3jentemor Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hadde det vært bare mannen og meg annenhver uke ville vi knapt brukt penger den uka..... Så bare nå i helga, gikk jo ingenting, da alle unga var borte på tur.... 3 unger spiser egentlig veldig mye :-) De er fra 7-13 år og spiser som voksne alle 3. Akkurat det poeng at store børn koster meget i mad kommer vældig godt frem i SIFO budgetterne. voksen kvinde: 1970 pr. måned gut 10-13: 1980 pr. måned jente 10-13: 1780 pr. måned. Så er der et andet poeng som ikke er kommet så vældig godt frem her i alle trådene. Du kan fint spare ind mange penge over nogle måneder hvis du handler de rimeligste produkter frem for de dyreste - køber den rimeligste syltetøj i stedet for den dyrere som inneholder mer bær og smaker bedre; den rimeligste kjøttdeig i stedet for den dyrere karbonadedeig - så at spare op penge frem til jul for at købe hund går helt sikkert fint. - Det er mye mye værre at lægge permanent om til et rimeligere budsjett; for hvis man sætter pris på dyrt (godt) syltetøj så er det vanskeligt i længden at holde fast på beslutningen om at spare på alle madvarer og købe den rimeligste variant hver gang. - Men for en periode går det helt fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ka farsken Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Akkurat det poeng at store børn koster meget i mad kommer vældig godt frem i SIFO budgetterne. voksen kvinde: 1970 pr. måned gut 10-13: 1980 pr. måned jente 10-13: 1780 pr. måned. Så er der et andet poeng som ikke er kommet så vældig godt frem her i alle trådene. Du kan fint spare ind mange penge over nogle måneder hvis du handler de rimeligste produkter frem for de dyreste - køber den rimeligste syltetøj i stedet for den dyrere som inneholder mer bær og smaker bedre; den rimeligste kjøttdeig i stedet for den dyrere karbonadedeig - så at spare op penge frem til jul for at købe hund går helt sikkert fint. - Det er mye mye værre at lægge permanent om til et rimeligere budsjett; for hvis man sætter pris på dyrt (godt) syltetøj så er det vanskeligt i længden at holde fast på beslutningen om at spare på alle madvarer og købe den rimeligste variant hver gang. - Men for en periode går det helt fint. Det koster så mye å ha hund at sparetiltakene lett må bli permanente. Kunne aldri tenke meg å spare på mat til barna for å kjøpe et dyr! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Akkurat det poeng at store børn koster meget i mad kommer vældig godt frem i SIFO budgetterne. voksen kvinde: 1970 pr. måned gut 10-13: 1980 pr. måned jente 10-13: 1780 pr. måned. Så er der et andet poeng som ikke er kommet så vældig godt frem her i alle trådene. Du kan fint spare ind mange penge over nogle måneder hvis du handler de rimeligste produkter frem for de dyreste - køber den rimeligste syltetøj i stedet for den dyrere som inneholder mer bær og smaker bedre; den rimeligste kjøttdeig i stedet for den dyrere karbonadedeig - så at spare op penge frem til jul for at købe hund går helt sikkert fint. - Det er mye mye værre at lægge permanent om til et rimeligere budsjett; for hvis man sætter pris på dyrt (godt) syltetøj så er det vanskeligt i længden at holde fast på beslutningen om at spare på alle madvarer og købe den rimeligste variant hver gang. - Men for en periode går det helt fint. ''køber den rimeligste syltetøj i stedet for den dyrere som inneholder mer bær og smaker bedre;'' Med veldig, veldig, veldig få unntak smaker ikke kjøpt syltetøy godt i det hele tatt. Lag selv! Billig og lettvint! Litt sent nå i høst, men skog og mark bugner av blåbær, bringebær, tyttebær og multer - helt gratis! Tilsett litt sukker og frysepulver/syltepulver om du vil ha det og frys ned! Da har man vidunderlig syltetøy hele vinteren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Det koster så mye å ha hund at sparetiltakene lett må bli permanente. Kunne aldri tenke meg å spare på mat til barna for å kjøpe et dyr! Og da vil jeg med en gang skyte inn en ting!!!! Jeg sparer ikke på maten til barna eller oss andre for den saks skyld!!! Vi har et sundt kosthold, men mye fersk mat, vi spiser det vi har lyst på. Det eneste jeg lurte på i denne tråden var om det var reelt å klare seg på 3000 i uka i husholdning, og jeg har hele veien fått pepper fordi jeg bruker for mye, ikke for lite! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Akkurat det poeng at store børn koster meget i mad kommer vældig godt frem i SIFO budgetterne. voksen kvinde: 1970 pr. måned gut 10-13: 1980 pr. måned jente 10-13: 1780 pr. måned. Så er der et andet poeng som ikke er kommet så vældig godt frem her i alle trådene. Du kan fint spare ind mange penge over nogle måneder hvis du handler de rimeligste produkter frem for de dyreste - køber den rimeligste syltetøj i stedet for den dyrere som inneholder mer bær og smaker bedre; den rimeligste kjøttdeig i stedet for den dyrere karbonadedeig - så at spare op penge frem til jul for at købe hund går helt sikkert fint. - Det er mye mye værre at lægge permanent om til et rimeligere budsjett; for hvis man sætter pris på dyrt (godt) syltetøj så er det vanskeligt i længden at holde fast på beslutningen om at spare på alle madvarer og købe den rimeligste variant hver gang. - Men for en periode går det helt fint. Jeg sparer ikke inn på maten for å spare penger. Vi spiser det vi liker, masse frukt, grønt og normale middager. Det eneste jeg har blitt bevisst på er å ikke dra kortet i tide og utide, handle en gang i uka istedet for 5 osv. På den måten håper jeg vi klarer å holde oss under 3000 i uka! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hengte meg litt opp i brødene jeg - hva slags brød får du for 30,- for 6 brød?! Den typen brød kaller jeg ikke mat engang vil jeg tro... Og jeg er ikke kresen på brød egentlig. Jeg reagerte ikke på brødprisen - trodde det var 30 kr pr brød....! De fleste brødene vi kjøper koster mellom 22 og 32 kr. Vi er kresne på brød - dvs pappaen i huset jubler hvis jeg en sjelden gang har kjøpt "Bare brød" på REMA til 7 kr.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg reagerte ikke på brødprisen - trodde det var 30 kr pr brød....! De fleste brødene vi kjøper koster mellom 22 og 32 kr. Vi er kresne på brød - dvs pappaen i huset jubler hvis jeg en sjelden gang har kjøpt "Bare brød" på REMA til 7 kr.... ''- dvs pappaen i huset jubler hvis jeg en sjelden gang har kjøpt "Bare brød" på REMA til 7 kr....'' *Hehe* Min erfaring med billigbrød er at det er så lite mat i dem at man trenger 3 ganger så mange skiver for å bli mett og da er i alle fall det økonomiske poenget borte. Men om noen liker de brødene så værsågod. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 ''- dvs pappaen i huset jubler hvis jeg en sjelden gang har kjøpt "Bare brød" på REMA til 7 kr....'' *Hehe* Min erfaring med billigbrød er at det er så lite mat i dem at man trenger 3 ganger så mange skiver for å bli mett og da er i alle fall det økonomiske poenget borte. Men om noen liker de brødene så værsågod. ) Åssen brød kjøper dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Åssen brød kjøper dere? Ungene spiser helst mellomgrove brød uten hele korn som Sabeltannbrød (ikke den oppskårne varianten), landbrød med durumhvete og havrebrød, byggbrød er også godt. Selv vil jeg helst ha hjemmelagd brød med masse grovmel og frø og hele korn i. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Vi bruker mellom 8-10000 pr mnd. Vi er to voksne, en ungdom/voksen (jente 19år) og en gutt 8 år, og en kanin Kommer helt an på hva vi har igjen fra uka/måneden før. Noen ganger er alt tomt, andre ganger har vi igjen av ting og tang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3jentemor Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 ''køber den rimeligste syltetøj i stedet for den dyrere som inneholder mer bær og smaker bedre;'' Med veldig, veldig, veldig få unntak smaker ikke kjøpt syltetøy godt i det hele tatt. Lag selv! Billig og lettvint! Litt sent nå i høst, men skog og mark bugner av blåbær, bringebær, tyttebær og multer - helt gratis! Tilsett litt sukker og frysepulver/syltepulver om du vil ha det og frys ned! Da har man vidunderlig syltetøy hele vinteren. Helt enig med dig i det, har faktisk haft et større projekt med tømming af en fryser for "gamle" bær, så denne høst har jeg lavet store mængder med syltetøj - og det smager supergodt. Men.... ikke alle ungerne synes det er så godt; så derfor er der uanset efterspørgsel efter købt syltetøj - og det er lidt surt da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Helt enig med dig i det, har faktisk haft et større projekt med tømming af en fryser for "gamle" bær, så denne høst har jeg lavet store mængder med syltetøj - og det smager supergodt. Men.... ikke alle ungerne synes det er så godt; så derfor er der uanset efterspørgsel efter købt syltetøj - og det er lidt surt da. Mange barn liker ikke de hele bærene som gjerne blir i hjemmelaget syltetøy, da kan man jo finkjøre det i en foodprocessor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Det var et gigantisk matbudsjett. Hvordan i all verden kan du slite med det? Vi er to voksne og ett barn. Vi handler dagligvarer for ca. 700 kroner i uka, men vi har dårlig råd. Som andre sier: Kjøp inn og frys ned billig kjøtt/fisk. Handle kun en gang i uka, ikke mer. Planlegg hver middag. Hvis du kjøper brød av god kvalitet kan det være billigere å bake selv. Bruk en del frossene grønnsaker. Billigere og like sunt. Har ikke sagt jeg sliter med å klare meg på 3000,- Jeg bare lurte på om det var reelt, da jeg rett og slett ikke har peiling. Har bare dratt kortet i mange år, og da har jeg mistet oversikten. Har ikke tenkt på hva jeg handler, bare handlet og passet på at det ikke ble tomt på konto før neste lønn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Har ikke sagt jeg sliter med å klare meg på 3000,- Jeg bare lurte på om det var reelt, da jeg rett og slett ikke har peiling. Har bare dratt kortet i mange år, og da har jeg mistet oversikten. Har ikke tenkt på hva jeg handler, bare handlet og passet på at det ikke ble tomt på konto før neste lønn. Ah, slik sett. Beklager at jeg misforsto 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Mandag morgen og søndag kveld er stort sett det samme. Årsaken til at køene er mandag morgen er at da er folk ute og kjører likevel. Kjører du ens ærend for å fylle bensin søndag kveld taper du jo penger på bensinutgifter Her kan det ofte være stor forskjell fra søndag kveld til mandag morgen ) Spørs hvor sent ute man er søndag kveld da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Hvor mange er dere? Vi kjøper helt vanlig mat, men bare middagene kommer på en formue i uka. Jeg regner at vi må ha iallefall 800 gr kjøtt/ fisk pr middag + det samme i grønnsaker. Vi er 4. 2 voksne og 2 barn på 12 og 13 år. men 3000 i uka tilsvarer jo nesten 500 kr pr dag! Hvis du regner sammen hva familien bruker pr dag, og hva dette koster, så tviler jeg på at du kommer opp i en slik sum. Et brød koster kr 25-30. Et par-tre liter melk omtrent det samme. En ost, eller en annen type pålegg varer vel i flere dager, og det burde bare fullt mulig å få til en middag for 5 til rundt 100-lappen i gjennomsnitt.. At det blir dyrere av og til, kan vel balanseres ut med de dagene man har billigere middager som spaghetti, kjøttkaker eller fiskepinner? Kjøp varer som er på tilbud, og begrens unødvendige varer som "gir lite, men koster mye" ( F.eks youghurt til 10 kr stk, juice til 30 kr pr liter etc.. ) Jeg har ikke regnet ut nøyaktig hvor mye vi bruker. Men det er ihvertfall langt under 3000 pr uke.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Vi er 4. 2 voksne og 2 barn på 12 og 13 år. men 3000 i uka tilsvarer jo nesten 500 kr pr dag! Hvis du regner sammen hva familien bruker pr dag, og hva dette koster, så tviler jeg på at du kommer opp i en slik sum. Et brød koster kr 25-30. Et par-tre liter melk omtrent det samme. En ost, eller en annen type pålegg varer vel i flere dager, og det burde bare fullt mulig å få til en middag for 5 til rundt 100-lappen i gjennomsnitt.. At det blir dyrere av og til, kan vel balanseres ut med de dagene man har billigere middager som spaghetti, kjøttkaker eller fiskepinner? Kjøp varer som er på tilbud, og begrens unødvendige varer som "gir lite, men koster mye" ( F.eks youghurt til 10 kr stk, juice til 30 kr pr liter etc.. ) Jeg har ikke regnet ut nøyaktig hvor mye vi bruker. Men det er ihvertfall langt under 3000 pr uke.. Vanskelig å si akkurat hvor mye det går i døgnet, og jeg er heldigvis ikke i en situasjon der jeg må tenke så nøye over det heller. Er fornøyd når jeg klarer det på 3000 i uka. Når jeg klarer det,kan jeg også snike unna en del penger til sparing uten at mannen merker det :-) Og klarer vi det langt under 3000, da blir det jo bare mer til sparing da :-) Da kjøper vi det vi liker, det vi trenger, det som er sunt, og alle er happy :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.