Gå til innhold

Hvordan få seg nye venner med barn voksen alder?

puppola

Anbefalte innlegg

Vel, de hadde to barn. To sønner, en på 7 år og en på 3 år. Moren snakket masse om hvor forberedt de var på å få den første, hvor flott det var at de begge kunne ta fri i lang tid og tilpasse hverdagen til et barn. Hun fortalte videre hvor ille det hadde vært å få den andre som et "uhell". Den første var visst litt av et geni, de betalte for privatskole til han. Men den andre - nei, han var det noe seriøst galt med. De ønsket ikke kaste bort penger på en spesielt god skole til han.

Begge guttene hadde tydelige språkproblemer, men de insisterte allikevel på at de skulle være to-språklige, i stedet for å fokusere på engelsk. De hadde også nektet barnehagen å utrede den yngste sønnen, for de "orket ikke en runde til med språkterapi osv." De ville ha oss med på at en slik utredning var særdeles unødvendig, men på det tidspunktet kjempet jo vi for å bli hørt i forhold til vår sønns problemer. De insisterte på at han ville klare seg helt fint uten hjelp. Han har jo vist seg å ha en språkforstyrrelse. Sønnen deres hadde enda dårligere språk enn som så, så jeg lurer fremdeles på om det barnet vil få hjelp i tide.

I tillegg ville de helst at begge barna utdannet seg i Ungarn, for der var universitetene/høyskolene så mye bedre enn i England. De kunne opplyse oss om at en fastlege i England bare har tre års utdannelse... (Bare tull, selvfølgelig :P). De sa mye rart i den forbindelsen.

De sa at de hadde kontaktet mange forskjellige familier i barnehagen for å bli omgangsvenner, men ingen kom tilbake etter første gang. Lurer på hvorfor...

Og avslutningsvis kan jeg nevne at de inviterte oss på lunsj, men vi fikk aldri noe mat. Kanskje det verste av alt ;)

Oj!!! En merkelig lunsjavtale, ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja det høres hyggelig ut men det er jo akkurat det jeg synes er vanskelig, å vite akkurat når det passer å invitere feks på middag eller en tur i skogen e.l

Synes enkelte blir stresset når jeg har invitert på kaffe...kanskje jeg bare er litt paranoid.....

Å invitere til en tur i skogen kan du jo gjøre en sønd. morgen pr sms? Har dere planer for i dag? Vi har tenkt å gå innover til xx i dag. Vi er på p-plassen kl. x, hvis dere har lyst til å bli med. Hilsen NN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de hadde to barn. To sønner, en på 7 år og en på 3 år. Moren snakket masse om hvor forberedt de var på å få den første, hvor flott det var at de begge kunne ta fri i lang tid og tilpasse hverdagen til et barn. Hun fortalte videre hvor ille det hadde vært å få den andre som et "uhell". Den første var visst litt av et geni, de betalte for privatskole til han. Men den andre - nei, han var det noe seriøst galt med. De ønsket ikke kaste bort penger på en spesielt god skole til han.

Begge guttene hadde tydelige språkproblemer, men de insisterte allikevel på at de skulle være to-språklige, i stedet for å fokusere på engelsk. De hadde også nektet barnehagen å utrede den yngste sønnen, for de "orket ikke en runde til med språkterapi osv." De ville ha oss med på at en slik utredning var særdeles unødvendig, men på det tidspunktet kjempet jo vi for å bli hørt i forhold til vår sønns problemer. De insisterte på at han ville klare seg helt fint uten hjelp. Han har jo vist seg å ha en språkforstyrrelse. Sønnen deres hadde enda dårligere språk enn som så, så jeg lurer fremdeles på om det barnet vil få hjelp i tide.

I tillegg ville de helst at begge barna utdannet seg i Ungarn, for der var universitetene/høyskolene så mye bedre enn i England. De kunne opplyse oss om at en fastlege i England bare har tre års utdannelse... (Bare tull, selvfølgelig :P). De sa mye rart i den forbindelsen.

De sa at de hadde kontaktet mange forskjellige familier i barnehagen for å bli omgangsvenner, men ingen kom tilbake etter første gang. Lurer på hvorfor...

Og avslutningsvis kan jeg nevne at de inviterte oss på lunsj, men vi fikk aldri noe mat. Kanskje det verste av alt ;)

Den tok kaka - ble invitert på lunsj, men maten ble aldri servert!

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en morsom variant!

Jeg ber alltid,nesten, inn folk som skal hente barna sine hos oss på kaffe men noen ganger virker det som om folk blir livredde for å komme inn å ta en kaffe og prate litt og kommer med rare unnskyldninger om at de skal ditt og datt...kanskje vi lukter vondt???

Jeg er nok en mamma som hadde takket nei til kaffe og blitt litt "stresset". Jeg har nok med de venninene jeg har og det skal mye til før jeg er interessert i nye vennskap. Da skal jeg virkelig føle at kjemien stemmer 120 %. Da kunne jeg takket ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg er nok en mamma som hadde takket nei til kaffe og blitt litt "stresset". Jeg har nok med de venninene jeg har og det skal mye til før jeg er interessert i nye vennskap. Da skal jeg virkelig føle at kjemien stemmer 120 %. Da kunne jeg takket ja :-)

Folk er forskjellige, selv om jeg har flere venner enn jeg klarer å ha jevnlig kontakt med liker jeg veldig godt å bli kjent med nye og kanskje få nye venner :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var tøft!

Det kunne jo blitt skikkelig fiasko men man ser gjerne an folk og får et visst inntrykk....

Ja, jeg var veldig spent. Men det gikk virkelig veldig bra. Vi leide en hytte. Var mye ute. Men lagde alle måltider sammen.

Vi snakket om dette etterpå, og var veldig enige om at dette hadde gått over all forventning:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine beste venninner har jeg fått gjennom en lesesirkel jeg ble med i.

Lesesirkel er noe jeg anbefaler for alle som er glad i bøker - og vi startet opp vår for 7 år siden.

Vi gjorde som følger:

Hun som var primusmotor for oppstarten spurte to damer, som hun ikke kjente så veldig godt, men som hun gjerne kunne tenke seg å bli bedre kjent med, om de ville være med. Det ville de. Alle tre spurte deretter én person hver, som de kjente litt til og som de gjerne kunne tenke seg å bli bedre kjent med. Jeg som inn på denne måten :o)

For 7 år siden var vi altså seks stykker, senere flyttet tre fra byen og vi har tatt inn to nye medlemmer ..... på akkurat samme måte som før (personer man vet av og som man gjerne vil bli bedre kjent med).

Det som begynte som en ren lesesirkel har utviklet seg til varige vennskap. Og etterhvert har resten av familiene blitt dratt med, slik at vi tar helgeturer sammen, baker sammen til jul, spiser hos hverandre, feirer 17. mai sammen, .......

Det som er så befriende er at lesesirkelen ikke har noe forankring i jobb. Vi som er med nå er høgskolelektor, musiker, lege, logistikksjef og veterinær. Det at vi har så forskjellig utdanning gjør at vi har mange artige diskusjoner.

Lesesirkelsen (eller leseforeningen som vi kaller den) møtes omtrent 1 gang pr. mnd. Møtested går på omgang blant medlemmene. Vi avtaler hvilken bok vi skal snakke om neste gang. Når vi treffes snakker vi om boka, snakker vi om løst og fast og spiser litt. Varighet fra kl. 20.30 - ca. 23.00.

Vennskap gjør livet rikere!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lesesirkel er noe jeg anbefaler for alle som er glad i bøker - og vi startet opp vår for 7 år siden.

Vi gjorde som følger:

Hun som var primusmotor for oppstarten spurte to damer, som hun ikke kjente så veldig godt, men som hun gjerne kunne tenke seg å bli bedre kjent med, om de ville være med. Det ville de. Alle tre spurte deretter én person hver, som de kjente litt til og som de gjerne kunne tenke seg å bli bedre kjent med. Jeg som inn på denne måten :o)

For 7 år siden var vi altså seks stykker, senere flyttet tre fra byen og vi har tatt inn to nye medlemmer ..... på akkurat samme måte som før (personer man vet av og som man gjerne vil bli bedre kjent med).

Det som begynte som en ren lesesirkel har utviklet seg til varige vennskap. Og etterhvert har resten av familiene blitt dratt med, slik at vi tar helgeturer sammen, baker sammen til jul, spiser hos hverandre, feirer 17. mai sammen, .......

Det som er så befriende er at lesesirkelen ikke har noe forankring i jobb. Vi som er med nå er høgskolelektor, musiker, lege, logistikksjef og veterinær. Det at vi har så forskjellig utdanning gjør at vi har mange artige diskusjoner.

Lesesirkelsen (eller leseforeningen som vi kaller den) møtes omtrent 1 gang pr. mnd. Møtested går på omgang blant medlemmene. Vi avtaler hvilken bok vi skal snakke om neste gang. Når vi treffes snakker vi om boka, snakker vi om løst og fast og spiser litt. Varighet fra kl. 20.30 - ca. 23.00.

Lykke til!

Det hørtes ordentlig koselig ut!

Hva slags bøker leser dere?

Hvordan kommer dere frem til hvilken bok som skal leses neste gang?

Har alle som møter opp lest boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde som følger:

Lykke til!

Veldig ok!

Skal faktisk begynne i en lignenede bokklubb om ikke så lenge, der er det noen jeg kjenner fra før og tre jeg ikke kjenner fra før så der kan jeg jo sikkert etablere nye vennskap hvis kjemien passer. Jeg har jo mange venner fra før men savner noen med barn på samme alder som mine for da er det morsommere å finne på noe sammen MED barna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ordentlig koselig ut!

Hva slags bøker leser dere?

Hvordan kommer dere frem til hvilken bok som skal leses neste gang?

Har alle som møter opp lest boken?

Vi leser skjønnlitteratur (romaner og noveller).

Hvordan vi blir enige? Tja, vi snakker om hva vi selv kan tenke oss å lese - og så finner vi noe som alle vil ta. Noen ganger er det noen som på overtales litt ;D ...... men som regel går det veldig greit å bli enig om bok.

Ja, alle leser det samme .... men det er ikke alltid alle blir ferdige ..... og det er lov :D Vi er alle i en livssituasjon med relativt små barn - 100% jobb - travle dager .... og leselysten har en tendens til å gå litt i bølgedaler. Man lar altså ikke være å gå på leseforening 'bare' fordi man ikke er ferdig med boka .... til det er treffpunktene alt for viktige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym i denne tråden

ja det høres hyggelig ut men det er jo akkurat det jeg synes er vanskelig, å vite akkurat når det passer å invitere feks på middag eller en tur i skogen e.l

Synes enkelte blir stresset når jeg har invitert på kaffe...kanskje jeg bare er litt paranoid.....

Jeg har det akkurat på samme måte som deg. Synes det er veldig vanskelig å overtolker signalene. Tror folk kan bli stresset når de ikke er forberedt. Derfor er det lurt om de får et signal på forhånd, de færreste har kanskje tid akkurat når de står i døra.

Jeg ser at det jeg har gjort feil, er at jeg har vært alt for lite inviterende. Man må bare være flinkere til å foreslå noe. Samt passe på at man er mye med ute på barnas aktiviteter, slik ta man treffer de man inviterer.

Når barne gikk i barnehagesa jeg, bare ta kontakt hvis per vil leke med pål en helg. Og det funket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dannet kortklubb. 8-9 damer som lager kort til forskjellige begivenheter. vi inspirerer hverandre,"stjeler" andres ideer. Det går i bølgedaler om man ønsker å lage kort eller ikke. Vi har enkel servering, potetgull og twist,f.eks.

Nå er det mest viktig å treffes, så det er ikke alltid vi har med oss materiale for å jobbe, med. men siden vi er så mange er det alltid oen som har litt å låna vekk... Kjempekjekk klubb, og vi får skryt fra de som mottar helt hjemmelagde kort.

Uff dette ble jo langt,men kan være en ide. Vi treffes IKKE på andre arenaer, siden vi er veldig forskjellige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...