, eller hvis det er helt tomt for alt av bakevarer o.l en uke.

Er det plutselig tomt for det meste blir det en dyr uke. Liker å vite at jeg har noen hundrelapper å gå på, så derfor greit å regne litt i godt monn. Det jeg ikke bruker sparer jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Landlord sin hår shampo å balsam 10kr for stk??

Nei, har en datter som bare tåler Head & Sholders, så da bruker vi den. Alt annet får ho sår i hodet av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest same same

Mandag morgen er den billigst :o) Men også lange køer.

Mandag morgen og søndag kveld er stort sett det samme. Årsaken til at køene er mandag morgen er at da er folk ute og kjører likevel. Kjører du ens ærend for å fylle bensin søndag kveld taper du jo penger på bensinutgifter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker mye mindre til husholdning enn trådstarter. Vi bruker syv tusen kroner pr måned til tre voksne personer.

3 er ferre enn 5 :-)

Mine barn er heller ikke småspiste, de spiser ofte mer enn meg. Ikke er jeg småspist jeg heller :-)

Min søster sin familie er på 4, de klarer seg på ca 500 kr mindre i uka enn vi, mitt søskenbarn sin familie er på 3 og de klarer seg på mye mindre enn det igjen. Det koster å drifte en familie på 5, sånn er det bare. Ikke sløser vi heller, kjøper ikke mer enn vi bruker, kaster veldig lite. Kjøper ikke pålegg hvis vi fortsatt har mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000 i dagligvarer i uka høres egentlig ganske mye ut... Vi er to voksne og tre barn. En gang i uka handler vi stort og da går det maks 1500 kroner. I tillegg kjøpes innimellom småtterier utenom ukehandelen (maks 500 kroner pr uke). Jeg føler ikke at vi snur og vender på krona. Stort sett kjøper vi det vi vil ha av mat.

Vi handler som regel på Rema. Har funnet ut at vi sparer mye på dette. Er det spesielle varer vi trenger, så kjøper vi disse i litt dyrere butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjønt den;)

De har et vanvittig forbruk, om ingen av den røyker da...;)

I det budsjettet har vi noen hundre å gå på. Og det liker jeg.

Man vet aldri hva som kommer på av ting man kan trenge, og det er bedre å ha litt å gå på som man kan spare hvis det ikke blir brukt, enn å ha akkurat.

Vi bruker alt vi kjøper, og sløser ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3000 i dagligvarer i uka høres egentlig ganske mye ut... Vi er to voksne og tre barn. En gang i uka handler vi stort og da går det maks 1500 kroner. I tillegg kjøpes innimellom småtterier utenom ukehandelen (maks 500 kroner pr uke). Jeg føler ikke at vi snur og vender på krona. Stort sett kjøper vi det vi vil ha av mat.

Vi handler som regel på Rema. Har funnet ut at vi sparer mye på dette. Er det spesielle varer vi trenger, så kjøper vi disse i litt dyrere butikker.

I uke 39 handlet vi da for noen hundre mer enn dere, og da har vi foret 1 schæfer, 2 fugler, 3 marsvin og 2 katter pluss flis og fuglesand.

Er det så ille mye da mer enn dere da?

Vi føler heller ikke at vi sparer, men jeg liker å budsjettere med noen hundre mer enn det vi strengt talt trenger, så jeg ikke føler vi må snu på krona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1254229738' post='4220624]

Med din familie, må du nok regne kun halvparten av andre 2-barnsfamiliers regnestykke. Ikke har du kjæresten i kost og losji, heller, regner jeg med, siden han ikke bor sammen med deg. 1 person alene halve måneden hjelper på matbudsjettet :-)

Jeg handler da noe når jeg er hos ham, evt. jeg er med når han handler og ser hvor mye han handler for. Vi bruker definitivt langt under 10.000,- i mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig handleliste uke 39 i Waxo familien:

Frukt 200, en stor pose epler, et par klaser bananer, pærer, appesliner

Brød 30, 6 brød

Pålegg 400, diverse vanlig pålegg som smøreost, hvitost, leverpostei, makrell i tomat, litt kjøttpålegg

Melk 80, 8 melk

Smør 20, en pakke steke og en pakke bordsmør annenhver uke

Knekkebr. 45, 3 pakker

Egg 15

Mel 10

Grønnsak 100, 5-6 poser i uka

Kattemat 50

Hundemat 60

Middag: 800

Helgekos 200

Vaskesåper 60, omo, skyllemiddel, oppvasksåpe, andre vaskemidler

Kroppsåper 50, en shampo og en balsam

Kaffe 40, et par poser

Toalettpapir 30, en storpose

Bind o.l 30, går iallefall et par pakker i mnd på oss hver, meg og datteren.

Mat til fugler og marsvin 60

Da er vi på 2300, så kommer jo andre ting som man trenger som brødposer, mellomleggspapir, andre sånne artikler.

Noen ganger blir det mindre og andre ganger mer, men synes det er greit å ta høyde for ca 3000, da det plutselig kommer meldig om at unga skal ha med seg diverse med pølser, kakao, tursjokolade til turdager, andre ting kan også komme på. Greit å ha noen 100 lapper å gå på synes jeg.

Hengte meg litt opp i brødene jeg - hva slags brød får du for 30,- for 6 brød?! Den typen brød kaller jeg ikke mat engang vil jeg tro... Og jeg er ikke kresen på brød egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengte meg litt opp i brødene jeg - hva slags brød får du for 30,- for 6 brød?! Den typen brød kaller jeg ikke mat engang vil jeg tro... Og jeg er ikke kresen på brød egentlig.

Bare unga som spiser brød her, vi andre spiser knekkebrød. De er kresne på brød og liker bare billigkneipen på Rema......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tralallalalallalala

kneipp på Rema1000 f.eks

Kneipp er et helg greit brød. Det er halvgrovt, så det er like grovt som veldig mange av de andre fancy brødene du får kjøpt. Det har ikke den lengste holdbarheten, men i en familie burde ikke det være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler da noe når jeg er hos ham, evt. jeg er med når han handler og ser hvor mye han handler for. Vi bruker definitivt langt under 10.000,- i mnd!

Hadde det vært bare mannen og meg annenhver uke ville vi knapt brukt penger den uka..... Så bare nå i helga, gikk jo ingenting, da alle unga var borte på tur....

3 unger spiser egentlig veldig mye :-) De er fra 7-13 år og spiser som voksne alle 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kneipp på Rema1000 f.eks

Kneipp er et helg greit brød. Det er halvgrovt, så det er like grovt som veldig mange av de andre fancy brødene du får kjøpt. Det har ikke den lengste holdbarheten, men i en familie burde ikke det være noe problem.

Vi tar opp et brød om dagen, og det er vekk før kvelden, så holdbarheten har ingenting å si her. Vi har alltid ferskt brød :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...