Gå til innhold

Kjøpe bruktbil - manglende omregistrering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe meg en bruktbil.

Eier har ikke betalt omregistrering da han kjøpte den, så derfor står det på statens vegvesens sider at bilen er begjært avregistrert.

Hvis jeg skal kjøpe bilen, følger den manglende omregistreringen bilen - slik at jeg må både betale den OG min egen omregistrering?

Gjest En bør være forsiktig
Skrevet

Omreg. og vegskatt er "heftelser på bil", og vil følge bilen. Vi får ikke vognkort hvis vi ikke betaler omreg.

Du bør således få i avslag minst denne summen (som han har utestående) på bilen ved kjøp. Husk å sjekke andre heftelser også.

Vær obs på når siste EU-kontroll er utført, kanskje må du til pers med dette også?

Det beste du kan gjøre er å ringe Trafikkstasjonen nær deg og forhøre deg om heftelser på denne bilen samt EU-kontrollen og diverse du bør forholde deg til.

Synd om du skal gå på en smell.

Lykke til.

Skrevet

Nei du må ikke betale for den omregistreringen han ikke har gjort. Biltilsynet prøver å få inn skiltene fra han, hvis han ikke har levert dem, men utover det så blir ikke du heftet med dette. Men sørg for å sjekke hvilken navn bilen står på hos biltilsynet så han ikke selger en bil som ikke tilhører han. Det kan være at han ikke har levert salgsmelding til biltilsynet så navnet står på tidligere eier, men da må du sørge for å skrive under på den salgsmeldingen til tidligere eier har skrevet under på og ikke den som selgeren skriver under på.

Skjønte du hva jeg mente? Er du usikker så ringer du til biltilsynet.

Skrevet

Nei du må ikke betale for den omregistreringen han ikke har gjort. Biltilsynet prøver å få inn skiltene fra han, hvis han ikke har levert dem, men utover det så blir ikke du heftet med dette. Men sørg for å sjekke hvilken navn bilen står på hos biltilsynet så han ikke selger en bil som ikke tilhører han. Det kan være at han ikke har levert salgsmelding til biltilsynet så navnet står på tidligere eier, men da må du sørge for å skrive under på den salgsmeldingen til tidligere eier har skrevet under på og ikke den som selgeren skriver under på.

Skjønte du hva jeg mente? Er du usikker så ringer du til biltilsynet.

Er du sikker? Heftelser følger bilen, så jeg tror innlegget under her er helt korrekt.

Skrevet

Er du sikker? Heftelser følger bilen, så jeg tror innlegget under her er helt korrekt.

Dette regnes ikke som noen heftelse, fordi ny eier trenger ikke å omregistrere bilen hvis han ikke vil. Men han skal levere skiltene hvis han velger å ikke omregistrere.

Hvis bilen ikke er omregistrert og skiltene ikke er levert og biltilsynet finner bilen så tar de skiltene og da påløper det et ekstra gebyr på 1.200,- hvis jeg ikke husker feil pris. Dette må betales i tillegg til omregistreringen og det vil ny eier måtte betale, hvis dette ikke er er betalt av tidligere eier, noe som sannsynlig ikke er gjort fordi det ikke blir sendt faktura på det, men blir en heftelse på bilen.

Skrevet

takk for alle svar! Jeg skal ringe biltilsynet og høre for sikkerhets skyld.

EU var OK, i følge vegvesenets sider. Ingen heftelser heller. Men det var denne årsavgiften og manglende omregistreringen da.

To be continued.

Skrevet

takk for alle svar! Jeg skal ringe biltilsynet og høre for sikkerhets skyld.

EU var OK, i følge vegvesenets sider. Ingen heftelser heller. Men det var denne årsavgiften og manglende omregistreringen da.

To be continued.

Biltilsynet sier:

Årsavgiften som eier ikke har betalt MÅ være betalt før omregistreringen kan skje.

Omregistreringen tar jeg, og betaler kun den ene.

Skrevet

Biltilsynet sier:

Årsavgiften som eier ikke har betalt MÅ være betalt før omregistreringen kan skje.

Omregistreringen tar jeg, og betaler kun den ene.

Jeg glemte å nevne årsavgiften. Det er nye regler på dette, eller det er vel sikkert to år siden. Nå følger den personen og ikke bilen, MEN den må være betalt før nye eier får registrert bilen, så derfor blir det i praksis den nye eieren likevel som sitter med problemet, hvis den ikke er betalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...