Gå til innhold

Lov med varm varm drikke på tur i barnehagen?

Gjest Provosert mamma

Anbefalte innlegg

Dette er jo bare helt tåpelig og du må ikke finne deg i en sånn overkjøring.

Tror faktisk ikke jeg ville brydd meg med å ta opp dette i foreldregruppa engang. Men rett og slett slått fast ovenfor barnehagepersonalet og de andre foreldrene at du forbeholder deg retten til å bestemme selv hva barnet ditt skal ha i termosen. Sikkert mange som er enige med deg men ikke tør å opponere.

Var det ikke forresten en undersøkelse nylig som viste at sjokolademelk var den beste drikken etter fysisk aktivitet? Proteinrik og nyttig? Fortell det du til alle de "superforeldrene" som sikkert selv tyller i seg litervis med usunn sportsdrikk etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Liliaceae

4

• laban

3

• morsan

3

• KaVa

3

Mest aktive i denne tråden

Det er urettferdig ja.. jeg vet ikke hva reglen sier i sønnen min sin barnehage, men sikkert det samme.. Ikke søtt pålegg, saft eller yogurt er lov lenger her (etter foreldremøte, håndsopprekning). Jge blir en smule provosert når andre foreldre skal bestemme hva sønnen min skal spise og ikke spise. Han er småspist om morningen, og spiser en yogurt hver morgen i barnehagen. Det har gått bra uten og.

Synes det kan bli litt hysteri med denne sukker-angsten, i hvert fall når ungene ellers har et variert og sunt kosthold.

Mener du at etter en håndsopprekning på et møte i barnehagen så kan du ikke lenger sende med sønnen din en youghurt i barnehagen, selv om det er det han foretrekker??

Det er kanskje jeg som ikke er godt nok oppdratt(?) men jeg hadde aldri i verden funnet meg i noe slikt,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et tulleinnlegg, eller er det en nominasjon til årets dummeste ide?

Du skulle bare visst om alle de dumme vedtak som finnes rundt omkring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er massevis av regler i barnehager og småskoler om hva man kan ha i matpakka, på brødskiva, i drikkeflaska / termosen og - ikke minst - hvordan man kan feire fødselsdagen sin.

De er ikke nødvendigvis enstemmig vedtatt.

Jeg kan forstå det når det handler om f.eks. ekstrem nøtteallergi hos et barn på samme gruppe, eller hvis enkelte matpakker har begynt å utarte til godteposer. Men jeg synes ikke hysterikere har noe med å nekte mine barn kakao i termosen, margarin på maten eller bursdag med færre enn hele klassen på besøk.

Men ikke tro at det er oppspinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det gått så langt, enkelte steder.

I barnehagen ungene mine gikk, var det bassengtur en gang i uka, og dette gikk på rundgang mellom ungene. Ungene var dermed i bassenget om lag en gang i halvåret. Bassenget lå ved en kiosk, og tradisjonen var at etter bassenget, fikk ungene en klubbe/kjærlighet på pinne. Selvsagt ikke nødvendig, men det var STOR stas for ungene. Denne tradisjonen ble stoppa, da enkelte foreldre mente at dette ble ALT for mye sukkertøy på ungene. Det var det eneste sykkertøyet ungene noengang fikk i barnehagen, ellers vatr det fokus på sunt kosthold, ikke sukkerpålegg etc.

Jeg synes det grenser mot hysteri, jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange regler barnehager.

Noen regler er rett og slett ikke så fornuftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forbudet ville jeg rett og slett ignorert, og gitt beskjed til barnehagen om at jeg ikke lar dem diktere hva mitt barn skal spise og drikke. Jeg ville også tatt det opp på neste foreldremøte. Kakao på tur er en helt naturlig del av et normalt, norsk kosthold. Barn er vant til og tåler at ikke alle har samme pålegg og samme drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forbudet ville jeg rett og slett ignorert, og gitt beskjed til barnehagen om at jeg ikke lar dem diktere hva mitt barn skal spise og drikke. Jeg ville også tatt det opp på neste foreldremøte. Kakao på tur er en helt naturlig del av et normalt, norsk kosthold. Barn er vant til og tåler at ikke alle har samme pålegg og samme drikke.

''Dette forbudet ville jeg rett og slett ignorert''

Jeg ville kjempet i mot forbudet og forsøkt å få det fjernet, men å ignorerer det kan jo være ensbetydende med å sende ungen "ut i fronten".

De andre barna vet sikkert at dette er forbudt, og det kan bli ubehagelig for barnet dersom en eller lfere andre unger på turen lager oppstyr rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette forbudet ville jeg rett og slett ignorert''

Jeg ville kjempet i mot forbudet og forsøkt å få det fjernet, men å ignorerer det kan jo være ensbetydende med å sende ungen "ut i fronten".

De andre barna vet sikkert at dette er forbudt, og det kan bli ubehagelig for barnet dersom en eller lfere andre unger på turen lager oppstyr rundt dette.

Det er grunnen til at jeg samtidig ville gitt klar beskjed til barnehagen, slik at de kunne tatt kontroll og informert øvrige foreldre og barn om at dette er en "regel" de ikke har noen rett til å ha eller håndheve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke signaler sender du til barnet ditt hvis du ignorerer et forbud? Synes det er en dårlig idè. Det er mye bedre å heller gå frem på en demokratisk måte, ta det opp med styrer mm. Ved å ignorere et forbud så signaliserer du til barnet at det er greit å bryte regler som er bestemt...veldig uklokt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvillingmamma

Ærlig talt! Her er det noen foreldre som har gått helt av skaftet! Høydepunktet på turere på kalde dager er da varm saft / varm kakao på termos! Dette hadde jeg tatt opp med barnehagen igjen og nektet på.

Vil de andre bare sende med ungene sine kaldt vann på tur så får de også lære dem å bli så sterke at de ikke føler de står utenfor.

Helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingmamma

Blir provosert på dine vegne!!

Her lar barnehagen en liten gruppe bestemme! Så diskriminerende!!

Jeg hadde tatt dette opp med styrer og sagt at jeg vil sende med mitt barn varm drikke på turdager. Hvis jeg hadde kjent noen av de andre foreldrene hadde jeg sikkert tatt en samtale med dem også, så vi hadde vært flere som kunne "rotte" oss sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Er dette tema for en psykiater??

Er dette virkelig et tema å ta opp med pyskiateren?

Synes dette sier noe om hva vi i "verdens beste land" har av utfordringer i hverdagen.....burde vi ikke egentlig skamme oss?????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette sier noe om hva vi i "verdens beste land" har av utfordringer i hverdagen.....burde vi ikke egentlig skamme oss?????????????

Det er lagt på forum for småbarnsforeldre og ingen har bedt om noe fagråd.

NHD svarer iblant på andre fora også, på eget initiativ.

Siden han ikke er småbarnsfar lenger, fikk han en liten realitetsorientering av noen av forumets faste brukere :-)

Jeg tror ikke det er noen som trenger å skamme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden står det at dette skal tas opp med en psykiater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke signaler sender du til barnet ditt hvis du ignorerer et forbud? Synes det er en dårlig idè. Det er mye bedre å heller gå frem på en demokratisk måte, ta det opp med styrer mm. Ved å ignorere et forbud så signaliserer du til barnet at det er greit å bryte regler som er bestemt...veldig uklokt!

Jeg skjønner problemstillingen, men her er det snakk om et påbud de ikke har anledning til å sette. Jeg ønsker ikke å lære mitt barn å slavisk følge alle regler uten å tenke selv. Jeg ville uansett selvfølgelig tatt det opp med styrer først, barnet ville ikke fått i oppgave å fremme protesten på "mine vegne" overfor de ansatte og andre barna. Dersom barnet i det hele tatt må være involvert i diskusjonen, ville det fått beskjed om at dette har ikke barnehagen lov å bestemme, og at jeg skal gi beskjed til barnehagen om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo-hallo!

Kanskje lurt å sjekke hvilket forum innlegget er postet i, før du hisser deg opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...