Gå til innhold

Før-pubertet?

puppola

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med "pubertale" 8 åringer?

Har en jente på 8,5 som har pubertetsnykker og kunne tenke meg gode råd i forhold til det. Hun ønsker å kle seg som Hanna Montana(noe jeg ikke ønsker og derfor sier nei til!), slenger igjen dører, og ellers snakker "pubertetsaktig"= drit i det`a osv.

Jeg tåler mye og er ikke lettsjokkert men synes det er for tidlig å begynne med slik oppførsel. Hun er en skjønn og flott jente og jeg vil ikke at dette skal begynne allerede nå....

Noen synspunkter eller tips, gjerne fra de som har opplevd dette selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen råd dessverre,men har det på samme måte med 9 åringen i huset her. Det er mye brøling,tramping i trapper,smelling med dører og "jeg gjør så jeg vil " holdning. Kleskapet ser ut som et takras og det gjør forøvrig resten av rommet også. Skifter tøy flere ganger til dagen og er opptatt av at alt skal matche.. Så nå er jeg spent på om det finnes noen kloke dolere som kan hjelpe ;-)

Mon tro om det ikke er tweens de kalles på folkemunne,pga at de er midt i mellom alderen-between

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ingen råd dessverre,men har det på samme måte med 9 åringen i huset her. Det er mye brøling,tramping i trapper,smelling med dører og "jeg gjør så jeg vil " holdning. Kleskapet ser ut som et takras og det gjør forøvrig resten av rommet også. Skifter tøy flere ganger til dagen og er opptatt av at alt skal matche.. Så nå er jeg spent på om det finnes noen kloke dolere som kan hjelpe ;-)

Mon tro om det ikke er tweens de kalles på folkemunne,pga at de er midt i mellom alderen-between

Vær bestemt og konsekvent!

Lær henne at det hun ikke gidder å gjøre eller høre på, får konsekvenser. Vekk med mobil, data eller annet hun liker svært godt, og gi _aldri_ etter!

Snakk mye med henne, uten å være belærende, mer lyttende. Si ofte hvor glad du er i henne, og vis det, ha mamma-datter dag. Gi henne klar beskjed om hva du forventer at hun skal gjøre, og konsekvensene om hun ikke gjør det!

Masse ros, når hun faktisk gjør noe;) Ikke mas, bruk konsekvensen. Hva du enn gjør, så ikke gi henne skyldfølelse ( nå må mamma rydde alt, og du vet hvor sliten jeg er etc)

Hun er et medlem i en familie, og visse ting er forventet av henne! Blir hun nebbete og slenger med dørene, så ikke snakk med henne, hun kan heller komme til deg.

Har vært gjennom alt det der, skjønner du;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, jeg vet sååå godt hvordan du har det.

Men faktisk har det bedret seg litt her hos oss. Her er det hun som er 9,5 som har vært værst.

Vi har i grunnen gjort som hidi anbefaler, og det virker som om det virker.

Selvsagt har vi episoder, men de er sjeldnere enn de var.

Tror også det er viktig å velge hva man virkelig skal stå hardt på, og hva man kan lukke øynene litt for. "Pick your battles".

Og belønn det positive. Kommenter og ros når hun gjør eller sier noe du synes er positivt og bra. Overse i større grad det som er negativt eller mindre bra.

Og så får vi bare stålsette oss for hva som skjer om noen år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, jeg vet sååå godt hvordan du har det.

Men faktisk har det bedret seg litt her hos oss. Her er det hun som er 9,5 som har vært værst.

Vi har i grunnen gjort som hidi anbefaler, og det virker som om det virker.

Selvsagt har vi episoder, men de er sjeldnere enn de var.

Tror også det er viktig å velge hva man virkelig skal stå hardt på, og hva man kan lukke øynene litt for. "Pick your battles".

Og belønn det positive. Kommenter og ros når hun gjør eller sier noe du synes er positivt og bra. Overse i større grad det som er negativt eller mindre bra.

Og så får vi bare stålsette oss for hva som skjer om noen år...

ja ikke sant!

vet jo hvordan jeg var selv i puberteten...herregud det var baluba de luxe!

Synes bare det er litt vel tidlig...har lest om at årene mellom 6-7 års "trassen" og puberteten er rolige år og at de da som oftest er harmoniske og vennlige...hvor den harmonien har blitt av vet ikke jeg....fløyet sin vei tror jeg!

Enig i at det er viktig å velge ut hvilke kamper man skal ta og at man kan overse mye av "fjåset" som ikke er så viktig...merker bare at jeg blir så provosert når min lille skjønne engel står foran man som en furie og vil kle seg som en "barbiegirl"...ææææææææææ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...