Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er svært sjeldent jeg får svar tilbake når jeg sender gratulasjonsmeldinger.

Grunnen til at jeg nevner litt dette med generasjon er fordi en voksen dame på 50/60 år får hvor mange sms på bursdagen? 10? Da er det jo lett å si at man burde svare. En 20 åring får kanskje mellom 50 og 100, for ikke å snakke om alle meldingene på facebook..

Ja, men her argumenterer du nettopp ut fra at dette med kommunikasjon er annerledes basert på hva slags alder ogg livssituasjon man er i! Det er jo noe annet enn kategorisk å slå fast at sms per def er upersonlig og at det alltid er helt ok å la være å takke;-)

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

21

• morsan

16

• hidi, the scorpion

8

• frosken

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''50/60 årings''

Frekk, eller?! ;-)

Det er vel uansett ikke noe rart at voksne har andre oppfatninger enn ungdommer både på hva som anses som høflighet og om man synes det "passer" med typisk sms-språk, eller det å si sjole og sjøpe eller annet som man kan ha formeninger om.

'' Som jeg skriver i et annet innlegg så er ikke sms spesielt personlig.''

Vel, det kommer jo an på sender og mottaker det, da. Klart det er mer personlig med et håndskrevet kort sendt i posten, men sms'er kan i aller høyeste grad være personlig for andre enn deg.

Å uttale seg så bastant og generelt om en sms er personlig eller ikke, er som å si bastant at man ikke kan forvente vanlig folkeskikk på internett "fordi det ikke er det virkelige liv".

''Jeg synes faktisk tvert imot at man tar segselv litt for høytidlig dersom man blir snurt om man ikke får svar. ''

Jeg er helt enig i at det ikke er en god ting å bli snurt for slik. Jeg synes man burde la tvilen komme bursdagsbarnet til gode og anta at dett er gode grunner for det manglende svaret og ikke ignoranse. Men selv om jeg synes man burde holde seg for god til å bli _snurt_, synes jeg at man bør holde seg god nok til å takke selv de gangene man er mottakeren. "Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg".

Nei det var ikke frekt ment, jeg siktet ikke til deg :-)

"Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg".

Jeg bryr meg overhodet ikke om jeg ikke får takk sms tilbake. Når jeg sender en gratulasjon så er det fordi jeg ønsker å vise vedkommende at jeg tenker på de, og jeg trenger ikke en "premie" for dette i form av en takk.

Jeg mener at sms ikke er spesielt personlig, men du har rett i det at jeg ikke kan uttale meg så bastant om det. Men det er klart, får jeg en "gratulerer med dagen, håper den blir fin" sms, så kan man være sikker på at jeg allerede har fått 30-40 sms med akkurat samme innhold, derav min mening om at bursdags sms er noe upersonlig.

Gjest Elextra
Skrevet

''50/60 årings''

Frekk, eller?! ;-)

Det er vel uansett ikke noe rart at voksne har andre oppfatninger enn ungdommer både på hva som anses som høflighet og om man synes det "passer" med typisk sms-språk, eller det å si sjole og sjøpe eller annet som man kan ha formeninger om.

'' Som jeg skriver i et annet innlegg så er ikke sms spesielt personlig.''

Vel, det kommer jo an på sender og mottaker det, da. Klart det er mer personlig med et håndskrevet kort sendt i posten, men sms'er kan i aller høyeste grad være personlig for andre enn deg.

Å uttale seg så bastant og generelt om en sms er personlig eller ikke, er som å si bastant at man ikke kan forvente vanlig folkeskikk på internett "fordi det ikke er det virkelige liv".

''Jeg synes faktisk tvert imot at man tar segselv litt for høytidlig dersom man blir snurt om man ikke får svar. ''

Jeg er helt enig i at det ikke er en god ting å bli snurt for slik. Jeg synes man burde la tvilen komme bursdagsbarnet til gode og anta at dett er gode grunner for det manglende svaret og ikke ignoranse. Men selv om jeg synes man burde holde seg for god til å bli _snurt_, synes jeg at man bør holde seg god nok til å takke selv de gangene man er mottakeren. "Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg".

Enig.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Da sender man en melding, med en personlig melding, og forventer et takk''

Man kan jo sende et kort, gjerne rekommandert.

Kjempe;)

Men jeg hadde fremdeles forventet en takk;)

Skrevet

Ja, men her argumenterer du nettopp ut fra at dette med kommunikasjon er annerledes basert på hva slags alder ogg livssituasjon man er i! Det er jo noe annet enn kategorisk å slå fast at sms per def er upersonlig og at det alltid er helt ok å la være å takke;-)

Ok, ny mening - mennesker på 40+ bør takke da de kanskje ikke får like mange bursdags sms, og det burde derfor ikke være noe stress og sende svar, mens de under 40 får lov til å la være. Ok? ;-P

Skrevet

Det er svært sjeldent jeg får svar tilbake når jeg sender gratulasjonsmeldinger.

Grunnen til at jeg nevner litt dette med generasjon er fordi en voksen dame på 50/60 år får hvor mange sms på bursdagen? 10? Da er det jo lett å si at man burde svare. En 20 åring får kanskje mellom 50 og 100, for ikke å snakke om alle meldingene på facebook..

På facebook kommer gjerne meldingene slik at man kan takke alle sammen ved å skrive "takk alle sammen".

Jeg skjønner at det kan bli mange sms-er å svare på for noen, men over noen dager burde da selv 50-100 smser være overkommelig?

Hvis man skal dra inn generasjonsforskjeller her, så er det vel ikke så uvanlig for "de unge" å skrive store mengder sms pr dag uansett? -men det er altså for mye forlangt å skrive en tilsvarende mengde for å takke for at man blir husket på på dagen?

Lite sidespor til noe annet i tråden: Jeg synes det blir rart å kalle det for å kreve en gjenytelse når man blir skuffet over å ikke få takk. Normal høflighet kaller _jeg_ det.

Skrevet

Ok, ny mening - mennesker på 40+ bør takke da de kanskje ikke får like mange bursdags sms, og det burde derfor ikke være noe stress og sende svar, mens de under 40 får lov til å la være. Ok? ;-P

''Ok? ;-P''

Nja, tenker vi setter grensa på ihvertfall 30;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Vil tilføye at de som mener det er uhøflig å ikke svare, er nok litt for gamle til å skjønne sms verden. Sms er ikke spesielt personlig, ta opp telefonen og ring dersom du ønsker en takk.

Helt uenig med deg, jeg synes det er vanlig høflighet å svare "takk" på en sms-gratulasjon, selv om en ikke bør bli snurt om en takk mot formodning skulle mangle. Jeg vet jeg er eldre enn deg, men jeg kjenner også 20-25-åringer som takker på gratulasjoner på sms. På FB er det vanlig å legge en fellestakk på veggen sin, om en ikke takker alle. Så en bekjent nylig fikk 31 gratulasjoner på Facebook, da er det jo kjekt å kunne takke alle samlet :-).

Skrevet

''Ok? ;-P''

Hå nei du, den må nok opp på 35 i alle fall.

Gjest Elextra
Skrevet

Nei det var ikke frekt ment, jeg siktet ikke til deg :-)

"Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg".

Jeg bryr meg overhodet ikke om jeg ikke får takk sms tilbake. Når jeg sender en gratulasjon så er det fordi jeg ønsker å vise vedkommende at jeg tenker på de, og jeg trenger ikke en "premie" for dette i form av en takk.

Jeg mener at sms ikke er spesielt personlig, men du har rett i det at jeg ikke kan uttale meg så bastant om det. Men det er klart, får jeg en "gratulerer med dagen, håper den blir fin" sms, så kan man være sikker på at jeg allerede har fått 30-40 sms med akkurat samme innhold, derav min mening om at bursdags sms er noe upersonlig.

Tror du er i en særstilling om du vanligvis får 30-40 gratulasjons-sms'er på dagen din. Når man har så mange venner som du blir det kanskje tøft (og dyrt) å skulle takke alle personlig ;).

På Facebook er det kanskje mer vanlig med gratulasjoner, der fikk jo til og med gamlemor meg langt over 10 gratulasjoner sist. Men der får man jo også påminnelser om andres fødselsdager (og det er gratis).

Skrevet

Det tikker inn endel meldinger på en slik dag. Fort gjort å glemme et svar eller to. Ville ikke tenkt mer på det.

Men ja, det er vanlig høfflighet å takke.

:0)

Skrevet

Helt uenig med deg, jeg synes det er vanlig høflighet å svare "takk" på en sms-gratulasjon, selv om en ikke bør bli snurt om en takk mot formodning skulle mangle. Jeg vet jeg er eldre enn deg, men jeg kjenner også 20-25-åringer som takker på gratulasjoner på sms. På FB er det vanlig å legge en fellestakk på veggen sin, om en ikke takker alle. Så en bekjent nylig fikk 31 gratulasjoner på Facebook, da er det jo kjekt å kunne takke alle samlet :-).

Mulig de 20-25 åringene har lært seg det noen av oss andre også lærer i denne tråden? Får man gratulasjoner fra litt eldre folk så takker man, men til de andre på sin egen alder kan man godt la være. Da blir det uansett ikke _så_ mange meldinger å takke for :-p

Skrevet

''Ok? ;-P''

Jeg skal trekke tilbake min i utgangspunktet bastante mening, men jeg kan si at i _min_ omgangskrets, som jeg tror er ganske representativ for generasjonen mellom 15-30, så er det ikke vanlig å svare på alle gratulasjonsmeldinger. Det betyr ikke at man ikke er takknemlig for meldingene eller setter pris på dem, men at man rett og slett ikke kan bruke tid på å svare alle sammen.

Sånn da tror jeg at jeg tusler ut av den tråden igjen :-)

Skrevet

Vil tilføye at de som mener det er uhøflig å ikke svare, er nok litt for gamle til å skjønne sms verden. Sms er ikke spesielt personlig, ta opp telefonen og ring dersom du ønsker en takk.

Haha!

Ja det er klart det, vi som husker tiden før mobiltelefonen fantes bør bare dra med oss rullatorene våre og kreke oss inn på gamlehjemmet og ikke tro at vi vet noe om hvordan dette her med disse SMSene virker.

;)

Skrevet

Sist gang jeg hadde bursdag fikk jeg nærmere 90 gratulasjonsmeldinger på facebook, og tro det eller ei så svarte jeg faktisk på alle! Det begynte med at jeg svarte 3-4 stk men så begynte jeg å tenke at andre jo kunne se at jeg hadde svart noen, og da måtte jeg jo svare alle! Det var litt av en jobb!! Brukte flere timer. Neste gang blir det felles takk for å si det sånn:-)

Jeg svarte derimot ikke alle på sms, men jeg satt veldig pris på gratulasjonene, og de fleste takket jeg neste gang jeg så de, men takket de ikke på sms som sagt.

Skrevet

Tror du er i en særstilling om du vanligvis får 30-40 gratulasjons-sms'er på dagen din. Når man har så mange venner som du blir det kanskje tøft (og dyrt) å skulle takke alle personlig ;).

På Facebook er det kanskje mer vanlig med gratulasjoner, der fikk jo til og med gamlemor meg langt over 10 gratulasjoner sist. Men der får man jo også påminnelser om andres fødselsdager (og det er gratis).

Det beste er om flesteparten sender via facebook slik at man kan sende en felles takk, pluss som du sier så er det gratis. Dog er facebook kanskje enda mindre personlig enn sms. Noen sender både via sms og facebook, det er jo litt smør på flesk spør du meg, men absolutt hyggelig :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Sist gang jeg hadde bursdag fikk jeg nærmere 90 gratulasjonsmeldinger på facebook, og tro det eller ei så svarte jeg faktisk på alle! Det begynte med at jeg svarte 3-4 stk men så begynte jeg å tenke at andre jo kunne se at jeg hadde svart noen, og da måtte jeg jo svare alle! Det var litt av en jobb!! Brukte flere timer. Neste gang blir det felles takk for å si det sånn:-)

Jeg svarte derimot ikke alle på sms, men jeg satt veldig pris på gratulasjonene, og de fleste takket jeg neste gang jeg så de, men takket de ikke på sms som sagt.

Ok, skjønner jeg tilhører en litt annen generasjon! Jeg er ikke blant de med hundrevis av "venner" på Facebook, og får ikke dusinvis med gratulasjoner hverken her eller der på dagen min.

Får kanskje endre oppfatning til at jeg mer eller mindre forventer takk på gratulasjonshilsen _til mine samtidige_ *S*. Når jeg tenker meg om er det ikke så mange 20-åringer jeg gratulerer med dagen, og de få det er, skjønner vel at jeg tilhører de tilårskomne som setter pris på en liten takk *s*

Skrevet

Haha!

Ja det er klart det, vi som husker tiden før mobiltelefonen fantes bør bare dra med oss rullatorene våre og kreke oss inn på gamlehjemmet og ikke tro at vi vet noe om hvordan dette her med disse SMSene virker.

;)

Hehe jajaja jeg ser at jeg var litt frekk i første innlegget mitt og jeg har moderert meg litt i et annet innlegg her:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Det beste er om flesteparten sender via facebook slik at man kan sende en felles takk, pluss som du sier så er det gratis. Dog er facebook kanskje enda mindre personlig enn sms. Noen sender både via sms og facebook, det er jo litt smør på flesk spør du meg, men absolutt hyggelig :-)

'' Dog er facebook kanskje enda mindre personlig enn sms.'''

Helt enig i det, jeg har sett på sms som langt mer personlig enn Facebook. På FB kan man jo få gratulasjoner fra folk man absolutt ikke har kontakt med; for meg begrenser gratulasjonene på sms seg til de nærmeste venner og familie.

Skrevet

Hå nei du, den må nok opp på 35 i alle fall.

Sikkert riktig. Mener å huske en artikkel om at man ikke kan anses "skikkelig voksen" før enn man er cirka midtveis i 30-årene;-)

Så da slutter man å slenge sneakersene opp i motstående sete på toget og begynner å takke for bursdagshilsnene;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...