Gå til innhold

Stekepanne i stål eller aliminium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Stekepanner varer uansett bare ca. 1 år.''

Jeg har en skikkelig jernpanne som er minst 15 år gammel og like god ennå.

I tillegg har jeg en panne med titanbelegg som er ca. tre år gammel og omtrent like fin. Før det hadde jeg diverse teflonpanner som hver varte et par-tre år (ble gjerne ødelagt av for høy varme). Som nevnt i annet innlegg må en ha (minst) to panner! :)

Begge pannene jeg har nå har magnetisk bunn og passer mine induksjonsplater i tillegg til alle andre plater.

''Jeg har en skikkelig jernpanne som er minst 15 år gammel og like god ennå.''

Gode jernpanner burde egentlig gå i arv:-) De blir bare bedre når de har blitt brukt en stund.

Vår jernpanne fikk vi i innflyttingsgave i 1990. Jeg husker da at jeg var litt skuffet over at den ikke var like god som min mors velbrukte, men den kom seg når den ble "innstekt":-)

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Speak

11

• morsan

5

• candyqueen_83

3

• KaVa

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Snakker du om stekepanne eller gryte?

Jeg synes det er et must med to stekepanner - en panne med teflon- eller titanbelegg og en skikkelig jernpanne. Førstnevnte brukes mest og har sine fordeler, men til steking av kjøtt må en ha sistnevnte.

''Jeg synes det er et must med to stekepanner - en panne med teflon- eller titanbelegg og en skikkelig jernpanne.''

Helt enig!

candyqueen_83
Skrevet

Den reagerte jeg også på :-).

Men om man steker biff i teflonpanner kan de vare bare én kveld ;)

Det kan være :o) Men det har jeg jernpanne til. Hehe

Skrevet

Snakker du om stekepanne eller gryte?

Jeg synes det er et must med to stekepanner - en panne med teflon- eller titanbelegg og en skikkelig jernpanne. Førstnevnte brukes mest og har sine fordeler, men til steking av kjøtt må en ha sistnevnte.

Helt enig. I tillegg har jeg grillpanne. :)

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt den til J Oliver. Fornøyd med den. Jeg kan ikke planlegge stekepanner ut fra at jeg muligens skifter ovn. Stekepanner varer uansett bare ca. 1 år.

Teflon e.l. er et must da jeg steker en del pannekaker her i huset.

1 år?

Hva i alle dager gjør du med dem? Steker singel i dem?

:-)

hidi, the scorpion
Skrevet

1 år?

Tenkte jeg òg;)))

Skrevet

Tenkte jeg òg;)))

He-he :-)

Min kjære mann og jeg har delt ei flaske hvitvin midt på en vanlig tirsdag - så vi har mange slående kommentarer akkurat nå :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

He-he :-)

Min kjære mann og jeg har delt ei flaske hvitvin midt på en vanlig tirsdag - så vi har mange slående kommentarer akkurat nå :-)

Så herlig;)

Kos dere masse videre! Vil _ikke_ vite detaljer...

Skrevet

1 år?

Jeg steker nok ganske mye. Bl.a. mye grønnsaker. Så ved å bruke en stekepanne daglig, så overlever de bare ca. 1 år. De begynner belegget å løsne i bunnen, og teflonbelegget fungerer ikke optimalt.

Skrevet

''Stekepanner varer uansett bare ca. 1 år.''

Jeg har en skikkelig jernpanne som er minst 15 år gammel og like god ennå.

I tillegg har jeg en panne med titanbelegg som er ca. tre år gammel og omtrent like fin. Før det hadde jeg diverse teflonpanner som hver varte et par-tre år (ble gjerne ødelagt av for høy varme). Som nevnt i annet innlegg må en ha (minst) to panner! :)

Begge pannene jeg har nå har magnetisk bunn og passer mine induksjonsplater i tillegg til alle andre plater.

Ja, jernstekepanner varer uendelig lenge:-)

Skrevet

Jeg steker nok ganske mye. Bl.a. mye grønnsaker. Så ved å bruke en stekepanne daglig, så overlever de bare ca. 1 år. De begynner belegget å løsne i bunnen, og teflonbelegget fungerer ikke optimalt.

Uff, du må kjøpe panner av bedre kvalitet.

Vi steker noe flere ganger for dagen, men stekepannen vår er så god som ny (ett år gammel nå).

Skrevet

Stekepanner varer bare i ca 1 år? Hvordan behandler du pannene dine egentlig?

Jeg lager myyyye mat. Middag hver dag, og ofte varm lunsj når vi har fri. Og jeg steker mye. Bl.a. grønnsaker.

Jeg har prøvd alle typer panner, men 1 års levetid er omtrent gjennomsnittet. Uansett om jeg kjøper dyre eller billige panner.

Jeg bare steker i dem, og vasker dem for hånd. Thats it.

Skrevet

Uff, du må kjøpe panner av bedre kvalitet.

Vi steker noe flere ganger for dagen, men stekepannen vår er så god som ny (ett år gammel nå).

Jeg vet ikke om bedre kvaliteter. Jeg har testet både dyre og billige panner. Men ett års levetid er omtrent gjennomsnittet. De siste årene har jeg bare kjøpt dyre stekepanner.

Som sagt har jeg kjøpt den til J Oliver nå. Tror at fullpris for den var 1100,-.

Skrevet

Jeg vet ikke om bedre kvaliteter. Jeg har testet både dyre og billige panner. Men ett års levetid er omtrent gjennomsnittet. De siste årene har jeg bare kjøpt dyre stekepanner.

Som sagt har jeg kjøpt den til J Oliver nå. Tror at fullpris for den var 1100,-.

Uff. 100 kroner måneden bare for å kunne bruke en stekepanne ;)

Vi kjøpte vår teflonpanne på dagligvarebutikken til 2-300 kroner. Den fungerer utmerket, som sagt. Tykk og god, kan steke alt fra pannekaker til biff i den.

Skrevet

Jeg har ikke byttet stekepanne så veldig mange ganger, men jeg har også den erfaringen at dyr ikke nødvendigvis betyr lengre holdbarhet.

For noen år siden kjøpte jeg en temmelig dyr titanbelagt stekepanne, men til tross for forsiktig bruk løsnet belegget etterhvert. Jeg har fortsatt en rimelig Tefal-panne med teflonbelegg som jeg kjøpte for mer enn 15 år siden (dog langt fra i daglig bruk) med belegget intakt.

Gjest Elextra
Skrevet

Som du kanskje vet tåler ikke teflon veldig høy temperatur. Om pannen holder så kort tror jeg det må ha sammenheng med dette.

Skrevet

Uff. 100 kroner måneden bare for å kunne bruke en stekepanne ;)

Vi kjøpte vår teflonpanne på dagligvarebutikken til 2-300 kroner. Den fungerer utmerket, som sagt. Tykk og god, kan steke alt fra pannekaker til biff i den.

Jeg kjøpte den til 1/2 pris da. Det gjør jo saken litt bedre:-)

Skrevet

Som du kanskje vet tåler ikke teflon veldig høy temperatur. Om pannen holder så kort tror jeg det må ha sammenheng med dette.

Joda, har tenkt det. Men orker ikke å kjøpe en jernpanne som må stekes inn. Så da blir den ene panna brukt til alt.

Burde kanskje gått på auksjon for å finne en godt innstekt jernpanne?

Gjest Elextra
Skrevet

Joda, har tenkt det. Men orker ikke å kjøpe en jernpanne som må stekes inn. Så da blir den ene panna brukt til alt.

Det er da ikke mye "jobb" å steke inn en jernpanne? Sett den gjerne litt inn med olje i begynnelsen.

En bør ikke bruke teflonpanne ved f.eks. sviing av kjøtt, ikke er det sunt heller.

Skrevet

Du kan jo "steke den inn" uten mat også, ved å la den stå og trekke litt olje over svak varme et par-tre ganger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...