Gå til innhold

Lettleste bøker-Lillemus eller andre :-)

waxo

Anbefalte innlegg

Ønsker tips om fengende og lettleste bøker for 2. klassing.

Sønnen i huset leser ikke så veldig godt, leser det han må i leselekser veldig greit, men tar aldri i en bok ellers. Han har akkurat begynt å lese, så han trenger lettleste bøker, men med små bokstaver. De bør være fengende, gjerne om dyr, men ikke for mange vanskelige ord, da mister han veldig motivasjonen.

Noen gode tips der ute?

Gjerne noe man får tak i på biblioteket da, så man kan bytte ut bøker ofte uten å loppe lommeboka helt :-)

Hadde vært fint å fått han til å se hvilke gleder som gjemmer seg innenfor bokpermene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja - det var det å komme på noen på stående fot da. :o)

Serien om klasse 1 b (?) av Helena Bross falt i smak hos jentungen her på samme alder i alle fall.

"Pelle blir rappa" av Endre Lund også, men den har bare store bokstaver da, men det spiller vel mindre rolle en stund ennå?

Prøver å se for meg lettlest-reolen, men det er ikke så lett når jeg sitter hjemme. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serien om klasse 1 b (?) av Helena Bross falt i smak hos jentungen her på samme alder i alle fall.

"Pelle blir rappa" av Endre Lund også, men den har bare store bokstaver da, men det spiller vel mindre rolle en stund ennå?

Prøver å se for meg lettlest-reolen, men det er ikke så lett når jeg sitter hjemme. :o)

He he, takker for at du prøver iallefall :-)

Får stikke og ta en titt, men fint å vite hva man kan glane etter hvis noen har gode tips å komme med :-)

Ønsker små bokstaver pga at han slet i fjor med å få med seg og huske alle de store. Nå hadde de minimalt med lesetrening i 1 klasse, så bokstavene ble gjennomgått og de forventet at de husket alle 29 når året var omme. Det funket ikke på denne gutten.

Er enig med skolen om å gjøre en ekstra innsats når det gjelder de små, så ikke de første de lærer blir glemt. Men han er så lite motivert, så greit å finne noen bøker som kan fenge han, så han opplever den gleden det kan være å lese en god bok. Han elsker å bli lest for, så det gjør vi hver dag, men det hadde vært veldig fint om han fant nesten samme gleden i å lese en bok selv :-)

Er det som er målet mitt da iallefall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Monster - bøkene ble kjempepopulære her i huset, begge har elsket dem i den alderen. Også dinosaurbøker med mange bilder var populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minuskel

Nytt opplag av Pelle blir rappa er satt med både store og små bokstaver :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppa mi begynte med Frans-bøkene. Tror disse er fra Leseløven. Etter en stund var Rampete Robin det som fenget mest:-)

Det du kan gjøre i starten er jo at du leser litt, og at han leser litt. Da går det litt fortere samtidig som han får litt lesetrening. Mens du leser kan jo han følge med hvor du er. Det gir også god trening:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset fenger Kasper (fotball-løve), Rampete Robin og en ny serie som heter "Fotballlaget froskene". Ikke så begeistret for Stian eller Frans-bøkene. Lånte forresten en dikt- og en vitse-bok i sommer, det var gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lest noen der det er bilde istedenfor ord innimellom i teksten. De heter f.eks "Tre skumle spøkelseshistorier" og lignenede. vi har et par-tre av dem, og de har vært pop en stund (drepende kjedelig for de voksne, men)

Ungene har også likt Kasper (fotballbøkene) og andre leseløve-bøker.

Vi leste ofte annenhver side da guttungen var fersk leser, da ble det ikke så mye på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Monster - bøkene ble kjempepopulære her i huset, begge har elsket dem i den alderen. Også dinosaurbøker med mange bilder var populære.

Men Otto monster er jo litt vanskelige hvis de akkurat har lært å lese?

3. klassingen min holder på med dem, og hun er ikke noen racer, men leser greit - men de er ikke lette for henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har avtalt med læreren til sønnen at han skal lese i 20 minutter hver dag.

Da skal læreren ta med seg en gruppe elever til skolebiblioteket for å finne bøker som passer akkurat til deres nivå. Læreren mente at Kasper-bøkene var litt vanskelige for ham enda. Jeg fikk inntrykk av at skolebiblioteket har sortert bøkene inn i forskjellige nivå, og at det skulle gå greit å finne noe som var midt i blinken for lesekunnskapene og interessen hans.

Mitt råd blir derfor at du snakker med læreren om dette. Det kan jo hende at de har lister over bøker som passer til hans nivå :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...