Gå til innhold

Vanskelig temperatur

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er vanskelig med påkledning på denne tida av året. Frem til nå har vi jo hatt det relativt varmt, og temperaturen de siste dagene har vært 15-16 grader på dagen og kvelden.

Men i dag var det 3,5 grader ute!!!! Brrrrr!

Jeg gikk tidlig på jobb, og fikk div meldinger fra en pappa som lurte på hva 5-åringen skulle ha på seg i barnehagen. Hun har helt til nå bare hatt bukse/tights, t-skjorte + jakke. Men nå er det visst tid for å finne frem både dress og lue.... Vet ikke helt om han fant dressen, tror han tok med turbuksa hennes til å ha utenpå i stedet.

Men cherroxer, er ikke det sabla tidlig da. Hvilke gore-tex'er hadde hun i fjor, tro? Må visst inn i kottet og finne frem vintersko...

Når begynner vi egentlig med ulltrøyer, sånne ullfriker som vi er? Må bare huske i år at 5-åringen ikke tåler ull - det fant vi ut i fjor i høstferien :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Humrer* Jentungen her tok longs under joggebuksa i dag, men ingen har ulltrøyer på ennå. Jeg har barn i det øverste skiftet av barneskolen da, hadde det vært barnehagebarn hadde jeg nok vært fremme med ulltrøyene alt i dag tror jeg, de er tross alt mer ute.

På føttene har de fremdeles joggesko, evt. støvler om det er vått. Jentungen har funnet frem et par støvletter som hun bruker om dagen, det er siste høsten de passer og de er ikke vinterstøvletter så hun får bare bruke dem. Men nok en gang - til barnehagebarn hadde jeg brukt cherrox nå, noen av de store skolebarna har det hos oss så jeg i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Humrer* Jentungen her tok longs under joggebuksa i dag, men ingen har ulltrøyer på ennå. Jeg har barn i det øverste skiftet av barneskolen da, hadde det vært barnehagebarn hadde jeg nok vært fremme med ulltrøyene alt i dag tror jeg, de er tross alt mer ute.

På føttene har de fremdeles joggesko, evt. støvler om det er vått. Jentungen har funnet frem et par støvletter som hun bruker om dagen, det er siste høsten de passer og de er ikke vinterstøvletter så hun får bare bruke dem. Men nok en gang - til barnehagebarn hadde jeg brukt cherrox nå, noen av de store skolebarna har det hos oss så jeg i går.

Ja, jeg må sjekke vinterskoene. Slik som ungene mine vokser, så er de sikkert for små...

Søren og - nå kom jeg på at jeg skulle jo klage på gore-tex'ene gutten min hadde i fjor. Må forte meg før det er gått et år siden de ble kjøpt. De var helt elendige :-( Tror jeg kjøpte dem i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste bruker nå vinterdressen, uten fôret, mens storebror på 5 har en vindjakke med fleecefôr, og vanlig bukse/joggesko.

Spurte i bhg i dag, ingen har begynt med strømpebukse.

5-åringen vår er veldig varm av seg så jeg er kanskje ikke den rette til å svare, men de nærmeste dagene/ukene må vi nok finne en vindbukse el.l til ham som en mellomting før vinterdressen (han har dress med fastsydd fôr).

Vanskelig i overgangene ja, kaldt om morgenen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten på snart fem begynte med strømpebukse for en drøy uke siden, nesten alle i barnehagen har hatt det en stund nå. Jeg skjønner ikke helt hvordan 3-5åringer klarer seg ute før sola har varmet opp bare med ei vanlig bukse. Det er jo rått og fuktig på bakken langt utpå dagen... Men andreklassingene bruker ikke strømpebukse, bare bukse med for i. Men det er tross alt helt annerledes for skolebarn synes jeg, som ikke tilbringer så mye tid ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he...

Følgende overskrift står på adressa.no nå: Snø, sterrk vind og livsfarlige veier.

Dette gjelder Oppdal, og på bildet ser det ut som tett snø der oppe.

Litt bedre i Trondheim, her regner og sludder det om hverandre med noen solglimt innimellom.

Lillemor fikk med seg ulltøy på skolen i går, som hun kan velge å ha under regntøyet. Hun vil gjerne ha med parkdress, men jeg tror ikke den blir brukt enda. Hun fikk også med to ekstra bukser til skiftetøyet, og jeg regner med at hun ihvertfall trenger den ene.

Jeg har varmeapparatet på fullt i bilen, og løper bare imellom bil og hus. Skulle ryddet litt på gårdsplassen, men har klart å finne mye som må gjøres inne også ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det minusgrader da vi stod opp, og bilen måtte skrapes. Det er første dag jeg har hatt på ungene ulltrøye og stillongs, men ikke vinterstøvlene helt enda. Minsta har noen høstsko hun bruker, og eldste bruker joggeskoene enda. Yngste har høstdress i barnehagen som jeg håper de tok på henne i dag, noe kanskje eldste også burde hatt, de skulle på skogstur i dag...

Tok til og med på de lue i dag, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi tatt frem ulltrøyene og stillongsene for lenge siden... føles ihvertfall slik! Har nok vært i bruk i flere uker allerede, ved uteskoledager for skolebarna og hver dag for barnehagebarnet... Bor i Midt-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig, det er kjempevanskelig! Vi bor nok omtrent på samme sted, samme opplegget her med under fem om morgenen men opptil 18 om ettermiddagen har det vært her (er nok slutt på akkurat det nå snart tror jeg, men hvertfall opptil 15 kanskje med sol og fint).

Har en på snart fem som er på utegruppe i barnehagen. Han har fått på seg tynn ulltrøye og ullboxer (fant ut at det var en fin mellomting, litt ekstra varme nedentil uten å måtte finne fram stillongsen enda). Ellers bruker han fleecejakke, og en litt "flossete" joggebukse, samt litt tykke goretex høstsko. Og skaut/pannebånd og hansker tidlig på dagen. Han er veldig varm, så det har hendt at han har vært litt svett. Når jeg har hentet om ettermiddagen løper han rundt i bare trøye og bukse selvsagt.

Toåringen har ikke begynt å bruke ullundertøy enda, hun er på vanlig inneavdeling. Når de er ute på formiddagen får hun på overtrekksbukse og fleecejakke, samt høstsko og en tynn strikkelue over vanlige klær (bukse, sokker og genser eller body, ikke begynt med strømpis enda). På ettermiddagen dropper de overtrekksbuksa og lua, og har kanskje bare en tynnere strikkejakke på.

Ser at det er mange av de minste som har begynt å bruke dress, men har ikke syns at min trenger det enda siden hun har den overtrekksbuksa. Så jeg drøyer dressen kanskje en uke til...?

Men vanskelig tid ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kledd småen i ull nå de siste to ukene om det ikke er sol ute. Dressen har han brukt en stund, men det er tynn høstdress.

Cherroxer bruker han ikke, dvs jeg kjøper ikke. Han har lave gore-tex og halvhøye gore-tex. I morges sendte jeg ham av gårde med nye vintersko i gore-tex, men sa at de fikk se an været. Ble det varmere kunne de bare bruke de andre skoene, men i morges var de slett ikke for varme.

Det går mot fast ullvær tror jeg, selv om det er litt vanskelig å kle om det i utgangspunktet er litt surt og så dukker plutselig sola opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har det vært drittvær hele september.

Barnehagegutten har gjerne på seg strømepbukse, bukse, t-skjorte og genser samt jakke når han går i barnehagen. Bruker vanlige gummistøvler.

Ute er det gjerne fleece eller ullgenser samt regnklær, og tynn lue med sydvest og regnvotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...