Gå til innhold

hjelp.. jeg trenger opplysninger om kaniner

Anbefalte innlegg

ringerikskringla
Skrevet

på mandagr fant vi en kanin utenfor huset vårt.. Den er helt tam og bare ligger på fanget og koser.Det er tydelig att den har vært ute noen dager fordi det er naboer som har sett den i helgen.Tror det er en løvehode kanin.

Vi har satt opp plakat og anonnse i avisen men ingen etterlyser den.Så vi får vel ta den til oss.

Men kan jeg ha den ute i ett bur.....kanskje i boden nå når det begynner og bli kaldere.. Hva om han/hun er vant til og være inne. vil det bli for kaldt ute.

taknemmelig for alle svar...

Skrevet

Det anbefales at kaniner er ute fra før sommeren, dersom det er ment at de skal være ute hele året.

Dette har noe med at de venner seg til å være ute og at pelsen forandrer seg i takt med årstidene.

Siden du ikke vet om dette er en inne-eller utekanin, er jeg sannelig ikke sikker på hva som er riktig her..

En som er vant med kaniner, kan kanskje fortelle ut fra pelsen om dette er en utekanin?

Hvis den skal være ute, er det viktig at den har et isolert lite "hus/rede" som gir ly fra vind og snø og is.

Mye høy og ofte bytte av vann, fordi dette fryser lett til.

Lykke til og håper du finner eieren da.

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg tror nok ikke jeg ville hatt en kanin ute nå som det er frostnetter, uten at jeg visste om den er vant til å være ute.

Skrevet

Jeg ville nok hatt den innendørs. Om du har den i uthuset, i et isolert bur (gjerne isopor i bunnen)og masse høy, klarerd en seg nok fint.

Men ikke glem at dette er et hoppedyr, og den bør ikke stå i bur hele tiden, men få muligheten til å bevege seg. :0)

Gjest Lanopiken
Skrevet

Jeg ville hatt den inne, tenk noe så kjedelig for den lille kaninen å sitte inne i buret sitt ute i boden helt alene 23 timer i døgnet.

ringerikskringla
Skrevet

Det anbefales at kaniner er ute fra før sommeren, dersom det er ment at de skal være ute hele året.

Dette har noe med at de venner seg til å være ute og at pelsen forandrer seg i takt med årstidene.

Siden du ikke vet om dette er en inne-eller utekanin, er jeg sannelig ikke sikker på hva som er riktig her..

En som er vant med kaniner, kan kanskje fortelle ut fra pelsen om dette er en utekanin?

Hvis den skal være ute, er det viktig at den har et isolert lite "hus/rede" som gir ly fra vind og snø og is.

Mye høy og ofte bytte av vann, fordi dette fryser lett til.

Lykke til og håper du finner eieren da.

snakket med en nå som tittet på kaninen. han har kaniner selv og han mente att dette er en ute kanin.han så det på pelsen.

jeg tenkte og få tak i ett bur som er isolert og ha den i ett uthus som vi har.. og kjøpe bånd slik att han kan få være ute litt..

Vi har lenge lurt på og kjøpe en kanin så om den rette eieren kommer så har vi jo buret til en ny kanin.

Skrevet

snakket med en nå som tittet på kaninen. han har kaniner selv og han mente att dette er en ute kanin.han så det på pelsen.

jeg tenkte og få tak i ett bur som er isolert og ha den i ett uthus som vi har.. og kjøpe bånd slik att han kan få være ute litt..

Vi har lenge lurt på og kjøpe en kanin så om den rette eieren kommer så har vi jo buret til en ny kanin.

Pass på at buret ikke er for lite da...

De skal kunne bevege seg og få hoppet litt rundt.

Vi har kaniner selv, og de to har et stort utebur hvor de har masse plass. I tillegg et lite "hus" som er isolert og som beskytter godt mot vær og vind. Dette huset ligger i uteburet, så de har tilgang til det hele tiden.

De har gjemmesteder i både uteburet og inne i huset sitt, slik at de kan få være ifred for kosete barn.

Vi fikk tipset om å lage eget bur til kaninene, fremfor de man kjøper. Har skjønt at det er mange som gjør som oss!

brilleslangen
Skrevet

Pass på at buret ikke er for lite da...

De skal kunne bevege seg og få hoppet litt rundt.

Vi har kaniner selv, og de to har et stort utebur hvor de har masse plass. I tillegg et lite "hus" som er isolert og som beskytter godt mot vær og vind. Dette huset ligger i uteburet, så de har tilgang til det hele tiden.

De har gjemmesteder i både uteburet og inne i huset sitt, slik at de kan få være ifred for kosete barn.

Vi fikk tipset om å lage eget bur til kaninene, fremfor de man kjøper. Har skjønt at det er mange som gjør som oss!

Hvis det skal være utekanin så bør det vel være to både for selskapets skyld og for at de kan hjelpe hverandre med å holde varmen hvis det blir kaldt...

Her jeg bor kan man ikke ha kaniner ute uansett. for her er det for kaldt (selv i uthus...) da måtte man iallfall i de kaldeste periodene hatt på varme der ute... da hadde det kanskje gått, ikke ellers...Men nå er det ikke alle som bor på så kalde steder da....

Lykke til både med kaninhold og i letingen etter eieren..

Skrevet

Hvis det skal være utekanin så bør det vel være to både for selskapets skyld og for at de kan hjelpe hverandre med å holde varmen hvis det blir kaldt...

Her jeg bor kan man ikke ha kaniner ute uansett. for her er det for kaldt (selv i uthus...) da måtte man iallfall i de kaldeste periodene hatt på varme der ute... da hadde det kanskje gått, ikke ellers...Men nå er det ikke alle som bor på så kalde steder da....

Lykke til både med kaninhold og i letingen etter eieren..

Vi har to kaniner, nettopp for at de skal ha selskap.

Men regner vel ikke med svaret ditt var myntet til meg..?

Skrevet

Her er linken til en meget bra side om kaniner. Har selv kaniner og det er utrolig hvor lite folk vet om kaniner rundt om kring,bla på dyrebutikker. Spesiellt når det gjelder foring,de fleste gjør feil her. De kjøper gnagerblanding til kaninene sine.....som forøvrig er plante etere :-) Godt høy er viktig, og kanskje kjenner du en bonde som du kan handle høy av istedet for disse smakløs tørre buntene du får kjøpt i dagligvaren?

Les og lær : http://www.kaninavl.no/

Kos dere og lykke til som kanineigere

Onsdag1365380628
Skrevet

Her er linken til en meget bra side om kaniner. Har selv kaniner og det er utrolig hvor lite folk vet om kaniner rundt om kring,bla på dyrebutikker. Spesiellt når det gjelder foring,de fleste gjør feil her. De kjøper gnagerblanding til kaninene sine.....som forøvrig er plante etere :-) Godt høy er viktig, og kanskje kjenner du en bonde som du kan handle høy av istedet for disse smakløs tørre buntene du får kjøpt i dagligvaren?

Les og lær : http://www.kaninavl.no/

Kos dere og lykke til som kanineigere

''Spesiellt når det gjelder foring,de fleste gjør feil her. De kjøper gnagerblanding til kaninene sine.....som forøvrig er plante etere :-) ''

Meg bekjent er da gnagerblanding diverse kornsorter og pellets laget av ting iifra planteriket. Dette kan da ikke bli feil..er forøvrig enig med deg når det gjelder viktigheten av godt høy -) men anbefaler da i tillegg gnagerblanding av god kvalitet.

Skrevet

''Spesiellt når det gjelder foring,de fleste gjør feil her. De kjøper gnagerblanding til kaninene sine.....som forøvrig er plante etere :-) ''

Meg bekjent er da gnagerblanding diverse kornsorter og pellets laget av ting iifra planteriket. Dette kan da ikke bli feil..er forøvrig enig med deg når det gjelder viktigheten av godt høy -) men anbefaler da i tillegg gnagerblanding av god kvalitet.

Som regel består disse "gnagerblandingene" av for mye karbohydrater som kaninene ikke skal ha for mye av. Dermed blir foringen feil. Anbefaler deg å gå inn å lese på linken som jeg sendte trådstarter :-)

Skrevet

Obs skrev karbohydrater-tydelig at jeg er vant til å jobbe med kosthold på mennesker;-). For mye frukt og grønnsaker med mye stivelse i blir til sukker og det er ikke bra for kaninene,sånn det var på dyrespråk ;-). Billige gnager blandinger har som regel for mye snacks og for lite fiberinnhold til at det kan duge som skikkelig kost for kaninene.

brilleslangen
Skrevet

Vi har to kaniner, nettopp for at de skal ha selskap.

Men regner vel ikke med svaret ditt var myntet til meg..?

Nei det var ment til ringerikskringla, men som en fortsettelse på det du sa... ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...