Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det å bli sur dersom en annen ikke takker for sms, er en variant av å kreve en gjenytelse.

Bli sur...

Jeg vet ikke om jeg hadde giddet å bruke noe energi på å bli sur, det går jo kun ut over meg selv, men jeg syns likevel det er en ufordragelig holdning å ikke prioritere å takke for noe man får, om det så er noe så lite som en bursdags-sms.

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

21

• morsan

16

• hidi, the scorpion

8

• frosken

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men ville du blitt sur om noen ikke svarte takk på en sms-gratulasjon?

Aner ikke. Kan ikke huske at jeg har tenkt noe om det. Antar jeg stort sett har fått et svar, om enn etter noen dager.

Selv svarer jeg alltid på slike meldinger.

hidi, the scorpion
Skrevet

Sosialantropologen Rune Døving (tror det er det han heter) snakket om akkurat dette på radioen (p1?) i dag. Gaver- en del av bytteøkonomi. Tipper du kan finne det på nettradio.

Hvis jeg som gir en gave, gir den uten baktanke, så forventer jeg _ikke_ annet enn takk tilbake;)

Skrevet

Ja, når du sender på sms synes jeg ikke du kan forvente å få takk melding. Når jeg har bursdag får jeg et sted 60-80 sms med gratulasjoner, og det er ikke aktuelt å svare alle sammen. Jeg forventer heller ikke noe svar når jeg sender gratulasjonsmeldinger til andre.

Slik er sms verden.

Skrevet

Vil tilføye at de som mener det er uhøflig å ikke svare, er nok litt for gamle til å skjønne sms verden. Sms er ikke spesielt personlig, ta opp telefonen og ring dersom du ønsker en takk.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg synes det er en selvfølge at man takker for en gratulasjon. Og jeg forventer da at man takker tilbake via samme kanal som man ble gratulert.

Jeg opplevde i sommer at en nær venninne ikke takket for en gratulasjon på SMS. Da trodde jeg at SMS-en ikke hadde kommet frem, og nevnte det for henne neste gang vi møttes.

Hun så ut som et stort spørsmålstegn, og sa at hun hadde jo takket via Facebook. Men jeg hadde ikke gratulert henne der, så jeg regnet ikke med at en "takk" fra henne under en lang remse med FB-gratulasjoner hadde noe med meg å gjøre.

Skrevet

Vil tilføye at de som mener det er uhøflig å ikke svare, er nok litt for gamle til å skjønne sms verden. Sms er ikke spesielt personlig, ta opp telefonen og ring dersom du ønsker en takk.

'' er nok litt for gamle til å skjønne sms verden.''

Men det er da ikke bare 22-åringenes "sms-verden" som er den eneste rette verden? Sms er bare en av mange måter å kommunisere på, og kommunikasjon er gjerne ikke helt likt for de ulike aldersgrupper.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Den der var noe arrogant, du. Jeg vil hevde at jeg "forstår" SMS-verden selv om jeg ikke bruker SMS på samme måte som deg. Det er med SMS som med mail, man svarer for å indikere at mailen har kommet frem.

Skrevet

Nei du er ikke urimelig, det er vanlig folkeskikk å svare med et takk.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, når du sender på sms synes jeg ikke du kan forvente å få takk melding. Når jeg har bursdag får jeg et sted 60-80 sms med gratulasjoner, og det er ikke aktuelt å svare alle sammen. Jeg forventer heller ikke noe svar når jeg sender gratulasjonsmeldinger til andre.

Slik er sms verden.

Synes det blir feil måte å se det på! Hvem vil ringe jubilanten på dagen? Når alle vet hvor opptatte de på slik en dag...

Da sender man en melding, med en personlig melding, og forventer et takk...Så vet man at vedkommende har mottatt sms èn

Skrevet

'' er nok litt for gamle til å skjønne sms verden.''

Men det er da ikke bare 22-åringenes "sms-verden" som er den eneste rette verden? Sms er bare en av mange måter å kommunisere på, og kommunikasjon er gjerne ikke helt likt for de ulike aldersgrupper.

Tja,. jeg vil nå likevel si at det er mer min generasjons verden enn 50/60 årings verden, men det blir litt banalt å diskutere så jeg skal ikke gå videre med det.

Og jeg mener uansett, uavhengig av hvilken "verden" sms tilhører, at man ikke kan forvente svar på en gratulasjons melding. Som jeg skriver i et annet innlegg så er ikke sms spesielt personlig. Jeg synes faktisk tvert imot at man tar segselv litt for høytidlig dersom man blir snurt om man ikke får svar.

Jeg pleier å svare de som jeg blir ekstra overrasket over at har husket bursdagen min, pluss noen til, men resten svarer jeg ikke. Og jeg anser megselv ikke som en uhøflig person :-)

Skrevet

Synes det blir feil måte å se det på! Hvem vil ringe jubilanten på dagen? Når alle vet hvor opptatte de på slik en dag...

Da sender man en melding, med en personlig melding, og forventer et takk...Så vet man at vedkommende har mottatt sms èn

''Hvem vil ringe jubilanten på dagen? Når alle vet hvor opptatte de på slik en dag...''

Helt enig.

Skrevet

Den der var noe arrogant, du. Jeg vil hevde at jeg "forstår" SMS-verden selv om jeg ikke bruker SMS på samme måte som deg. Det er med SMS som med mail, man svarer for å indikere at mailen har kommet frem.

Jeg var klar over at jeg kom til å få noen kommentarer på det innlegget, men jeg er fortsatt ikke enig i at det er uhøflig å svare. Skulle jeg svart alle som sender meg gratulasjoner på både sms og facebook så hadde jeg brukt hele dagen min foran pc'en og mobilen - litt av en bursdag. Se forøvrig svaret mitt til morsan.

Skrevet

Som jeg skriver til ulvinnen, dersom jeg skulle svart på alle gratulasjonene jeg fikk på mobilen og facebook så hadde jeg ikke gjort annet enn å sitte foran pc'en og mobilen, ikke mye til bursdag spør du meg.

Jeg synes man tar segselv for høytidlig om man blir snurt om man ikke får svar.

Skrevet

Tja,. jeg vil nå likevel si at det er mer min generasjons verden enn 50/60 årings verden, men det blir litt banalt å diskutere så jeg skal ikke gå videre med det.

Og jeg mener uansett, uavhengig av hvilken "verden" sms tilhører, at man ikke kan forvente svar på en gratulasjons melding. Som jeg skriver i et annet innlegg så er ikke sms spesielt personlig. Jeg synes faktisk tvert imot at man tar segselv litt for høytidlig dersom man blir snurt om man ikke får svar.

Jeg pleier å svare de som jeg blir ekstra overrasket over at har husket bursdagen min, pluss noen til, men resten svarer jeg ikke. Og jeg anser megselv ikke som en uhøflig person :-)

"Jeg pleier å svare de som jeg blir ekstra overrasket over at har husket bursdagen min, pluss noen til, men resten svarer jeg ikke. Og jeg anser megselv ikke som en uhøflig person :-)"

Mulig du ikke er uhøflig til vanlig, men _jeg_ synes du er uhøflig hvis du ikke svarer på bursdags-sms. Du trenger ikke svare alle på en gang, men iallfall svare!

Skrevet

''Hvem vil ringe jubilanten på dagen? Når alle vet hvor opptatte de på slik en dag...''

Helt enig.

Se svaret mitt til hidi

Skrevet

''50/60 årings''

Frekk, eller?! ;-)

Det er vel uansett ikke noe rart at voksne har andre oppfatninger enn ungdommer både på hva som anses som høflighet og om man synes det "passer" med typisk sms-språk, eller det å si sjole og sjøpe eller annet som man kan ha formeninger om.

'' Som jeg skriver i et annet innlegg så er ikke sms spesielt personlig.''

Vel, det kommer jo an på sender og mottaker det, da. Klart det er mer personlig med et håndskrevet kort sendt i posten, men sms'er kan i aller høyeste grad være personlig for andre enn deg.

Å uttale seg så bastant og generelt om en sms er personlig eller ikke, er som å si bastant at man ikke kan forvente vanlig folkeskikk på internett "fordi det ikke er det virkelige liv".

''Jeg synes faktisk tvert imot at man tar segselv litt for høytidlig dersom man blir snurt om man ikke får svar. ''

Jeg er helt enig i at det ikke er en god ting å bli snurt for slik. Jeg synes man burde la tvilen komme bursdagsbarnet til gode og anta at dett er gode grunner for det manglende svaret og ikke ignoranse. Men selv om jeg synes man burde holde seg for god til å bli _snurt_, synes jeg at man bør holde seg god nok til å takke selv de gangene man er mottakeren. "Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg".

Skrevet

"Jeg pleier å svare de som jeg blir ekstra overrasket over at har husket bursdagen min, pluss noen til, men resten svarer jeg ikke. Og jeg anser megselv ikke som en uhøflig person :-)"

Mulig du ikke er uhøflig til vanlig, men _jeg_ synes du er uhøflig hvis du ikke svarer på bursdags-sms. Du trenger ikke svare alle på en gang, men iallfall svare!

Det er svært sjeldent jeg får svar tilbake når jeg sender gratulasjonsmeldinger.

Grunnen til at jeg nevner litt dette med generasjon er fordi en voksen dame på 50/60 år får hvor mange sms på bursdagen? 10? Da er det jo lett å si at man burde svare. En 20 åring får kanskje mellom 50 og 100, for ikke å snakke om alle meldingene på facebook..

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg var klar over at jeg kom til å få noen kommentarer på det innlegget, men jeg er fortsatt ikke enig i at det er uhøflig å svare. Skulle jeg svart alle som sender meg gratulasjoner på både sms og facebook så hadde jeg brukt hele dagen min foran pc'en og mobilen - litt av en bursdag. Se forøvrig svaret mitt til morsan.

Du kan bruke dagen etter! Jeg forventer overhodet ikke svar samme dag;) Så gal er jeg ikke;)

Gjest frudolén
Skrevet

''Da sender man en melding, med en personlig melding, og forventer et takk''

Man kan jo sende et kort, gjerne rekommandert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...