Gå til innhold

Mer om penger.. Barnehagen

Spirello

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen gjerrigknark altså, bare så det er sant. Sløser heller mer enn jeg burde, men etter jeg så på nyhetene hvor mange småbarnsforeldre som sliter økonomisk, og til og med å skaffe mat - så har jeg tenkt litt mer over hva ting koster.. Så til saken:

Poden har starta i ny barnehage, og vi er kjempefornøyde. Men det jeg har stussa litt på om er lov, er at de ber om penger og ditt og datt støtt.. De har ved par anledninger vært på tur der de måtte ta t-bane. Første gangen hadde samboern glemt å ta med lappen som hang på hylla hjem, så fikk en telefon på kvelden om at han måtte ha med seg 100,- kr til inngang dit de skulle + flexikort. Jeg hadde heldigvis kontanter, for det er noe jeg sjelden har.

En annen gang skulle han ha med fexikort (hadde jo det da) og 60,- kr til inngang.

To ganger har vi fått beskjed om å ha med pølser til grilling. jeg synes det er kjempekoselig at de finner på ting med barna, men er det lov å gjøre ting som krever penger egentlg? mener den gamle barnehagen sa de ikke kunne kreve penger av foreldrene i tillegg til betaling (kommunal barnehage) da noen av foreldrene ønsket flere turer. Jeg tenker da på hun ene alenemoren jeg så på tv som sa hun fikk vondt i magen hver gang det var noe grilling ol. i barnehagen eller skolen, for hun hadde ikke råd rett og slett..

For de fleste er vel ikke det et problem, men hva med de det er det for?

Nå har de gjort det sånn at alle foreldre betaler 200,- kr. til "turkasse", pluss at det vil komme andre utgifter i tillegg når dette er brukt opp.

Også en ting til, litt utenom penge-tema da men.. De har en turdag i uka (fast) men disse turerne de har vært på utenom har vært på andre dager, og de har ikke stått i ukesplanen, og vi har fått lapp i hylla dagen før. Synes dette er kort varsel. Hvis man glemmer lappen, eller barnet ikke er der den dagen så kan man risikere å ikke sende med penger, eller ekstra matpakke til tur. Skal ta det opp med dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tviler på at dette er lov. Barnhagen vår, hadde turkasse fram til for to år siden, da ble denne kassen avskaffet. Men unger som er fylt 4 år, skal ha et klippekort til bussen liggende i barnehagen.

Grilling/skidag med grilling er bare to ganger i året, og da stiller barnehagen med pølser og brus og is til ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen kan ikke kreve inn penger til tur mm for det vi betaler, makspris, skal også dekke turer osv. Det betyr jo at det blir få turer osv så med mindre barnehagen på forhånd har avtalt med foreldrene at det er greit at de skal betale for turer barna skal på så er dette ikke greit synes jeg. På en annen side er jeg villig til å betale litt for at barna skal få komme seg på tur, museer osv men i vår bhg er dette ikke tillatt at foreldrene betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i utgangspunktet ikke lov til å kreve inn penger som ikke er spesifisert i kontrakten, dersom det ikke oppstår noe helt spesielt (og turer er jo et "overskuddsfenomen", ikke noe akutt driftsproblem).

Altså, hvis det står tydelig at oppholdsavgiften er xxxx pr. mnd. i 11 mnd pluss 200 i året til en turkasse, må man betale. Hvis ikke, har de sannsynligvis ikke lov til å gjøre det obligatorisk. Man kan informere om kontoen og nummeret og at de planlegger å dra på turer for ca. kr. xxx pr. barn pr. år, men ikke forlange at alle betaler inn beløpet.

Dette svaret er basert på mine erfaringer med barnehage og småskole. De begynner å bli noen år gamle, så det kan tenkes at andre er mer oppdatert på emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i utgangspunktet ikke lov til å kreve inn penger som ikke er spesifisert i kontrakten, dersom det ikke oppstår noe helt spesielt (og turer er jo et "overskuddsfenomen", ikke noe akutt driftsproblem).

Altså, hvis det står tydelig at oppholdsavgiften er xxxx pr. mnd. i 11 mnd pluss 200 i året til en turkasse, må man betale. Hvis ikke, har de sannsynligvis ikke lov til å gjøre det obligatorisk. Man kan informere om kontoen og nummeret og at de planlegger å dra på turer for ca. kr. xxx pr. barn pr. år, men ikke forlange at alle betaler inn beløpet.

Dette svaret er basert på mine erfaringer med barnehage og småskole. De begynner å bli noen år gamle, så det kan tenkes at andre er mer oppdatert på emnet.

Står ikke noe om turkasse i noe konttrakt, er kommunal barnehage, og der står det kun hva som er matpenger og opphold. Dette er noe de "vedtok" på foreldremøtet etter at det har vært en del turer der ungene måtte ha med penger. Så synes foreldra det er ebdre med turkasse. Og det er jeg enig i, men er det lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen kan ikke kreve inn penger til tur mm for det vi betaler, makspris, skal også dekke turer osv. Det betyr jo at det blir få turer osv så med mindre barnehagen på forhånd har avtalt med foreldrene at det er greit at de skal betale for turer barna skal på så er dette ikke greit synes jeg. På en annen side er jeg villig til å betale litt for at barna skal få komme seg på tur, museer osv men i vår bhg er dette ikke tillatt at foreldrene betaler.

Takk for svar. Var det jeg trodde også.. jeg synes det er flott de gjør ting utenom barnehagen, og å betale er ikke noe problem, men tenker på skrekk og gru på folk som evt. ikke har råd til mange små ekstrautgifter i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står ikke noe om turkasse i noe konttrakt, er kommunal barnehage, og der står det kun hva som er matpenger og opphold. Dette er noe de "vedtok" på foreldremøtet etter at det har vært en del turer der ungene måtte ha med penger. Så synes foreldra det er ebdre med turkasse. Og det er jeg enig i, men er det lov?

Jeg tror ikke noen av delene er lov. Altså ikke turer der ungene må ha med penger, og ikke obligatorisk turkasse. Det som antakelig er lov, er turer for de som "melder seg på" og vil betale, men da må det være mulig å være igjen i barnehagen for de som ikke blir med. Og altså, de er lov å ha en kasse man KAN betale inn til, men ikke å forlange det eller purre direkte på de som ikke betaler.

Det blir stusselig i lengden hvis man har turer som ikke er for alle, så det er jo en dårlig løsning.

Gjentar at jeg ikke er ekspert på dette. Det er en del barnehageansatte her som kanskje kan gi mer pålitelig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er lov.

Men; de kan ikke kreve at barnet ditt skal være med, så du kan velge å holde barnet hjemme den dagen. (Veldig praktisk).

Dersom barnehagen gjør aktiviteter som koster penger, så kan de kreve at foreldrene betaler dette. Men det skal stå i vedtektene.

De kan ikke KREVE at dere skal ta med pølser, men de kan si at det er hyggelig om barna tar med pølser til grilling.

Det er ikke sånn at man må ha turdager på faste dager, eller varsle en tid i forveien. Men de kan ikke forvente at du skal betale for noe du ikke har blitt varslet om i forveien. De kan altså ikke si at "vi var på teater i går, det kostet 100 kroner - derfor må alle ta med seg hundre kroner i morgen". Du som forelder har rett til å velge.

Jeg tar høyere pris enn makspris, og ett (av flere!) argument for det er jo nettopp at alt vi gjør er inkludert i prisen. Alle mat, alle turer, alle inngangspenger. Skiskolen er det eneste som er utenom (den er veldig dyr), og det er frivillig for foreldrene.

På skolene er det sånn at de skal tilby barna et alternativt opplegg dersom de ikke kan/vil være med på aktivitetene - og sånn burde det egentlig vært i barnehagen også.

Men det er lov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Makspris skal ikke dekke turer.

Makspris skal dekke det minimumet av pedagogisk innhold som Rammeplan for barnehager dekker.

Turer er ikke et krav for at barnehagen skal oppfylle dette.

Mao; man kan kreve penger for ALT som går utover minimumskravet. Det innebærer også at man kan kreve penger for eksempelvis formingsaktiviteter, eller at foreldrene tar med utstyr til dette selv. Turer, arrangement ol også.

Argumentet for å ikke kreve mer penger enn makspris er at tilbudet til barna forringes dersom man ikke får disse ekstra pengene - hvilket jo er sant, og så er det opp til deg som forelder å velge hva som er viktig for deg.

Men; det skal vedtas i et samlet foreldreråd dersom man skal kreve mer enn makspris fra foreldre, og da er det vanlig flertallsprinsipp som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting som slår meg ved denne barnehagen.

Kort varsel på ekstra turdager, samt uforutsigbarhet mht penger.

Tror jeg ville tatt opp begge deler med barnehagen.

Ellers betaler vi også turpenger utenom, tror det er 40-60 pr mnd, husker ikke nøyaktig. Men vi betaler da for et halvt år av gangen og ferdig med det.

Pengene inkluderer mat og transport under turene. Én tur i mnd tar de med buss.

Disse turene er på fast turdag, slik at vi kler barna i riktig tøy og sender med drikkeflaske.

Veldig greit og forutsigbart. Men enig at det er kan bli mye penger for enkelte som sliter økonomisk. Aner ikke om det er lovlig, nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Her ser du hva barnehagen skal inneholde; http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20060301-0266.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Makspris skal ikke dekke turer.

Makspris skal dekke det minimumet av pedagogisk innhold som Rammeplan for barnehager dekker.

Turer er ikke et krav for at barnehagen skal oppfylle dette.

Mao; man kan kreve penger for ALT som går utover minimumskravet. Det innebærer også at man kan kreve penger for eksempelvis formingsaktiviteter, eller at foreldrene tar med utstyr til dette selv. Turer, arrangement ol også.

Argumentet for å ikke kreve mer penger enn makspris er at tilbudet til barna forringes dersom man ikke får disse ekstra pengene - hvilket jo er sant, og så er det opp til deg som forelder å velge hva som er viktig for deg.

Men; det skal vedtas i et samlet foreldreråd dersom man skal kreve mer enn makspris fra foreldre, og da er det vanlig flertallsprinsipp som gjelder.

''Mao; man kan kreve penger for ALT som går utover minimumskravet''

Men det er en forutsetning at det er full enighet blant alle foreldre om at man skal betale mer - eller? Det er jo ikke lenger lov med frivillige aktiviteter som koster penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men det er en forutsetning at det er full enighet blant alle foreldre om at man skal betale mer - eller? Det er jo ikke lenger lov med frivillige aktiviteter som koster penger.

Nja...

Det skal være enighet i foreldrerådet, og foreldrerådet består av alle foreldrene.

Men ved uenighet innad i foreldrerådet - så er det vanlig flertallsavstemming som gjelder. Det vil si at man stemmer for eller imot om man er uenige, og den som har 51% eller mer av stemmene vinner.

Det vil si at det holder om drøyt halvparten av foreldrene er enige...

Men jeg tenker jo at dette er en ting man enes om, og er det SÅ stor uenighet - så er det jo mer som er galt enn dette. Du skal ha ganske dårlig råd for å ikke kunne bruke litt mer penger på barnehage, og i de fleste tilfellene vil jeg tro barnehagen da er fleksibel.

Har man så dårlig råd, så har man jo også inntektsbasert reduksjon i oppholdsbetalingen. Barnehagen vet hvem det gjelder, ettersom bydelen kompenserer for det - og da vil det gjøres særavtaler der. Noe annet virker veldig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Og bare for å presisere det, med "litt mer penger" mener jeg en femtilapp i mnd eller så.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Og bare for å presisere det, med "litt mer penger" mener jeg en femtilapp i mnd eller så.... :)

Ok! Trodde du også snakket om helt andre beløp - kan jo fort bli større utgifter om barnehagen skal på diverse turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ok! Trodde du også snakket om helt andre beløp - kan jo fort bli større utgifter om barnehagen skal på diverse turer.

Det gjelder alle beløp.

Vi tar jo 550 kroner mer enn makspris i måneden.

Men det inkluderer tre måltider om dagen, alt av turer, alt av arrangement (unntatt skiskole), alle billetter, ekstra bemanning, osv.

Vi har valgt å ikke ha turkasse eller matpenger - fordi den summen penger er det vi trenger for å kunne drive som vi vil.

Vi kan drive for makspris, men da mener jeg tilbudet er for dårlig (ifht hva jeg mener en bhg BØR inneholde som et minimum) - og da vet jeg ikke om jeg har lyst til å drive...

Og så hører det selvfølgelig med til historien at vi skyter alt overskudd tilbake i driften, og at vi som eiere verken har tatt ut lønn eller utbytte på de fem årene vi har drevet. Hadde vi tatt ut stort utbytte osv kunne jeg selvfølgelig ikke forsvart en slik praksis.

Men vi har altså valgt å legge alt inn i oppholdsbetalingen for å unngå denne type diskusjoner og misnøye. Nå vet de hva de skal forholde seg til, hvorfor - og hva de får igjen. Det er mest ryddig føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det gjelder alle beløp.

Vi tar jo 550 kroner mer enn makspris i måneden.

Men det inkluderer tre måltider om dagen, alt av turer, alt av arrangement (unntatt skiskole), alle billetter, ekstra bemanning, osv.

Vi har valgt å ikke ha turkasse eller matpenger - fordi den summen penger er det vi trenger for å kunne drive som vi vil.

Vi kan drive for makspris, men da mener jeg tilbudet er for dårlig (ifht hva jeg mener en bhg BØR inneholde som et minimum) - og da vet jeg ikke om jeg har lyst til å drive...

Og så hører det selvfølgelig med til historien at vi skyter alt overskudd tilbake i driften, og at vi som eiere verken har tatt ut lønn eller utbytte på de fem årene vi har drevet. Hadde vi tatt ut stort utbytte osv kunne jeg selvfølgelig ikke forsvart en slik praksis.

Men vi har altså valgt å legge alt inn i oppholdsbetalingen for å unngå denne type diskusjoner og misnøye. Nå vet de hva de skal forholde seg til, hvorfor - og hva de får igjen. Det er mest ryddig føler jeg.

Høres bra ut.

Men når det gjelder

''Og så hører det selvfølgelig med til historien at vi skyter alt overskudd tilbake i driften, og at vi som eiere verken har tatt ut lønn eller utbytte på de fem årene vi har drevet. '',

så lurer en jo litt på hvorfor du driver med det, om ikke _bare_ av pur idealisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Høres bra ut.

Men når det gjelder

''Og så hører det selvfølgelig med til historien at vi skyter alt overskudd tilbake i driften, og at vi som eiere verken har tatt ut lønn eller utbytte på de fem årene vi har drevet. '',

så lurer en jo litt på hvorfor du driver med det, om ikke _bare_ av pur idealisme.

Det har jeg lurt på også ;)

Frem til i fjor var det fordi jeg trengte plass til eget barn. Nå er det delvis idealisme, og delvis at det har blitt "barnet" mitt.

Jeg har bygget opp bedriften fra grunnen, og den fungerer bra - da er det moro å eie den selv om jeg ikke tjener så mye på det.

Når det er sagt; det er veldig mange som eier barnehager på min størrelse som gjør det av idealisme - det er ikke mye penger å hente her uansett.

Vi hadde 130.000 i overskudd i fjor, det er ikke til å bli fet på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til i fjor var det fordi jeg trengte plass til eget barn. Nå er det delvis idealisme, og delvis at det har blitt "barnet" mitt.

Jeg har bygget opp bedriften fra grunnen, og den fungerer bra - da er det moro å eie den selv om jeg ikke tjener så mye på det.

Når det er sagt; det er veldig mange som eier barnehager på min størrelse som gjør det av idealisme - det er ikke mye penger å hente her uansett.

Men hva lever du av, hvis du aldri tar ut lønn eller utbytte?

Hvis det ikke er for frekt å spørre om, da. Ble bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...