Gjest Noen med erfaring? Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Er det noen som har erfaring med barn med dysleksi? Når ble det oppdaget og hva finnes av hjelpmidler for disse barna? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest erers Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 http://www.ppf.no/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pedagogisk rådgiver Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 http://www.ppf.no/ Det er veldig forskjellig når dysleksi oppdages. Oftest skjer det i begynnelsen av barneskolen når det oppstår problemer med lese- og skriveundervisningen. Dyslexia skyldes primært svikt i visuelt korttidsminne. Det er spesifikt problem og har ikke noe med øvrig intelligens å gjøre. Det er mange som har lese- og skrivevansker uten at det er dysleksi. Tiltakene er å bruke lydbøker f.eks., og forklare muntlig for eleven. Bruk av datamaskin er å anbefale og eleven må lydere seg igjennom ordene, siden han/hun ikke er i stand til å huske ordbilder. Rettskrivningsregler må terpes, men retteprogram på data gjør veldig nytte siden eleven ikke ser ordbildet som helhet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Min eldste sønn er dyslektiker. Det ble oppdaget på slutten av første klasse da han som den eneste i klassen ikke hadde knekt lesekoden, som det kalles. Et par triks jeg har lært er at når man lærer bokstavene skal de læres med lyden og ikke navnet. F.eks er en B ikke en "be" men "b", eller en R er en "r" og ikke en "ær". En dyslektiker kan ofte lydere seg frem til skrivemåten på ord, men har et problem med vokalene. Når man lærer inn vokalenog konsonanter bør man også øve seg på å skrive vokaler med blått og konsonanter med rødt, f.eks for å skille mellom disse. Etter hvert oppdaget jeg også at det å legge et lysblått plastark over teksten han skulle lese. Det dempet kontrasten mellom sort skrift og hvit side, og gjorde at Bokstavene sto stille, som sønnen min sa. Ellers ville jeg ved mintanke om dysleksi få barnehage eller skole til å ta kontakt med PPT så fort som mulig. Jo fortere diagnosen blir stilt, jo fortere får man adekvat hjelp for problemet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.