Gå til innhold

FU: Felles straff for klassen

Gjest delte meninger her

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest delte meninger her

Kommer vel så helt ann på hva det her handler om!?

Det gjelder stort og smått.uansett hva eleven har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor uting som irriterer meg, men det er slik det dessverre er blitt. Barn skal straffes og roses som gruppe og ikke som enkeltindivider, utolig synd. Det er på den måten vi får unge mennesker uten talent til melde seg på talentkonkurranser, fordi de ikke har fått et realistisk bilde av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder stort og smått.uansett hva eleven har gjort.

Jeg synes kollektiv straff er avleggs. Hvis èn elev (eller flere)ødelegger for alle, blir det for dumt å straffe alle. I mine øyne er det da mest riktig og logisk å straffe den ene (eller de) som har forbrutt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kollektiv straff er avleggs. Hvis èn elev (eller flere)ødelegger for alle, blir det for dumt å straffe alle. I mine øyne er det da mest riktig og logisk å straffe den ene (eller de) som har forbrutt seg.

Men, så handler det jo gjerne om organisering.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Organisering?

Ja, hvis f.eks. en elev ikke kan bli med på tur pga dårlig oppførsel e.l. og en lærer må bli igjen på skolen. Så blir det kanskje ikke tur, fordi den andre læreren ikke kan ta med seg 25 elever alene....

Bare et tenkt eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis f.eks. en elev ikke kan bli med på tur pga dårlig oppførsel e.l. og en lærer må bli igjen på skolen. Så blir det kanskje ikke tur, fordi den andre læreren ikke kan ta med seg 25 elever alene....

Skjønner... Men på barna mine sin skole er det sånn at kun èn klasse går på tur av gangen. Det er to klasser på hvert trinn. Så hvis det er en som ikke kan være med på tur pga sykdom eller blir nektet å være med pga dårlig oppførsel, må vedkommende ha vanlig skoledag sammen med den andre klassen. :-)

(Men det _har_ hendt at begge klassene på trinnet har vært sammen på tur også, da. Hva lærerne gjør da, vet jeg ikke. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamvold

Jeg hater når klassetrinnet får felles straff fordi noen i trinnet ikke kan oppføre seg. !!

På elever som oppfører seg eksemplarisk blir signalet at det lønner seg ikke å følge reglene fordi man får straff uansett. Så hva er da vitsen?

Læreren bør ringe foreldre til barn som ødelegger og få dem til å hente barnet på skolen hvis det blir slik at en f.eks klassetur blir ødelagt for resten av elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man vet hvem "synderen" er, så synes jeg at den aktuelle eleven skal ta straffen alene.

Om klassen stiller seg solidarisk og ikke avslører hvem som har gjort "det", synes jeg kollektiv straff er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest delte meninger her

Så lenge man vet hvem "synderen" er, så synes jeg at den aktuelle eleven skal ta straffen alene.

Om klassen stiller seg solidarisk og ikke avslører hvem som har gjort "det", synes jeg kollektiv straff er greit.

Dette er noe av foreldrene har forsøkt å få bort i flere år på skolen.

Kjenner en som har vært aktiv motstander når det gjelder dette i flere år. Vedkommede har sittett som klassekontakt og i Fau i flere år. Han sier det er vi som foreldre må stå på for å endre dette.

Mens andre argumenterer med at elevene er de som best når inn til sine med elever.

Er dette vanlig praksis på også andre skoler?

Her sitter faktisk alle sammen igjen hver uke siden skole start!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Utrolig kjipt for alle å straffes for det en person har gjort synes jeg. Det har skjedd noen ganger at klassen til min datter har måttet gå fra gymsalen fordi enkelte ikke kan forholde seg til regler, det synes jeg var en dårlig løsning. da ville jeg som lærer heller "utestengt" den ene som bøller og ødelegger for resten av klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nonicktoday

Enig med deg. Utrolig kjipt for alle å straffes for det en person har gjort synes jeg. Det har skjedd noen ganger at klassen til min datter har måttet gå fra gymsalen fordi enkelte ikke kan forholde seg til regler, det synes jeg var en dårlig løsning. da ville jeg som lærer heller "utestengt" den ene som bøller og ødelegger for resten av klassen.

Hvor mange lærere er det der når de er i gymsalen? Vil tippe det kanskje bare er en? Hvis noen oppfører seg såpass at det ikke er mulig for de å fortsette i gymsalen, hva skal læreren gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange lærere er det der når de er i gymsalen? Vil tippe det kanskje bare er en? Hvis noen oppfører seg såpass at det ikke er mulig for de å fortsette i gymsalen, hva skal læreren gjøre da?

La bølleungene sitte i garderoben og ikke få være med å ha det gøy. De er fortsatt så små at det vil oppleves som straff og bli utestengt så får i allefall de som klarer å oppføre seg en fin opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sånn er det...

La bølleungene sitte i garderoben og ikke få være med å ha det gøy. De er fortsatt så små at det vil oppleves som straff og bli utestengt så får i allefall de som klarer å oppføre seg en fin opplevelse.

''La bølleungene sitte i garderoben og ikke få være med å ha det gøy. De er fortsatt så små at det vil oppleves som straff og bli utestengt så får i allefall de som klarer å oppføre seg en fin opplevelse.''

Da hadde foreldrene anmeldt saken, og læreren fått sparken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke riktig. Men flere burde tatt i bruk PALS. Positiv Adferd Lønner Seg.

Her får elevene brakort når de oppfører seg fin. når klassen har oppnådd et visst antall brakort får hele klassen en belønning.

Når en elev bråker og en annen oppfører seg bra, får han som oppfører seg bra et brakort. Dette skal gjør (og gjø ofte) at den bråkete eleven får lyst til å oppføre seg bra.

Dårlig forklart, men...Dette virker på vår skolei allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''La bølleungene sitte i garderoben og ikke få være med å ha det gøy. De er fortsatt så små at det vil oppleves som straff og bli utestengt så får i allefall de som klarer å oppføre seg en fin opplevelse.''

Da hadde foreldrene anmeldt saken, og læreren fått sparken!

Hæ?? hvorfor vile de anmeldt saken? Hvorfor ville læreren fått sparken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får straffen være at denne eleven må gå sammen med/leie læreren hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...