Gå til innhold

Forslag til ferie i desember/jul-nyttår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har planer om å ta med meg familien på en tur i slutten av desember, rett etter julaften.

Skal feire dobbel jubeleumsbursdag for meg og mannen min, bare familien.

Noen som har forslag til ferie?

Helst svært varme strøk, og ikke en ulempe om det ikke er alfor kostbart.

Gjest Elextra
Skrevet

Varme og lavpris rundt juletider er vel alltid vanskelig?

Spørsmålet har vært oppe her før. Rimeligste og enkleste er vel gjerne Kanariøyene, hvor det riktignok kan være varierende vær rundt jul.

Thailand og andre steder i Østen er jo (etter min mening) mer spennende og sikrere temperaturmessig, men har vel en høyere pris og vel lang reise.

Egypt er så vidt jeg vet en mellomting (dog antakelig nærmere Kanariøyene i pris og temp.).

Skrevet

Vi var i Gambia i begynnelsen av Desember i fjor. Nydelig klima der. Vi hadde en flott opplevelse og en fin tur.

Men Gambia er skikkelig Afrika. Så det er nok ikke et sted å anbefale dersom dere aldri har vært ute å reist. Men for meg ble det en fin opplevelse. Drar gjerne tilbake.

Vi fikk en veldig billig tur, men var nok litt heldige der:-)

Skrevet

Vi var i Gambia i begynnelsen av Desember i fjor. Nydelig klima der. Vi hadde en flott opplevelse og en fin tur.

Men Gambia er skikkelig Afrika. Så det er nok ikke et sted å anbefale dersom dere aldri har vært ute å reist. Men for meg ble det en fin opplevelse. Drar gjerne tilbake.

Vi fikk en veldig billig tur, men var nok litt heldige der:-)

"Skikkelig Afrika"???

Gjest skikkelig Afrika
Skrevet

"Skikkelig Afrika"???

Jeg tror jeg forstod hva hun mente, jeg har vært i Gambia og det kan ikke sammenlignes (mht kulturforskjeller fra Norge på alle måter) med nordafrikanske land som mange har som "syden-reisemål) (Egypt, Marokko ..) Så jeg er enig i at man må være klar over at dette er veldig annerledes enn mange andre "syden"-reisemål i de samme katalogene.

Skrevet

"Skikkelig Afrika"???

Vi har reist mye. De fleste reisemål er ganske like til tross for kulturforskjeller osv. Men Gambia og Kenya har vært anderledes.

I disse landene er folkene veldig mørke. De bor i jordhytter. Mange av veiene er jordveier. Dersom du kjører bittelitt utenfor de største veiene kommer det flokker med barn og spør etter "sweets". Dersom du blir bittelitt kjent med folk så spør de om du har noe du kan gi bort. F.eks. halvbrukte sjampoo-flasker, brukte klær osv. De er virkelig fattige og trenger alt. (Så ta gjerne med klær du ikke bruker mer så du kan gi dem bort)

Kanskje det er en litt bedre forklaring?

Uansett så opplevde jeg veldig mye vennlighet i Gambia. Folkene var varme og veldig hyggelige:-)

Skrevet

Vi har reist mye. De fleste reisemål er ganske like til tross for kulturforskjeller osv. Men Gambia og Kenya har vært anderledes.

I disse landene er folkene veldig mørke. De bor i jordhytter. Mange av veiene er jordveier. Dersom du kjører bittelitt utenfor de største veiene kommer det flokker med barn og spør etter "sweets". Dersom du blir bittelitt kjent med folk så spør de om du har noe du kan gi bort. F.eks. halvbrukte sjampoo-flasker, brukte klær osv. De er virkelig fattige og trenger alt. (Så ta gjerne med klær du ikke bruker mer så du kan gi dem bort)

Kanskje det er en litt bedre forklaring?

Uansett så opplevde jeg veldig mye vennlighet i Gambia. Folkene var varme og veldig hyggelige:-)

Takk for et fint svar. Jeg har ikke vaert i Afrika ennà men har mange afrikanske venner bàde fra nord-Afrika og Vest-Afrika; for meg sà virker disse kulturene pà mange omràder vedlig tiltalende og spennende.

Men sà klart, et kultursjokk er vel ikke til à unngà; min eks. som er fra Vest-Afrika (og ogsà veldig mörk ;-) ) har forberedt meg pà dette, han sier at selv om man har sett flere filmer, bilder derfra og vet en del om disse landene fàr man, nàr man som europeer kommer dit, garantert en liten rystelse av noe slag:-)

Skrevet

Takk for et fint svar. Jeg har ikke vaert i Afrika ennà men har mange afrikanske venner bàde fra nord-Afrika og Vest-Afrika; for meg sà virker disse kulturene pà mange omràder vedlig tiltalende og spennende.

Men sà klart, et kultursjokk er vel ikke til à unngà; min eks. som er fra Vest-Afrika (og ogsà veldig mörk ;-) ) har forberedt meg pà dette, han sier at selv om man har sett flere filmer, bilder derfra og vet en del om disse landene fàr man, nàr man som europeer kommer dit, garantert en liten rystelse av noe slag:-)

Jeg synes slike ting er veldig spennende jeg da:-)

Skrevet

Jeg synes slike ting er veldig spennende jeg da:-)

Jeg ogsà!:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...