Gå til innhold

Ikke lett å være barnehagepersonell.

Maximia

Anbefalte innlegg

Det er like før jul i barnehagen og det skal bakes pepperkake i avdelingen for 3 åringer. Den ene gutten er fæl til å slå og klore de andre barna. Denne dagen klorer han den ene jenta og han får ikke lov å bake pepperkaker som de andre barna. Han forteller dette hjemme hos mamma og er på gråten når han forteller det. Det gjør vondt i et mammahjerte å se hvor lei seg gutten er, uten at han eller mamma ser hvorfor han ble utestengt fra fellesskapet. Barnehagepersonalet måtte jo forstå at han var en liten gutt, det er han men de fleste barn greier å være snille mot hverandre. Hadde mamma gitt gutten sin konsekvenser hjemme for dårlig oppførsel, hadde ikke barnehadepersonellet behøvd å sette konsekvenser som du som mamma er uenig i. Mamma ser ikke at andre folk rundt gutten blir utslitte og mister tålmodigheten for han, for han hører ikke på tilsnakk.

Denne gutten kan ikke leke med andre barn uten å klore, slå og dytte. Lillebror som er to år yngre, får daglig gjennomgå, slik at det ikke er mulig å snu rompa til uten at det skjer noe, slik har det vært siden lillebror ble født . Gutten er kjempe sjalu så det er nesten så jeg ikke tror det er mulig. Andre voksne rundt gutten må gi han 99% oppmerksomhet og krangle seg til å gi lillebror den siste %.

Han er mammas baby som blir behandlet likt som lillebror som er 2 år yngre. Han fikk pupp til han var 3,5år. Forsøk på konsekvenser arter seg slik: "Er du slem med lillebror får du ikke pupp". Du kan garantert være sikkert på at innen 2 minutter har lillebror blitt klort til blods. Mamma trøster lillebror som får en skvett med pupp. Da kommer storebror dansenes av lykke bort til mamma for å få pupp, det får han ikke før han har hylt i 5 minutter, da får han fordi mamma ikke orker å høre på hyling. Slik er det hver eneste ettermiddag. Jeg hadde blitt gal, hvis det var min unge, for det er det heldigvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Niccola

Slike barn får man både vondt av, og blir irritert på, samtidig..

Sikkert ikke lett å observere hvordan foreldre ikke ser hvordan barnet blir fanget i midten her.. Stakkars gutt :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ditt råd til de mislykkede foreldrene er...?

Gi barna ørlite konsekvenser så andre folk og barn holder ut med avkommet ditt. Du kan ikke klage på at andre gir konsekvenser for barnet ditt, når du selv lar være. Barnet skal fungere i samfunnet og det er kun barnet det går utover når det ikke skjer. Du trenger ikke som mamma be ungen din om unnskyldning for å sette nødvendige grenser som barnet er uenig i. Jeg får vondt av lillebror som rett og slett blir terrorisert av sjalu storebror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike barn får man både vondt av, og blir irritert på, samtidig..

Sikkert ikke lett å observere hvordan foreldre ikke ser hvordan barnet blir fanget i midten her.. Stakkars gutt :-(

Jeg får kjempe vondt av han, for han er egentlig en snill gutt, hvis han får 100% oppmerksomhet og han slipper å være i nærheten av lillebror. Det er kjempe vondt å se hvor utsultet han ser på oppmerksomhet enda det faktisk er han som blir passet på når det gjelder oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi barna ørlite konsekvenser så andre folk og barn holder ut med avkommet ditt. Du kan ikke klage på at andre gir konsekvenser for barnet ditt, når du selv lar være. Barnet skal fungere i samfunnet og det er kun barnet det går utover når det ikke skjer. Du trenger ikke som mamma be ungen din om unnskyldning for å sette nødvendige grenser som barnet er uenig i. Jeg får vondt av lillebror som rett og slett blir terrorisert av sjalu storebror.

Du er der hver eneste ettermiddag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når barnehagepersonell erfasrer slike ting som dette, synes jeg de burde gi foreldrene et tilbud om råd og veiledning i barneoppdragelse. Ikke påtvunget, men vennlig la dem få vite at de når som helst kan avtale et møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kjempe vondt av han, for han er egentlig en snill gutt, hvis han får 100% oppmerksomhet og han slipper å være i nærheten av lillebror. Det er kjempe vondt å se hvor utsultet han ser på oppmerksomhet enda det faktisk er han som blir passet på når det gjelder oppmerksomhet.

Melder barnehagen fra om mistanken om omsorgssvikt til barnevernet, da? Eller sørger for at familien får nødvendig hjelp på annen måte? Råd, veiledning, samarbeid med helsestasjon el.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er der hver eneste ettermiddag?

Ja, faktisk var jeg det en periode av ulike årsaker. Etterhvert har jeg bodd i nærheten slik at jeg har fått med meg det som skjer. Du trenger ikke være nysgjerrig eller følge med, for det er vanskelig å gå glipp av det som skjer hvis du er hjemme. Bor i leilighet i samme hus. Jeg har prøvd å avlaste når det stormer som verst, men har aldri sagt noe eller kritisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnehagepersonell erfasrer slike ting som dette, synes jeg de burde gi foreldrene et tilbud om råd og veiledning i barneoppdragelse. Ikke påtvunget, men vennlig la dem få vite at de når som helst kan avtale et møte.

Ja, for mamma trenger litt veiledning, for hun har ikke med det i bagasjen fra egen barndom/oppvekst, noe jeg vet hun sliter med. Hun er kjempesnill og kjærlighetsfull overfor barna sine og hun gjør alt hun kan for de, men dessverre kan grenser skrikes bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så vondt for alle parter.

Kanskje barnehagen kan ha et foreldremøte med noen som holder kurs i f.eks. Webster-Stratton sine teknikker? Og at det der kan komme klart frem at det er åpent for alle å melde seg på kurset?

Det er jo tydelig at familien trenger veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder barnehagen fra om mistanken om omsorgssvikt til barnevernet, da? Eller sørger for at familien får nødvendig hjelp på annen måte? Råd, veiledning, samarbeid med helsestasjon el.l.?

Tenkte i disse baner jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ungen bør bytte barnehage

Det beste råådet denne moren kan få er nok å bytte barnehage. Barnet må ut av syndebukkstempelet som dere personallet har gitt ham. Jeg vet om barn som har forandret totalt atferd etter de kom i ny barnehage og fikk dyktig personell som greide å hjelpe ungen på en positiv måte og med en positiv innstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste råådet denne moren kan få er nok å bytte barnehage. Barnet må ut av syndebukkstempelet som dere personallet har gitt ham. Jeg vet om barn som har forandret totalt atferd etter de kom i ny barnehage og fikk dyktig personell som greide å hjelpe ungen på en positiv måte og med en positiv innstilling.

Jeg er ikke personal, jeg har fått historien gjenfortalt av moren til gutten. Jeg synes også det var vondt å høre hva denne gutten ble utsatt for, fordi han ikke forstår sammenhengen mellom ugagn og straff. Det han er vandt til er om han sier unnskyld hjemme, så er det greit selv om lillebror sitter med ansiktet full av blodige kloremerker og du ser gang på gang at han sier unnskyld for å unngå sanksjoner/konsekvenser for handlingene sine. Han er jo tross alt bare en liten gutt i følge moren. Moren er helt fortvilet over situasjonen og kjefter på han, men du ser at gutten koser seg når mamma mister besinnelsen.

I barnehagen er han stort sett en rolig gutt slik jeg har forstått det. Gråter når mamma går. Det virker ikke som han liker seg i barnehagen eller har så mange å leke med der. Huff nå begynner jeg å gråte her, for gutten har det ikke bra, det er jo oppførelsen hans et tydelig tegn på. Han forstår ikke det sosiale samspillet verken hjemme eller i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nysgjerrig, ha du skrevet flere lignende innlegg? Mener temmelig likt inlegg stod for en uke eller to siden.

Nei, dette er første gang jeg har skrevet om han eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for mamma trenger litt veiledning, for hun har ikke med det i bagasjen fra egen barndom/oppvekst, noe jeg vet hun sliter med. Hun er kjempesnill og kjærlighetsfull overfor barna sine og hun gjør alt hun kan for de, men dessverre kan grenser skrikes bort.

Hvis dette er en du kjenner godt kan du tips henne om at sannsynligvis har pp-tjenesten et eller annet opplegg for foreldreveiledning.

Så kan du fortelle henne at av kjærlighet til sine barn må hun sette grenser, barn som ikke har grenser blir fort ekskludert av andre barn. (ja voksne og ser det ut til..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...