Gå til innhold

Andre som har barn som roter???

puppola

Anbefalte innlegg

Jeg blir snart tullete av rot og atter rot overalt...

Har tre barn på 3, 6, og 8 år. Problemet er at HVER eneste gang de har vært på badet, kommer fra skolen(sfo) eller i det hele tatt kommer utenfra så er det å slippe fra seg bag, jakke, matboks,sekk, sko rett ned på gulvet for så å bare la det ligge. Minstemann på tre år er nå en ting men de to andre sosene er jo likedan. Vi har egne skuffer, egne knagger til hver av dem men alt ramler liksom rett ned likevel....akkurat som om de ikke ser det hvis vi ikke sier noe om det.....

herregud når går dette over?????????????????

Har snakket mye om å holde orden og hvorfor vi skal gjøre det osv men det hjelper ikke! Noen med gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"herregud når går dette over?????????????????"

Gled deg! Det går over når de flytter hjemmefra, inntil da kan du forvente at der bare blir verre og verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gled deg! Det går over når de flytter hjemmefra, inntil da kan du forvente at der bare blir verre og verre.

''Gled deg! Det går over når de flytter hjemmefra, inntil da kan du forvente at der bare blir verre og verre.''

?????

Er det mulig da?

Her kommer 3 unger på 7, 10 og 13 år hjem fra skolen og er hjemme alene en stund før jeg kommer. Det er alltid ryddig når jeg kommer hjem, iallefall godt nok.

De kommer hjem, spiser, rydder vekk det værste og tørker opp etter seg, setter seg og gjør lekser. Det eneste som er rotete her er sko i gangen, men det er fordi vi ikke har noe system på det, har rett og slett for mange sko i forhold til skoplass, så de står litt overalt kan du si :-)

Men å slenge rundt seg med alt mulig får de ikke lov til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to (5og7) har tidligere hatt de samme tendensene. I begynnelsen irriterte jeg meg bare grønn over at de ikke kunne henge fra seg klærne... men gjorde den feilen at jeg ryddet opp for dem. Etterei stund innså jeg at jeg aldri kom til å få dem til å bry seg om å henge fraseg klærne hvis jeg fortsatte å gjøre jobben for dem. Så da forandret jeg taktikk.

Om jeg nå kommer og ser jakker og sko ligge slengt forlanger jeg atde kommer og rydder opp med en gang. og påpeker at siden de må tadet selv likevel så kan de like gjerne henge på plass meden gang de kommer inn. Og siden jeg begynte med det, så har de blitt mye mye flinkere. Det hender jo fortsatt at det ligger et og annet plagg på gulvet men stort sett erde blitt dyktigetil å bruke skohylle og kleskroker. Og våte klær frakter de inn på vaskerommet... :-)

Når de drar medseg leker inn på stua minner jeg dem også på at de må huske at det er deselv som skal fjerne lekene fra stua igjen etterpå, når de er ferdig... og det blir de også nødt til... Men de drar ikke mindre leker inn på stua avden grunn... Og de harså absolutt ikke sluttet å leke på stua. Men de har som oppgave å rydde etterseg selv.

Det er litt arbeidssomt å hele tiden passe på atde ordner opp etter seg, men synes heller ikke det er riktig at de bare skal rote og jeg rydde, så de får rydde selv, og det godtar de.. Og det er jo også mindrearbeid for meg å forlange at nå rydder du , enn at jeg rydderdet selv, selv om det nok hadde gått fortere å rydde selv.

Det ungene har blittflinkere til etter jeg begynte å forlange atde ryddet selv, erat de er blitt flinkere til å ikke blande alle slags leker sammen. Henter de togbane leker de med togbane og tømmer ikke klosser ut innimellom togbanebitene. For når de er ferdige med togbanen samles bitene i kassa før de henter noe nytt. Jeg bærer enda på plass kasser med leker da, men det er overkommelig så lenge lekenefaktisk er plukket opp.. :-) Så jeg synes mine har blitt flinke, men så sent somi juni var nok mine mer som dine... Men jeg har greid å snu det, og trordet kommer avat jeg har vært konsekvent i forhold til at de får/må rydde selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Gled deg! Det går over når de flytter hjemmefra, inntil da kan du forvente at der bare blir verre og verre.''

?????

Er det mulig da?

Her kommer 3 unger på 7, 10 og 13 år hjem fra skolen og er hjemme alene en stund før jeg kommer. Det er alltid ryddig når jeg kommer hjem, iallefall godt nok.

De kommer hjem, spiser, rydder vekk det værste og tørker opp etter seg, setter seg og gjør lekser. Det eneste som er rotete her er sko i gangen, men det er fordi vi ikke har noe system på det, har rett og slett for mange sko i forhold til skoplass, så de står litt overalt kan du si :-)

Men å slenge rundt seg med alt mulig får de ikke lov til!

"Men å slenge rundt seg med alt mulig får de ikke lov til!"

Det fikk mine barn da heller ikke lov til, men en ting er hva de fikk lov til og en annen ting er hva de gjorde. Men de fikk beskjed på å rydde etter seg.

Det kalles å oppdra barna det å lære de til å rydde og ordne rundt seg, det kommer ikke automatisk. Jo større barna er, jo mer forventer en av de, og dermed blir det at en oppdrar på barna helt til de flytter hjemmefra.

Unntatt når det er blitt cirka 18 år, da forventer jeg at de er ferdig oppdratt, og greier å rydde og holde orden rundt seg, uten at jeg skal mase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har laget et skjema med 5 "plikter". De får et kryss for hver ting de har gjort den dagen. Hvis de har gjort alle 5 tinga samme dag får de et bonus kryss. For hvert kryss får de 2 kr, for hvert bonus kryss får de 5,- kr. Max uttelling er 101,- kr pr uke...

Dette fungerer ganske bra, krever jo oppfølging fra oss voksne da "nå må du huske å sette skoa på plass" osv. Men samtidig så blir det jo faktisk ryddigere og mindre irritasjon merker jeg! Det er noe med at det blir noe positivt i stedet for noe negativt.

De 5 pliktene er:

Sette sko og henge jakke på plass

ta ut matboks og flaske og sette på kjøkkenbenken

Holde det ryddig på rommet

Rydde bort dagens klær

Rydde egen tallerk og bestikk og sette på kjøkkenbenken (eller i oppvaskmaskin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har laget et skjema med 5 "plikter". De får et kryss for hver ting de har gjort den dagen. Hvis de har gjort alle 5 tinga samme dag får de et bonus kryss. For hvert kryss får de 2 kr, for hvert bonus kryss får de 5,- kr. Max uttelling er 101,- kr pr uke...

Dette fungerer ganske bra, krever jo oppfølging fra oss voksne da "nå må du huske å sette skoa på plass" osv. Men samtidig så blir det jo faktisk ryddigere og mindre irritasjon merker jeg! Det er noe med at det blir noe positivt i stedet for noe negativt.

De 5 pliktene er:

Sette sko og henge jakke på plass

ta ut matboks og flaske og sette på kjøkkenbenken

Holde det ryddig på rommet

Rydde bort dagens klær

Rydde egen tallerk og bestikk og sette på kjøkkenbenken (eller i oppvaskmaskin)

Målsetting må vel være at ungene husker på dette selv (og får belønning) - og ikke at foreldrene skal minne dem på ting hele tiden??

..... tenker nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men å slenge rundt seg med alt mulig får de ikke lov til!"

Det fikk mine barn da heller ikke lov til, men en ting er hva de fikk lov til og en annen ting er hva de gjorde. Men de fikk beskjed på å rydde etter seg.

Det kalles å oppdra barna det å lære de til å rydde og ordne rundt seg, det kommer ikke automatisk. Jo større barna er, jo mer forventer en av de, og dermed blir det at en oppdrar på barna helt til de flytter hjemmefra.

Unntatt når det er blitt cirka 18 år, da forventer jeg at de er ferdig oppdratt, og greier å rydde og holde orden rundt seg, uten at jeg skal mase.

Ja, da har jeg vel ratt oppdratt de da :-) ettersom de rydder etter seg uten at jeg trenger å bruke energi på å mase på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida - vi snakket faktisk om dette på jobben i dag og de med voksne barn kunne fortelle at hjemme hos det voksne barnet hang alt på knaggene sine og skoene sto pent i skohylla osv., men om de kom på besøk hjemme hos mor (her snakker vi om unge voksne de første årene etter at de flytter hjemmefra) så slenges jakken på golvet og skoene rundtomkring. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok ikke over av seg selv...Dere må lære de å rydde, sette sko på fast plass og henge opp jakke, legge på plass lue osv. De må vite hvor ting skal. Jeg bruktelang tid på å få de inn i rutinene. Det siste var å få de til å henge opp sekkene sine. Jeg sa at for hver gang jeg fan en sekk på gulvet skulle jeg ha 1 krone fra de. Hehe, 1 krone er ikke mye, men det hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok ikke over av seg selv...Dere må lære de å rydde, sette sko på fast plass og henge opp jakke, legge på plass lue osv. De må vite hvor ting skal. Jeg bruktelang tid på å få de inn i rutinene. Det siste var å få de til å henge opp sekkene sine. Jeg sa at for hver gang jeg fan en sekk på gulvet skulle jeg ha 1 krone fra de. Hehe, 1 krone er ikke mye, men det hjalp!

Jeg tror jeg ble misforstått; det er jo ikke slik at unga ikke har lært å rydde og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg pr dag må si ifra om det og JEG RYDDER IKKE OPP FOR DEM. Men likevel synes jeg det går sakte inn at det skal ryddes og ikke slenges. Derfor var jeg ute etter tips fra dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ble misforstått; det er jo ikke slik at unga ikke har lært å rydde og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg pr dag må si ifra om det og JEG RYDDER IKKE OPP FOR DEM. Men likevel synes jeg det går sakte inn at det skal ryddes og ikke slenges. Derfor var jeg ute etter tips fra dere!

Si at du skal ha ei krone for hvert plagg de slenger fra seg. Før regnskap og krev inn på lørdag ;o) Det nytter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Målsetting må vel være at ungene husker på dette selv (og får belønning) - og ikke at foreldrene skal minne dem på ting hele tiden??

..... tenker nå jeg.

Jo - men det er ikke alle unger som husker det første gangen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Det hender barna roter og gjerne når venner er på besøk har de en tendens til å glemme seg. Men jeg minner både de og gjestene på at jakker og sko må ryddes på plass.

Før glemte også ofte de små gjestene jakke, paraply eller annet de hadde med seg og la igjen i rotet.

Men, etter at vi har fått en uskreven regel om at gjester legger sine ting ved stolen i gangen, tar vi nå alle en titt dit før vi sier ha det. Og det er nå sjeldent små gjester glemmer ting - så enkelt, faktisk!

Vi har jobbet lenge, og jobber fremdeles med at de må rydde klær, sko, matboks/drikke, beskjeder og generelt etter seg selv. Noe sitter veldig bra, mens andre ting glemmer de lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...