Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1254780575' post='4225215]

Helt enig.

Det har med høflighet å gjøre, det å være opplært til å si "takk". Jeg skjønner ikke at det skal være hverken vanskelig, anstrengende eller for krevende å takke. Avsender av en gratulasjon eller gave, vil alltid sette pris på en takk.

Det har i mine øyne ingenting med "gjenytelse" å gjøre.

Apropos; 7-åringen er en liten skrue. Han takker for alt mulig. til og med i sandkassa. Fordi han er så "høflig", så synes de eldre naboene det er så hyggelig å gi ham noe, en is, en tyggis, ja et eller annet. "Det er så koselig, for han sier alltid takk!". Mange barn er sløve til å takke... inkludert de to andre arvingene i huset her *jobber med saken* ;-)

Jeg sier til ungene "Når dere sitter på med andre foreldre til trening (vi rullerer), si "takk for skyssen"." Hvorfor det, spør de. Jo, fordi det er så mye hyggeligere å være sjåfør, om passasjerene sier et lite "takk".

Det samme gjelder i selskaper/bursdager "takk for maten", "takk for meg", i det man går hjem.

Jeg høres sikkert heeelt takkoman ut nå.. *hehe*

En av småjentene som bor i nærhetene av deg er usedvanlig hyggelig - når vi sier "takk" når vi tar imot en bok hun leverer tilbake smiler hun blidt over hele fjeset og svarer:"Bare hyggelig!" :o)

I motsetning til en noe eldre jentunge som ikke skjønte hvorfor venninna (en annen unge enn hun i eksemplet over) sa takk da jeg ga henne en bok, "Du trenger ikke å takke for det da!" hvorpå venninna svarte skarpt:"Det er da vanlig folkeskikk det da!" *Hehe*

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

21

• morsan

16

• hidi, the scorpion

8

• frosken

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Jeg skjønner ikke at det skal være hverken vanskelig, anstrengende eller for krevende å takke.''

Særdeles ikke når takken består i en sms:-) Jeg vet junior har følt det litt verre å skulle ringe og takke grandtanter og -onkler som sender gave til han i posten - han kjenner dem jo knapt! Så da har han typisk laget en tegning som vi har sendt i posten tilbake. Skjønner at det føles litt guffent med telefon og "small talk" der.

''Apropos; 7-åringen er en liten skrue. Han takker for alt mulig. til og med i sandkassa. Fordi han er så "høflig", så synes de eldre naboene det er så hyggelig å gi ham noe, en is, en tyggis, ja et eller annet. "Det er så koselig, for han sier alltid takk!". Mange barn er sløve til å takke... inkludert de to andre arvingene i huset her *jobber med saken* ;-)''

*he he* Min er også veldig flink til å si takk. Det kommer helt automatisk nå - "vil du ha litt mer vann?" "Ja, takk" Jeg merker jeg blir litt bortskjemt på det, og synes det er rart når vennene og søskenbarna hans bare svarer "ja". I likhet med din, har vi fått mange positive tiilbakemeldinger på at han bruker dette lille ordet flittig.

Jeg skjønner den med grandtanter etc som han synes det er ekkelt å snakke med på telefon. Da er det bedre med ei tegning i posten. Det husker jeg at jeg også gjorde i oppveksten :-)

''"vil du ha litt mer vann?" "Ja, takk"''

Det er så mye hyggeligere når de slenger på et "takk"!

En annen ting: en kamerat av 9-åringen er alt annet enn høflig. Jeg klarer faktisk ikke å la være å oppdra ham litt *s*

Situasjon: han er her, skal ringe hjem (spør ikke), vimser rundt og bare rett og slett tar med seg den trådløse fasttelefonen... Han går typisk ned i kjellerstua evt. på guttungens rom, ringer, og legger fra seg telefonen - samma hvor han er :-( Det aksepterer jeg ikke: for det første man 1) spør om å få låne telefonen (selv om svaret alltid er ja. Dette pga av at det er annen manns eiendom) 2) man holder seg i nærheten mens man ringer å utveksler beskjed, for ofte er ungene litt distre, og de voksne veksler gjerne noen ord også 3) man sier takk for lånet, og legger telefonen på plass etter bruk.

Hvis han får noe (is, middag, vafler, boller, saft), så er det _aldri_ noen takk. Å takke er tydeligvis over grensa til flaut....

Skrevet

En av småjentene som bor i nærhetene av deg er usedvanlig hyggelig - når vi sier "takk" når vi tar imot en bok hun leverer tilbake smiler hun blidt over hele fjeset og svarer:"Bare hyggelig!" :o)

I motsetning til en noe eldre jentunge som ikke skjønte hvorfor venninna (en annen unge enn hun i eksemplet over) sa takk da jeg ga henne en bok, "Du trenger ikke å takke for det da!" hvorpå venninna svarte skarpt:"Det er da vanlig folkeskikk det da!" *Hehe*

*hehe* Oppdragelse og folkeskikk kommer man langt med! :-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg var klar over at jeg kom til å få noen kommentarer på det innlegget, men jeg er fortsatt ikke enig i at det er uhøflig å svare. Skulle jeg svart alle som sender meg gratulasjoner på både sms og facebook så hadde jeg brukt hele dagen min foran pc'en og mobilen - litt av en bursdag. Se forøvrig svaret mitt til morsan.

Tråden er blitt så lang at jeg finner ikke hvilket svar til morsan du mener. At du ikke vil takke de som gratulerer deg på SMS er din sak. Det jeg hang meg opp i, er at du mener at det er de unge som har eneretten til å kjenne "SMS-verden" og vite hvordan SMS skal brukes.

Du kjenner dine venner og vet om dere bruker å takke hverandre eller ikke. Jeg kjenner de som Jeg har tilsvarende kunnskap om mine omgangsvenner, og hos oss er det god kotyme å svare.

Min mor på 70 er en flittig bruker av SMS, og du har ikke mer rett på "SMS-verdenen" enn det hun har.

Skrevet

Tråden er blitt så lang at jeg finner ikke hvilket svar til morsan du mener. At du ikke vil takke de som gratulerer deg på SMS er din sak. Det jeg hang meg opp i, er at du mener at det er de unge som har eneretten til å kjenne "SMS-verden" og vite hvordan SMS skal brukes.

Du kjenner dine venner og vet om dere bruker å takke hverandre eller ikke. Jeg kjenner de som Jeg har tilsvarende kunnskap om mine omgangsvenner, og hos oss er det god kotyme å svare.

Min mor på 70 er en flittig bruker av SMS, og du har ikke mer rett på "SMS-verdenen" enn det hun har.

Helt enig.

Skrevet

Tiltredes.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1254810614' post='4225268]

Jeg skjønner den med grandtanter etc som han synes det er ekkelt å snakke med på telefon. Da er det bedre med ei tegning i posten. Det husker jeg at jeg også gjorde i oppveksten :-)

''"vil du ha litt mer vann?" "Ja, takk"''

Det er så mye hyggeligere når de slenger på et "takk"!

En annen ting: en kamerat av 9-åringen er alt annet enn høflig. Jeg klarer faktisk ikke å la være å oppdra ham litt *s*

Situasjon: han er her, skal ringe hjem (spør ikke), vimser rundt og bare rett og slett tar med seg den trådløse fasttelefonen... Han går typisk ned i kjellerstua evt. på guttungens rom, ringer, og legger fra seg telefonen - samma hvor han er :-( Det aksepterer jeg ikke: for det første man 1) spør om å få låne telefonen (selv om svaret alltid er ja. Dette pga av at det er annen manns eiendom) 2) man holder seg i nærheten mens man ringer å utveksler beskjed, for ofte er ungene litt distre, og de voksne veksler gjerne noen ord også 3) man sier takk for lånet, og legger telefonen på plass etter bruk.

Hvis han får noe (is, middag, vafler, boller, saft), så er det _aldri_ noen takk. Å takke er tydeligvis over grensa til flaut....

Åh, jeg også har irritert meg over venner som bare tar seg til rette! Utrolig frekt!

Skrevet

Duh.. nå tok du deg veldig nær av det jeg skrev, før du kommer med en slik kommentar til meg så får du faktisk lese hele tråden og se at jeg har moderert meg betraktelig.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Duh.. nå tok du deg veldig nær av det jeg skrev, før du kommer med en slik kommentar til meg så får du faktisk lese hele tråden og se at jeg har moderert meg betraktelig.

Nei, nå må du gi deg! Du kan da ikke forlange at folk skal måtte lese gjennom lange tråder for å kunne svare!

Skrevet

Nei, nå må du gi deg! Du kan da ikke forlange at folk skal måtte lese gjennom lange tråder for å kunne svare!

Jeg skjønner ikke hvorfor du tar sånn på avveie over dette, alle andre har klart å være noenlunde hyggelige i svarene selv om de ikke har vært enige. Og jeg har vært hyggelig tilbake og atpåtil moderert mitt utsagn. Jeg trenger ikke forklare alt på nytt til deg bare fordi du ikke gidder lese gjennom tråden, men jeg skal likevel gi deg en oppsummering.

Jeg står fast på mitt at man er urimelig dersom man blir snurt om at man ikke får svar, men jeg har også sagt at dette kanskje er mest normalt for min generajson, og da candyqueen påpekte at hun var i min generasjon og likevel forlangte svar, så modererte jeg meg enda mer til å si at det var sånn i min omgangskrets.

Jeg endret som sagt mye på mitt første utsagn igår.

Gjest best wishes
Skrevet

Nei, du er ikke urimelig. Det er vanlig folkeskikk å takke.

Og det tar ikke mange sekundene. Argumentet om at man får opptil 50 gratulasjoner på bursdagen som jeg leser lenger ned i tråden endrer ingenting. Det tar ikke mange minuttene å svare på 50 sms. Men det er helt greit om man venter med å svare til evt. gjester har gått.

Og a propos takk og folkeskikk: Jeg blir ganske lei meg når jeg ikke en gang får takk for gavene som jeg sender til jul og bursdag til en nieses lille barn. Så nå vet jeg ikke om jeg gidder å sende noe mer. Moren er over 30 og burde ha lært seg såpass.

Det hadde jeg også blitt. Har sluttet å sende gaver av den grunn. Det ble så meningsløst når jeg aldri hørte noe.

Gjest best wishes
Skrevet

Er enig med deg i at det er uhøflig. Samtidig kan det jo skje noen glipper med mobilen. Kanskje personen har fått mange sms'er og ikke har kommet gjennom alle, eller tror h*n har kommet gjennom alle. Jeg forventer mer av en ung person på dette området enn en som er i den eldre generasjon. Min mor må ha briller for å lese sms, og tror ikke at hun klarer å bla seg tilbake til en bestemt sms.

Hva med å ringe og gratulere istedenfor?

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg pleier alltid å svare på slike meldinger, men tar meg ikke nær av det om jeg ikke får svar. Man er jo ofte ganske opptatt selve dagen. Lett å lese meldingen og tenke at man skal svare senere og så går det i glemmeboken.

Har sikkert gjort det selv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...