Gå til innhold

Lov med varm varm drikke på tur i barnehagen?

Gjest Provosert mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Provosert mamma

5 års gruppen i vår barnehage har fast turdag 1 dag i uken, hvor de har sekk og legger ut i skog og mark fra morgenen av. I år har de lagt inn regler mot å ta med kakao, det skal ikke lenger være lov for de små å ta med dette i sekken - bare kaldt vann. Lillesøster er selvsagt lei seg, med sin nye termos og fine tursekk. Storesøster gikk i samme barnehagen for to år siden, og høydepunktet var den turdagen da hun fikk ha med seg varm drikke.

Nå har barnehagesjefen altså lagt inn forbud på dette, da det er noen foreldre som er imot søte drikker (de får ikke ta med te, toddy, kakao eller lignende) og for at de barna ikke skal føle seg utenfor, har de altså lagt inn forbud på dette.

Jeg synes det er urettferdig. Det er selvsagt leit for dem barna som ikke får lov å ha med dette av foreldrene sine, men de er tross alt i mindre tall, og de vil uansett bli møtt med "urettferdighet" utenfor barnehagen den dagen de skal på skolen.

Hvordan praktiserer dere dette? Får dere bestemme selv om barnet deres får ha med varm drikke på tur eller ei?

Min datter går i kommunal barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Liliaceae

4

• laban

3

• morsan

3

• KaVa

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Niccola

I vår kommunale bhg ber de om at barna får med varm drikke. Er vel foreldrene som har bestemt dette, du får ta det opp på neste møte om det skal skje en endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt dette opp med leder av barnehagen, samt i samarbeidsutvalget (har alle barnehager et sånt? Vi hadde i alle fall det i den barnehagen ungene gikk). En del av kosen med turdager, er jo akkurat at man får varm drikke - og om vinteren er det ikke noe særlig å drikke kaldt vann, synes nå jeg personlig, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med foreldrerepr i samarbeidsutvalget.

I tillegg kan du ta det opp på foreldremøtet.

Snakk med andre foreldre, det er helt sikkert flere som reagerer på dette, men som ikke gidder å gjøre noe med det.

Hos oss er det valgfritt. Noen foreldre er strenge og andre ikke, synes det er litt overtramp at bhg skal detaljstyre slike ting..

Barna tåler fint at de har forskjellige ting med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at termos med varm drikke er kos for barna å ha med på tur, og jeg tror heller ikke at det er nok til å ruinere barnas kosthold og tannhelse. Dette er vel noe du typisk bør ta opp med FAU i barnehagen, og også evt. på neste foreldremøte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg undrer meg stadig over foreldre som har et så fanatisk forhold til dette med usunn mat/drikke. Har barnet et sunt og riktig kosthold til vanlig, så vil ikke en kopp kakao eller to en gang i uka medføre fedme, diabetes eller dårlige kostvaner.

Ta det opp i barnehagen, evt. med foreldreråd og prøv å få til en ny diskusjon rundt dette.

Det må ikke bli et slikt hysteri at man ikke kan unne seg noe søtt i hverdagen. Som noen andre skriver her, så må faktisk barn venne seg til at livet er urettferdig. En bra måte å lære seg det på i tidlig alder, er faktisk å sitte å se på at sidemannen drikker kakao, mens en selv ikke får.

I vår barnehage husker jeg det var en mamma som mente at ingen barn skulle få med seg bolle/pannekake fra dagen før/vaffel etc. i nista en sjelden gang, fordi de andre kunne bli misunnelige... Hun ble nedstemt.

Bare så det er sagt: ungen min har et bra kosthold til vanlig, med godteri kun på lørdager eller til veldig spesielle anledninger ellers. Men kakao på turdag lar jeg henne faktisk få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - det er tydeligvis et marked for te eller kaffe med kakaosmak, men uten kalorier eller sukker.

Jeg synes sånt er langt over kanten, både når det gjelder hva som skal sentralstyres og når det gjelder sunnhetshysteriet. Jeg tror nok turen i seg selv kompenserer greit for hva den kakaoskvetten måtte påføre kroppen.

Jeg lurer på hva som kommer til å skje når de ungene som må leve på gulrøtter og vann, går ut i verden med egne penger i lomma. Noen av dem må utvikle et veldig behov for litt usunn kos innimellom all askesen

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hmm - det er tydeligvis et marked for te eller kaffe med kakaosmak, men uten kalorier eller sukker.

Jeg synes sånt er langt over kanten, både når det gjelder hva som skal sentralstyres og når det gjelder sunnhetshysteriet. Jeg tror nok turen i seg selv kompenserer greit for hva den kakaoskvetten måtte påføre kroppen.

Jeg lurer på hva som kommer til å skje når de ungene som må leve på gulrøtter og vann, går ut i verden med egne penger i lomma. Noen av dem må utvikle et veldig behov for litt usunn kos innimellom all askesen

tror

Jeg er enig med deg. Som alltid et godt og fornuftig innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt! Her er det noen foreldre som har gått helt av skaftet! Høydepunktet på turere på kalde dager er da varm saft / varm kakao på termos! Dette hadde jeg tatt opp med barnehagen igjen og nektet på.

Vil de andre bare sende med ungene sine kaldt vann på tur så får de også lære dem å bli så sterke at de ikke føler de står utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Nå har jeg ingen barn i barnehage, men jeg synes at dette sukkerhysteriet går over alle grenser. Snart skal ungene i en barnehage kun leve av grønnsaker og vann, har jeg inntrykk av. Det er greit å skulle fokusere på et sunt kosthold, men får endel barnehager virker det som om sunt = 0 sukker, uansett. Ungene skali kke få melk til maten for det er det sukker i. Fysj og fy. Ikke kan de få brunost på matpakka heller for den er det jo også sukker i må vite.

Jeg tror jeg hadde tatt opp dette på foreldremøtet og sagt klart i fra at kakao en dag i uka, på en kald utedag, faktisk er sunt. Det tilfører kroppen varme og ny energi. Skulle jeg gått på tur og blitt avblåst med kaldt vann i flaske tror jeg at jeg hadde blitt grinete..

Det er iallefall min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ganske voldsomt ut. Tror noe av grunnen er at enkelte foreldre sender med barna all verdens godterier og for å få slutt på det kommer de med forbud. Jeg synes det er over streken at man ikke kan ha med kakao på tur eller annen varm drikke så får heller barnehagen "konfrontere" de som går over streken istedenfor å straffe alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Nå er det et par år siden vi hadde barnehagebarn, og det var så klart lov å ha med varm drikke på turer. Og de hadde med kald drikke på tur på varme dager.

Det kan fort være litt kaldt og gufsent ute nå. Da er det godt med noe varm drikke å varme seg på. Kaldt vann blir du jo bare kald av.

Synes det går altfor langt i hva barnehagen skal bestemme over når det gjelder barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Vil ikke bruke ordet "urettferdig" når det er likt for alle, men enig med de som sier det får være grenser for detaljstyring fra barnehagen.

Varm drikke på tur bør etter min mening (selvfølgelig) være tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er latterlig!

Og, ikke noe de i utgangspunktet kan KREVE heller. De kan oppfordre til noe, men ikke kreve.

Og; jeg hadde blitt provosert om barnet mitt ble nektet varm drikke på en utedag!

Ta det opp med foreldrekontakten, be dem finne ut hvor mange smo er er for/imot - og så forholder dere dere til flertallet. Jeg provoseres av foreldre som har så rigide regler at de ødelegger for alle. Hvilket barn har vel noen gang tatt skade av noen få desiliter kakao én gang i uken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir utrolig provosert av slik detaljestyring fra barnehagen. Jeg hadde vel protestert såpass at jeg hadde kommet til å sendt med te eller varm saft uansett. Å gå på tur i dette været med kaldt vann i sekken er ikke akkurat stas:-(

Noen foreldre er hysteriske i forhold til hva barna kan få i seg, og sukker er visst livsfarlig. Har også hatt problemer med foreldre på skolen der jeg jobber, som ønsker at jeg skal lage en liste med f.eks pålegg som er forbudt. Noen har med seg nugatti daglig og det har andre foreldre store problemer med. Mine barn ville aldri i verden fått med seg ei slik niste hver dag, men jeg kunne likevel ikke drømme om å lage regler for hvilke pålegg foreldre kan sende med ungene sine i nistepakka. Dette er faktisk opp til hvert enkelt hjem. Og om mine unger også kunne tenke seg nugatti på nista så får de altså ikke det. Men det er ikke dermed sagt at de ikke kan tåle å se at andre har det. De får forklaringer fra meg om at vi velger forskjellig og at andre må få gjøre som de vil, og det godtar de helt greitt.

Men jeg ville ikke sendt med bare kaldt vann i sekken på tur i barnehagen en kald og våt dag, det er i alle fall sikkert. Men her strever du nok med en barnehagestyrer som strever veldig for å tekkes den "riktige" delen av foreldregruppa er jeg red...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er urettferdig ja.. jeg vet ikke hva reglen sier i sønnen min sin barnehage, men sikkert det samme.. Ikke søtt pålegg, saft eller yogurt er lov lenger her (etter foreldremøte, håndsopprekning). Jge blir en smule provosert når andre foreldre skal bestemme hva sønnen min skal spise og ikke spise. Han er småspist om morningen, og spiser en yogurt hver morgen i barnehagen. Det har gått bra uten og.

Synes det kan bli litt hysteri med denne sukker-angsten, i hvert fall når ungene ellers har et variert og sunt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var utrolig tåpelig!

Jeg ser det for meg;

En skokk med barnehagebarn som må ut på tur i allslags vær og vind, og høydepunktet er pausen hvor man skal sette seg ned å kose seg med.... jo jippi! Kaldt vann!!

Ja, jøss! dette er sikkert veldig motiverende for turgleden til barna...

Helt utrolig at noen foreldre kan være så hysteriske at de ikke unner barna sine denne lille gleden.. Hva ville de selv ha tatt med seg på tur en kald vinterdag mon tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tre barnehagene vi har vært innom, så har det ikke vært forbud mot noe. Der treåringen går nå blir det oppfordret om å ikke ta med kaker på bursdager, men det blir spist om det kommer likevel.

Alt av mat og drikke blir servert av barnehagen, men jeg hadde blitt alvorlig sur om det kom forbud mot å ha med kakao på turdager i vår barnehage.

Ikke finn deg i slik detaljstyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herre min hatt. Det frykt-for-sukker-hysteriet tar jo helt overhånd noen steder!

Hos oss er ungene også på tur minst 1 dag i uken, og det er selvsagt at de får ha med seg varm drikke når de har lyst til det. Det kan være kakao, toddy, varm saft, te - bare fantasien setter grenser ;)

Vi har begrenset anledningen til å ha med godterier. De har lov til å ha med kjeks, boller osv som inneholder mer kjeks/deig enn sjokolade.

Ellers er det heller ingen begrensninger i forhold til bursdagsfeiring - noe jeg synes er helt i orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...