Gå til innhold

"barnehage" på engelsk

Gjest "barnehage" på engelsk..?

Anbefalte innlegg

Gjest "barnehage" på engelsk..?

Jeg trenger å oversette ordet "barnehage" til engelsk, noe som er vanskeligere enn jeg (og flere med meg) trodde. De fleste sier at "kindergarten" er riktig oversettelse, men flere engelskspråklige sier at dette ikke er riktig. Men disse kjenner ikke den norske barnehage-strukturen så godt at de klarer å finne det riktige begrepet. Problemet er nok at engelskspråklige land starter på skolen i ulik alder sammenlignet med norske barn.

Hva er det best beskrivende begrepet; kindergarten, pre school, day care center, nursery school, nursery, home day care ???

Ønsker at de som _faktisk_ vet hva som er det engelske begrepet på 'barnehage' svarer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er om du skal ha det på amerikansk-engelsk eller britisk-engelsk?

Det amerikanske, så vidt jeg forstår: Daycare (fra 0-3 år), pre-kindergarten (fra 3-5 år) og kindergarten (5 år). Mange refererer til dette som "pre-school".

Det britiske: Nursery. Dette er som norske barnehager og varer fra 0-4/5 år. Det finnes også "playgroup". Dette ligner barnehager, men har mindre struktur og regnes ikke som del av en utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig som glimtipper sier, i Engelsk-Engelsk er det rette begrepet Nursery. Jeg har bodd i UK tidligere og der ble Nursery brukt. I Amerika vil det være andre begreper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kindergarten blir brukt i USA om noe som best kan sammenlignes med vår førskole. Der er det mye bokstaver og tall med i leiken.

Day care er for mindre barn. (under 4-5 år tror jeg)

Barnehage er jo ikke så vanlig i f.eks USA. Der er det mer vanlig med dagmammaer for de aller minste.

Britisk-engelsk kan ikke jeg, men hør på Glimtipper. Hun vet det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om du skal ha det på amerikansk-engelsk eller britisk-engelsk?

Det amerikanske, så vidt jeg forstår: Daycare (fra 0-3 år), pre-kindergarten (fra 3-5 år) og kindergarten (5 år). Mange refererer til dette som "pre-school".

Det britiske: Nursery. Dette er som norske barnehager og varer fra 0-4/5 år. Det finnes også "playgroup". Dette ligner barnehager, men har mindre struktur og regnes ikke som del av en utdannelse.

Vet du hva barnehjem heter på engelsk også? Hadde en bestemor som vokste opp på barnehjem i ... Hadde vært interessant og søkt litt på nettet og sett om jeg fant det.

På forhånd takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Vet du hva barnehjem heter på engelsk også? Hadde en bestemor som vokste opp på barnehjem i ... Hadde vært interessant og søkt litt på nettet og sett om jeg fant det.

orphanage

An orphan = foreldreløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Orphanage", om det er i gamledager.

I dag kaller vi det "children's home", eventuelt "group home".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britisk engelsk tror jeg er nursery.

På amerikansk engelsk har man Day-care for de yngste, pre-school for de fra 3-4 og kindergarten for de fra 5 og til skolestart som er rundt 6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...