Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

Gjest gammelmor
Skrevet

Når jeg synes det er normal folkeskikk og sende en sms tilbake og si takk, når jeg skriver melding for å gratulere noen med dagen?

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

21

• morsan

16

• hidi, the scorpion

8

• frosken

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei.

Men det kan jo finnes grunner til at det ikke passer å svare akkurat med en gang.

Gjest gammelmor
Skrevet

Nei.

Men det kan jo finnes grunner til at det ikke passer å svare akkurat med en gang.

ja selvfølgelig.

Skrevet

Tja, både ja og nei. I utgangspunktet synes jeg jo man skal svare den som gratulerer. Men: Det er jo den som har bursdag som skal ha en fin dag og glede seg over gratulasjonsmeldinger og kose seg, og hvis man får veldig mange gratulasjoner så blir det faktisk ganske mye å svare alle sammen. Jeg har ofte måttet svare dagen etter når jeg har tid, både etter bursdager og etter f.eks nyttårsaften.

Skrevet

Tja, ville jeg si. Hvis jeg får hundre sms på fødselsdagen min så vil jeg nok kanskje ikke svare takk til hver enkelt. Det blir litt som på facbook hvor alle og enhver gratulerer på veggen. Jeg takker ikke hver enkelt der.

Men når det er sagt er sannsynligheten for hundre sms til meg ekstremt liten, jeg får ikke flere sms enn jeg har mulighet til å svare på. Det kan imidlertid være andre som får det.

Når denne Hanekam-et eller annet fikk plass på stortinget hadde hun fått et visst antall gratulasjoner på sms. Jeg tror man vil kunne kalle folk som forventet et takk for å ha gratulert henne da for urimelige.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke at du er. Hvis noen sender meg ei melding med en gratulasjon, så takker jeg tilbake. Jeg mener det er normalt.

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet det er en uting å forvente noe tilbake hver gang man "gir" noe til andre. Hvis andre skal bli fornærmet om jeg ikke husker å si takk for en sms-gratulasjon, så vil jeg heller unnvære gratulasjonen.

Jeg pleier forøvrig stort sett å huske å si takk.

Skrevet

Selvfølgelig takker man for en gratulasjon! Skulle bare mangle!

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er urimelig.

Med sedvanlige forbehold som nevnt under her om at man kanskje ikke får svart med én gang og/eller at man gratuleres av svært mange.

Jeg har ihvertfall aldri fått flere bursdags-sms'er enn at det har vært helt overkommelig å sende et "tusen takk" tilbake samme dag.

Og så må jeg ta et lite forbehold til, om at den man gratulerer faktisk er en som behersker dette med sms:-) Jeg vet at min svigermor aldri i verden hadde svart på en sms. Og uansett hadde hun neppe hatt mobilen påskrudd den dagen - eller de påfølgende ukene for den saks skyld...;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg synes det er folkeskikk å svare!

Har ikke gode tanker om mennesker som unnlater å svare, selv om man får hundre meldinger....! Det er tross alt noen som har tenkt akkurat på deg, tenker jeg;))

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet det er en uting å forvente noe tilbake hver gang man "gir" noe til andre. Hvis andre skal bli fornærmet om jeg ikke husker å si takk for en sms-gratulasjon, så vil jeg heller unnvære gratulasjonen.

Jeg pleier forøvrig stort sett å huske å si takk.

Da har du ikke nok empati for senderen!

Man sender en melding til noen som betyr noe for èn, ikke for å være en av tusen gratulanter!

Et takk, viser at du har satt pris på henvendelsen, ikke at du _må_ gi noe tilbake:(

Skrevet

Da har du ikke nok empati for senderen!

Man sender en melding til noen som betyr noe for èn, ikke for å være en av tusen gratulanter!

Et takk, viser at du har satt pris på henvendelsen, ikke at du _må_ gi noe tilbake:(

Ja, og jeg vil vanligvis også sende et takk. Men jeg vil faktisk ha meg frabedt "gaver" som krever gjenytelser dersom det ikke passer for meg. Når jeg gir gaver, så gjør jeg det for å glede en annen, ikke for å få noe tilbake.

Skrevet

Ja, og jeg vil vanligvis også sende et takk. Men jeg vil faktisk ha meg frabedt "gaver" som krever gjenytelser dersom det ikke passer for meg. Når jeg gir gaver, så gjør jeg det for å glede en annen, ikke for å få noe tilbake.

Syns du å takke er å gi en gjenytelse?

Det syns ikke jeg.

Skrevet

Syns du å takke er å gi en gjenytelse?

Det syns ikke jeg.

Jeg synes det å bli sur dersom en annen ikke takker for sms, er en variant av å kreve en gjenytelse.

Skrevet

Jeg synes det å bli sur dersom en annen ikke takker for sms, er en variant av å kreve en gjenytelse.

Og jeg er helt enig med deg i det.

Skrevet

''Når jeg gir gaver, så gjør jeg det for å glede en annen, ikke for å få noe tilbake.''

Dette er en setning jeg i alle andre sammenhenger ville sagt meg enig i, men i denne tråden må jeg legge inn et tillegg, nemlig "unntatt et lite takk". Jeg synes det er helt uhørt å ikke takke for gaver.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det gjør ikke jeg heller, men det er forskjell på en gjenytelse og en takk...

En takk viser respekt for avsender og glede for gaven.

Skrevet

''Når jeg gir gaver, så gjør jeg det for å glede en annen, ikke for å få noe tilbake.''

Dette er en setning jeg i alle andre sammenhenger ville sagt meg enig i, men i denne tråden må jeg legge inn et tillegg, nemlig "unntatt et lite takk". Jeg synes det er helt uhørt å ikke takke for gaver.

Men ville du blitt sur om noen ikke svarte takk på en sms-gratulasjon?

Skrevet

Det gjør ikke jeg heller, men det er forskjell på en gjenytelse og en takk...

En takk viser respekt for avsender og glede for gaven.

Sosialantropologen Rune Døving (tror det er det han heter) snakket om akkurat dette på radioen (p1?) i dag. Gaver- en del av bytteøkonomi. Tipper du kan finne det på nettradio.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...