mumitrollet Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Vi har forsøkt ulike varianter av det der. Og hva om han ikke klarer det han skal? Da er det jo liksom ikke vits i å fortsette. Dessuten mister han utrolig fort motet dersom det butter i mot. Hvorfor kan ikke unger komme med bruksanvisning... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Man må jo sette målene akkurat passe så det er stor sjanse for at de oppnås. Jeg tror klare avtaler er lurt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Ros! Massevis av ros! Ros det barnet faktisk klarer, og vær spesifik. Dvs: Ikke si "flink gutt", men "nå var du flink til å kle på deg helt selv, supert!" Hva er det dere ønsker at barnet skal klare? Bryt aktiviteten ned i biter - og se hvor i "kjeden av biter" barnet stopper opp. f.eks: Dere ønsker at barnet skal kle på seg, men det stopper opp ved strømpebuksa. Da roser dere kjempemasse for alt barnet klarer, og hjelper barnet med strømpebuksa. La barnet gjøre det det klarer selv - dersom problemet er å få føttene i buksa, hjelp barnet med akkurat dette, og la barnet selv trekke strømpebuksa opp. Så lar dere barnet gradvis gjøre mer og mer, inntil barnet kan dette selv. Ros! Forsøk å fokusere på det som er positivt, og heller ignorere det som er negativt. Dette synes jeg er kjempevanskelig, men det fungerer faktisk utmerket. Vær konsekvent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Ros! Massevis av ros! Ros det barnet faktisk klarer, og vær spesifik. Dvs: Ikke si "flink gutt", men "nå var du flink til å kle på deg helt selv, supert!" Hva er det dere ønsker at barnet skal klare? Bryt aktiviteten ned i biter - og se hvor i "kjeden av biter" barnet stopper opp. f.eks: Dere ønsker at barnet skal kle på seg, men det stopper opp ved strømpebuksa. Da roser dere kjempemasse for alt barnet klarer, og hjelper barnet med strømpebuksa. La barnet gjøre det det klarer selv - dersom problemet er å få føttene i buksa, hjelp barnet med akkurat dette, og la barnet selv trekke strømpebuksa opp. Så lar dere barnet gradvis gjøre mer og mer, inntil barnet kan dette selv. Ros! Forsøk å fokusere på det som er positivt, og heller ignorere det som er negativt. Dette synes jeg er kjempevanskelig, men det fungerer faktisk utmerket. Vær konsekvent. Jeg er selvsagt helt enig. Når det gjelder strømpebuksa, så mener jeg kanskje at en niåring skal kunne kle på seg en strømpebukse uten hjelp av ros. De har tross alt svømming på skolen og der må de rett og slett kle på seg selv. Jeg forsøker å fokusere på ros. Men når han har surrer rundt i to timer på samme siden i matteboks er det lett å bli frustert... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Jeg er selvsagt helt enig. Når det gjelder strømpebuksa, så mener jeg kanskje at en niåring skal kunne kle på seg en strømpebukse uten hjelp av ros. De har tross alt svømming på skolen og der må de rett og slett kle på seg selv. Jeg forsøker å fokusere på ros. Men når han har surrer rundt i to timer på samme siden i matteboks er det lett å bli frustert... ''Når det gjelder strømpebuksa, så mener jeg kanskje at en niåring skal kunne kle på seg en strømpebukse uten hjelp av ros.'' Selvsagt BØR han det, men dersom han ikke evner det, så må man faktisk øve på det til han kan det :-) Hva er det som gjør at han stopper opp i matteleksa da? Forsøk å kartlegg hvor det butter i mot, og hjelp på akkurat de punktene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Man bruker stillongs/lange underbukser og sokker i stedet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Man bruker stillongs/lange underbukser og sokker i stedet God idè Har aldri likt strømpebukser selv, enten er de for korte eller for lange og begge deler er like ubehagelig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 God idè Har aldri likt strømpebukser selv, enten er de for korte eller for lange og begge deler er like ubehagelig... Enig, og sokker må stort sett byttes hver dag, mens stillongs eller lange underbukser kan brukes flere dager. Bruker en strømpebukser må dermed hele stort sett byttes hver dag, for ikke å snakke om at hele må kastes (evt. stoppes... om noen lenger gjør sånt) når det går hull på tåa eller hælen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Enig, og sokker må stort sett byttes hver dag, mens stillongs eller lange underbukser kan brukes flere dager. Bruker en strømpebukser må dermed hele stort sett byttes hver dag, for ikke å snakke om at hele må kastes (evt. stoppes... om noen lenger gjør sånt) når det går hull på tåa eller hælen. Vi bruker også stort sett ullstillongs og sokker til gutta våre - de liker det best, ganske enkelt :-) (Og du har helt rett: Det er enklere å kle på og enklere i forhold til vask. For ikke å snakke om når de tråkker seg våte på sokkene - da er det bare å skifte sokkene, ikke mer!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Enig, og sokker må stort sett byttes hver dag, mens stillongs eller lange underbukser kan brukes flere dager. Bruker en strømpebukser må dermed hele stort sett byttes hver dag, for ikke å snakke om at hele må kastes (evt. stoppes... om noen lenger gjør sånt) når det går hull på tåa eller hælen. Ja, mine brukte aldri strømpebukser, bare longs & sokker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Ja, mine brukte aldri strømpebukser, bare longs & sokker. ''Ja, mine brukte aldri strømpebukser, bare longs & sokker.'' Ja, nå spurte jo trådstarter om hvordan motivere, ikke hvorvidt det var lurt å bruke strømpebukser, men jeg synes det akkurat her er veldig greitt å unngå problemstillingen. Tipper åtteåringen min også ville hatt litt problemer med strømpebukser, som jo ofte er litt trange etter vask. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.