Gjest Bekymret mamma80 Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hei, Jeg kom over noe informasjon igår som muligens kan gi meg svar på noe jeg har lurt på lenge. For ca to år siden gikk sønnen min i en barnehage med veldig mange barn av utenlandsk opprinnelse (ca 80%). Han gikk der fra han var 3-4 år. En dag la vi merke til at han var helt knallrød på ørene. De ansatte i barnehagen sa det kunne være solbrenthet, men jeg syntes det virket rart. Han hadde ikke fått noe farge ellers og det var ikke akkurat den tiden av året man blir solbrent. Dette varte noen dager. Så ble han ved et par anledninger helt flekkete på kroppen (nesten som rødme), men dette gikk veldig fort over. Datteren min ble også pluselig rød-flekkete etter et bad, men det gikk fort over. Akkurat på denne tiden hang det et oppslag i barnehagen om at det gikk "munn og fot-syke" der. Jeg antok at det hadde noe med dette å gjøre. I og med at det gikk såpass fort og plutselig over, og barna ikke hadde feber eller annet ubehag, gikk vi ikke til lege. Men så opplevde jeg også at jeg var helt rødflekkete etter en dusj. Det gikk fort over med meg også, men med meg fulgte noen merkelige symptomer som varte i flere uker. Jeg fikk vondt i ledd, og smerten (ikke sterk smerte) forflyttet seg fra ledd til ledd. Siden det er såpass lenge siden nå husker jeg bare at jeg en dag hadde vondt i hender og fingre og en dag var det albuer eller skuldre, men ikke om jeg hadde vondt i andre ledd. Samtidig opplevde jeg en forandring av hjerterytmen. Jeg begynte å få voldsomme ekstraslag, som inntraff flere ganger i minuttet. Spesielt var dette merkbart når jeg satt i ro om kvelden. Det var svært ubehagelig og varte mellom 4 og 6 uker ca. Etter det har jeg opplevd to andre perioder på ca like lang tid, den ene perioden er jeg inne i nå, og det har nå vart i over en mnd. Du lurer sikkert på hvorfor jeg ikke har gått til lege, men jeg har sterk angst for EKG og andre undersøkelser av hjertet (lytting osv.) pga. opplevelser tidligere i livet, så dette er noe jeg vil unngå nesten for enhver pris... Men jeg vil jo ikke la angsten min gå utover min sønns helse. Jeg leste at giktfeber kan gi klaffe-feil i hjertet hvis man ikke får behandling. Men jeg vet jo ikke om det er dette vi har hatt. Det står at dette er svært skjelden i i-land og at det er streptokokker som fører til giktfeber. Jeg kan ikke huske om vi hadde noe forkjølelse i forkant av de rare symptomene, men jeg er ganske sikker på at vi ikke hadde noe som kunne ha vært streptokokker. Såvidt jeg vet er dette ganske kraftig halsvondt og ganske sikkert noe vi ville husket om vi hadde hatt. Har ihvertfall aldri fått det bekreftet av lege, noen av oss. Går det an å finne ut nå, så lenge etterpå om det er giktfeber vi har hatt? Er det farlig om vi hadde det, kan det gi skader i ettertid? Jeg mener årsaken til at vi kan ha blitt smittet er at det kan ha kommet fra de barna i barnehagen som kanskje ofte var på besøk i hjemlandet til sine foreldre i bl.a. Somalia og andre utviklings-land. Jeg har ikke sett noe til at sønnen min har hatt noen problemer i ettertid. Han har generelt god helse. Det er bare meg som får tilbakevendene hjerterytme-forstyrrelser, men for alt jeg vet kan jo sønnen min ha det han også uten at han merker det? Hva synes du vi bør gjøre videre nå? Tror du det var giktfeber vi hadde? Finnes det noe alternativ til EKG hos legen? F.eks. et apparat vi kan ta med hjem? Eller skal vi vente til vi evt. får et nytt utbrudd før vi går til legen, for kunne ta undersøkelser som gir sikre svar? Eller kan de finne ut hva det var, så lenge etterpå? Kommer giktfeber kun i sammenheng med streptokokker? I så fall, hva kan det da ha vært det vi hadde? Hjerterytmeforstyrrelsene jeg har opplevd etterå kommer verken i sammenheng med forkjølelse/vondt i halsen eller noen andre symptomer. Håper inderlig du kan svare meg, ble så bekymret etter det jeg leste igår, bl.a. at klaffefeil på sikt kan føre til døden og at giktfeber er en svært vanlig dødsårsak i u-land... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MedicNerd Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg kan fint lite om giktfeber - men farmor fortalte meg hun hadde hatt det i sin ungdom. Kort fortalt husker jeg at hun fortalte meg at hun var veldig syk av det. Hadde dere hatt denne sykdommen tror jeg også dere ville blitt så syke og få så pass sterke symptomer at det ville falt dere naturlig å oppsøke lege. Når du har slik angst for hjerterytmen din (ekstraslagene), ville det ikke da være en betryggelse å få tatt et EKG i stedet for å gå rundt å være redd for at du har en klaffefeil du kan dø av? En hjerteundersøkelse som kan gjøres er ultralyd. Der kan de se klaffefeil. Jeg vil jo tro at det vil være "verdt" den kortvarige angsten for undersøkelse i forhold til å gruble deg livredd for om du er dødelig syk. Ofte er ekstraslag helt uskyldig og ufarlig. Jeg har hatt dette i mange år. Ofte kjenner man ikke dette fysisk, selv om man kan se det på EKG. MEN dersom jeg blir stressa eller får skikkelig angst, kan jeg kjenne ekstraslag. Ubehagelig, men ufarlig. Jeg synes du burde gå til legen din. Snakk først om angsten din i forhold til sykdom og undersøkelser. Ta det fra første skritt. Kanskje du kan få beroligende før du gjennomfører undersøkelser. Livet er dessverre guffent på den måten. Noen ganger må man bare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bekymret mamma80 Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg kan fint lite om giktfeber - men farmor fortalte meg hun hadde hatt det i sin ungdom. Kort fortalt husker jeg at hun fortalte meg at hun var veldig syk av det. Hadde dere hatt denne sykdommen tror jeg også dere ville blitt så syke og få så pass sterke symptomer at det ville falt dere naturlig å oppsøke lege. Når du har slik angst for hjerterytmen din (ekstraslagene), ville det ikke da være en betryggelse å få tatt et EKG i stedet for å gå rundt å være redd for at du har en klaffefeil du kan dø av? En hjerteundersøkelse som kan gjøres er ultralyd. Der kan de se klaffefeil. Jeg vil jo tro at det vil være "verdt" den kortvarige angsten for undersøkelse i forhold til å gruble deg livredd for om du er dødelig syk. Ofte er ekstraslag helt uskyldig og ufarlig. Jeg har hatt dette i mange år. Ofte kjenner man ikke dette fysisk, selv om man kan se det på EKG. MEN dersom jeg blir stressa eller får skikkelig angst, kan jeg kjenne ekstraslag. Ubehagelig, men ufarlig. Jeg synes du burde gå til legen din. Snakk først om angsten din i forhold til sykdom og undersøkelser. Ta det fra første skritt. Kanskje du kan få beroligende før du gjennomfører undersøkelser. Livet er dessverre guffent på den måten. Noen ganger må man bare. Takk for svar. Jeg har bestilt svar fra en av ekspertene også, håper han vet litt om giktfeber og kan gi noen råd og svar på tingene jeg lurer på. Fornuften min sier jo som deg, at det er lurt å bare gå til legen, men angsten holder meg tilbake... Hvis legen her inne derimot sier at hvis jeg ikke går til legen så risikerer jeg å dø, så vil jeg selvfølgelig være nødt til å presse meg selv... Håper i så tilfelle han har noen forslag om alternative metoder for å ta EKG, f.eks. et apparat man kan ta med hjem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Rødheten i huden hos din gutt er ikke lett å gå en sikker forklaring på, det var så kortvarig og uten andre symptomer som eks. tegn på infeksjon så jeg synes det passer best med en irritasjon av huden eks allergi (atopi),at det hos din datter kom etter et bad synes jeg passer med at hun kanskje reagerte på eks. såpe . Rødheten skyldes frigjøring av histaminer i huden som får årene til å utvide seg, det gir rødheten. Munn fot sykdom (hand-foot- and mouth disease) er krakterisert ved sårhet i munnslimhinne og det følger feber med.Et utslett kan også komme i hender og føtter,ofte mellom fingre og tær.Det kan likne på vannkopper,det er spesielle vira (coxackie) som er årsak . En sjelden gang kan det også komme symtomer fra nervesystemet, meningitt. Forandringen i hjerterytmen er vanskelig å forklare uten nærmere undersøkelse (ekg). Det er ikke uvanlig hos ellers friske mennesker at det kan være noe uregelmesigheter i hjerterytmen med t.eks ekstraslag.Dersom hjertet hopper over et slag , vil neste være ekstra sterkt fordi hjertet fyller seg mer før neste slag ( drop out beats). Hjerterytmen varierer gjennom dagen og natten Du kan få en registrering av hjerteaksjonen uten ekg,men ekg gir mere informasjon enn bare en reg. av hjertefrekvens gjennom dagen . Hjertefrekvensen påvirkes av nervøsitet,fysisk anstrenselse og pustingen mv. Jeg synes du skal få tatt et ekg, kan gjøres hos fastlegen din. Det er riktig at giktfeber( febris rheumatica) som kommer etter en streptokokkinfeksjon (2-6 uker).Det er en immunologisk betennelsesreaksjon utløst av streptokokker og kan angripe klaffeapparatet.Symptomer er feber, smertefulle hovne ledd og et utslett.' Det er ikke lett i ettertid å agjøre om barnet ditt har hatt en streptokokkinfeksjon,streptokokker er ganske vanlige bakterier. Men for et svar på om barnet ditt har en klaffefeil synes jeg han skal undersøkes av legen din.Er det normale funn blir all engstelsen din og og grublingen unødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bekymret mamma80 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Rødheten i huden hos din gutt er ikke lett å gå en sikker forklaring på, det var så kortvarig og uten andre symptomer som eks. tegn på infeksjon så jeg synes det passer best med en irritasjon av huden eks allergi (atopi),at det hos din datter kom etter et bad synes jeg passer med at hun kanskje reagerte på eks. såpe . Rødheten skyldes frigjøring av histaminer i huden som får årene til å utvide seg, det gir rødheten. Munn fot sykdom (hand-foot- and mouth disease) er krakterisert ved sårhet i munnslimhinne og det følger feber med.Et utslett kan også komme i hender og føtter,ofte mellom fingre og tær.Det kan likne på vannkopper,det er spesielle vira (coxackie) som er årsak . En sjelden gang kan det også komme symtomer fra nervesystemet, meningitt. Forandringen i hjerterytmen er vanskelig å forklare uten nærmere undersøkelse (ekg). Det er ikke uvanlig hos ellers friske mennesker at det kan være noe uregelmesigheter i hjerterytmen med t.eks ekstraslag.Dersom hjertet hopper over et slag , vil neste være ekstra sterkt fordi hjertet fyller seg mer før neste slag ( drop out beats). Hjerterytmen varierer gjennom dagen og natten Du kan få en registrering av hjerteaksjonen uten ekg,men ekg gir mere informasjon enn bare en reg. av hjertefrekvens gjennom dagen . Hjertefrekvensen påvirkes av nervøsitet,fysisk anstrenselse og pustingen mv. Jeg synes du skal få tatt et ekg, kan gjøres hos fastlegen din. Det er riktig at giktfeber( febris rheumatica) som kommer etter en streptokokkinfeksjon (2-6 uker).Det er en immunologisk betennelsesreaksjon utløst av streptokokker og kan angripe klaffeapparatet.Symptomer er feber, smertefulle hovne ledd og et utslett.' Det er ikke lett i ettertid å agjøre om barnet ditt har hatt en streptokokkinfeksjon,streptokokker er ganske vanlige bakterier. Men for et svar på om barnet ditt har en klaffefeil synes jeg han skal undersøkes av legen din.Er det normale funn blir all engstelsen din og og grublingen unødvendig. Takk for svar. Føler at et par ting ikke helt ble besvart: Vi ble altså alle rammet av rødflammethet fra topp til tå, i løpet av to dager. Har aldri opplevd dette før eller siden med noen av oss, og direkte etter fulgte de andre symptomene og varte alt i alt i 4-6 uker. Hjeterytmeforstyrrelsene jeg fikk var forholdsvis ekstreme vil jeg si, siden hjertet, veldig merkbart, hoppet over slag flere ganger i minuttet i over en mnd. Og siden den merkelige "infeksjonen" har jeg vært plaget av at dette har gjentatt seg. Har aldri vært plaget med slikt tidligere i livet. Ville bare veldig gjerne vite om du har noen teori om hva det kan ha vært som rammet oss. Er det helt usannsynlig at det var giktfeber? At symptomene vi opplevde hadde sammenheng er jeg ikke i tvil om. Jeg kommer nok til å oppsøke lege hvis ikke ubehaget med hjertet slutter innen noen dager nå, men hadde vært flott med et svar på det ovenfor i mellomtiden, hvis du har mulighet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MedicNerd Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Takk for svar. Jeg har bestilt svar fra en av ekspertene også, håper han vet litt om giktfeber og kan gi noen råd og svar på tingene jeg lurer på. Fornuften min sier jo som deg, at det er lurt å bare gå til legen, men angsten holder meg tilbake... Hvis legen her inne derimot sier at hvis jeg ikke går til legen så risikerer jeg å dø, så vil jeg selvfølgelig være nødt til å presse meg selv... Håper i så tilfelle han har noen forslag om alternative metoder for å ta EKG, f.eks. et apparat man kan ta med hjem. Man kan få en døgnregistrering av EKG. Da får du montert appratet på legekontoret - dette kan en sykepleier enn en legesekretær gjerne gjøre. Etter det drar du hjem igjen og drar tilbake med apparatet dagen etter for å få resultatet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MedicNerd Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Takk for svar. Føler at et par ting ikke helt ble besvart: Vi ble altså alle rammet av rødflammethet fra topp til tå, i løpet av to dager. Har aldri opplevd dette før eller siden med noen av oss, og direkte etter fulgte de andre symptomene og varte alt i alt i 4-6 uker. Hjeterytmeforstyrrelsene jeg fikk var forholdsvis ekstreme vil jeg si, siden hjertet, veldig merkbart, hoppet over slag flere ganger i minuttet i over en mnd. Og siden den merkelige "infeksjonen" har jeg vært plaget av at dette har gjentatt seg. Har aldri vært plaget med slikt tidligere i livet. Ville bare veldig gjerne vite om du har noen teori om hva det kan ha vært som rammet oss. Er det helt usannsynlig at det var giktfeber? At symptomene vi opplevde hadde sammenheng er jeg ikke i tvil om. Jeg kommer nok til å oppsøke lege hvis ikke ubehaget med hjertet slutter innen noen dager nå, men hadde vært flott med et svar på det ovenfor i mellomtiden, hvis du har mulighet Det er ikke lett å stille en diagnose på nett. Om dere har hatt en infeksjon vil jeg regne med det har vært en uskyldig en. Når det gjelder crazy hjerterytme... Jeg hadde for en del år siden registrert 20-30% såkalte ekstrasystoler, et fint ord for ekstraslag. Ufarlige ekstraslag. Dette kjente jeg ikke selv da det EKG-et ble målt over noen timer i forbindelse med en annen undersøkelse. Jeg kunne selv se at EKG kurven min var en smule mekreklig. Jeg kunne høre disse ekstraslagene igjennom stetoskop da legen ville vise meg hva som skjedde. Det kan føles som om hjertet hopper over et slag, fordi det gjerne tar en pause før det går i gang i gjen. Saken er den at de spurte meg om jeg hadde ubehag av dette - noe jeg ikke hadde. Jeg merket ikke noe som helst til det. Før jeg begynte å utsettes for avorlig psykisk stress. Da kunne jeg kjenne hjerteslagene nermest i hele brystkassa - og urgelmessigheten. Jeg hadde ikke noe galt med hjertet mitt, men jeg kunne tatt en betablokker for å stabilisere hjerterytmen. Av ymse grunner tok jeg akupunktur i stedet - og nå er EKG-kurvene mine taktfaste og fine. Jeg skriver dette bare fordi du skal vite at man kan ha masse ubehag uten at det er noe alvorlig galt. Ring legekontoret ditt i morgen, få snakket i rl med noen! Du kan jo rett og slett bruke en legetime eller to på å snakke om vordan dere kan gjøre undersøkelser til tross for angsten din. Jeg tror ikke det haster med et EKG, selv om det er lurt. Legen vil jo vurdere det bedre enn jeg. Men dere kan sammen snakke om det er tiltak dere kan gjøre for at undersøkelser skal gå lettere. Mange mennesker gjør dette! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.