Gå til innhold

Hvordan motivere gutten?

mumitrollet

Anbefalte innlegg

Fjerdeklassingen synes alt er "kjedelig". Læreren får ham ikke til å jobbe på skolen, og vi får ham ikke til å jobbe hjemme. Han utsetter og utsetter, og somler og vimser. Han er egentlig ganske skoleflink, men begynner å henge etter i noen fag fordi han ikke gidder å gjøre en innsats. Tar snarveier der det er mulig, gir fort opp dersom han møter en utfordring. Gjør ingenting på eget initiativ. Han bruker gjerne 2 timer på lekser han glatt kunne gjort på en halvtime, enda han vet at det betyr at han ikke rekker å gå ut og leke etc. Skriver store bokstaver fordi det er så "slitsomt" å skrive små. Slurver og roter med alt.

Han KAN, men orker ikke. Hvordan motivere ham til å gjøre en innsats?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tydd til premiering (korrupsjon) i sånne tilfeller.

Tegne en orm som består av rundinger på et ark. Hver gang han har gjort lekser som han skal farger han en runding. Når hele ormen er fargelagt får han et gode/premie/spille pc/velge dessert/noe annet som er stas.

Sette av fast tid til lekser. Jobbe en time hver dag, ikke mer og ikke mindre. Sett på et tidsur og si at "innen 45 minutter skal du ha gjort to sider matte" vedder på at du ikke klarer DET! (hvis han gjerne vil motbevise det klarer han det, evt snu veddemålet)

Lage en kontrakt der dere skriver en høytidelig erklæring om at alle lekser skal være gjort slik og sånn, og skriver under. Hvis kontrakten overholdes er belønningen slik og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Vurdert å få sjekket synet? Tenkte bare på det at han ikke orker... Hvis han blir sliten i øynene/opplever ubehag så er det sannelig ikke helt greit å skulle konsentrere seg heller, så jeg ville iallfall fått han sjekket hos optiker om ikke annet for å utelukke at deter noe slikt som er grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muligens ikke så oppløftende dette jeg kommer med... men likevel er dette positivt, selvom det virker sikkert som en evighet, det jeg snakker om:

En av sønnene mine har vært slik gjennom alle år på skolen: det har gått mye energi til motivering og til overbevising om at han kan, hvis han bare prøver. Denne "kampen" pågikk gjennom hele grunnskolen. Slitsomt.

Men NÅ går han på vgs. Han holder på med 2.året med yrkesfaglig utdannelse som er midt i blinken for ham. Aldri har jeg hatt en så motivert ungdom i huset (han er nr.3 i rekkefølgen blandt 4 søsken). At jeg skulle få oppleve at han trives på skolen og synes ting er interessante, det er helt fantastisk.

Nå er jeg glad for at vi motiverte og tiltettela så godt vi kunne. Han gjennomførte skolen med karakterer som absolutt kunne ha vært bedre. Men NÅ er han der han selv ønsker å være - og jeg har nesten glemt alle årene med mas om skolearbeid...

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert å få sjekket synet? Tenkte bare på det at han ikke orker... Hvis han blir sliten i øynene/opplever ubehag så er det sannelig ikke helt greit å skulle konsentrere seg heller, så jeg ville iallfall fått han sjekket hos optiker om ikke annet for å utelukke at deter noe slikt som er grunnen.

Akkurat dette skjedde med gutten til ei venninne. Det ble oppdaget i 2. klasse tror jeg. Etter det forandret verden seg hos dem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss hjalp det at pappan tok over lekseansvaret.

Han har en evne til å gjøre leksene morsommere ved å forklare litt anderledes.

Han er også strengere og ungene hører på ham.

I tillegg har vi tatt fra ungene alle goder inntil leksene er gjort:

-de får ikke ha venner på besøk

-de får ikke spille på data eller nintendo

-de får ikke se cartoon og disney på TV

Dette har ført til at vår nå 6. klassing oftest er ferdige med hele ukeleksa på tirsdag :o)

Han har vært så flink i en lang periode nå, noe som har medført at han får spille på data når dagens mål er nådd. Dagens mål setter han selv, men kravet er at han skal være ferdig med alt senest onsdag (som regel setter han tirsdag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klare rutiner og oppfølging av voksen og en gulrot!

Altså, lekser skal gjøres hver dag til bestemt tid.

Leksene skal kontrolleres hver dag.

Det skjer noe gøy når leksene er unnagjort.

Gjerne la han få litt ekstra goder, hvis han klarer å jobbe bra og effektivt. Å sitte å klage og syte halve tiden gir han altså ingenting ekstra.

Hva med en tur til svømmehallen hvis han har vært flink og gjort leksene bra en hel uke? Eller at mor og far tar seg tid til å gjøre noe han synes er moro en kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...