Gjest Blackout? Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Min lille datter på 6 år kan være en stor prøvelse til tider, har tidligere også skrevet om henne. Sjenanse, sinneutbrudd osv. Nå i det siste har jeg forstått at når hun har slike "tilstander" så husker hun ikke hva vi har snakket om. Eksempel: Vi kommer hjem fra bhg, hun er sliten, trøtt og orker ikke gå inn fra bilen. Jeg sier at nå er du så stor så du klarer å gå inn selv. Etter mye om og men så gjør hun det, men slenger seg ned på ganggulvet og blir liggende. Jeg snakker til henne om at hun må reise seg opp og sette seg i sofaen i stedet, hun ligger å vrir seg og er kjempesint. Hun blir liggende, etterhvert klarer jeg å overtale henne til å gå til sofaen. Uttpå kvelden kommer det frem at hun ikke husker at hun lå på gulvet og var sint. Et eksempel fra her om dagen: Vi skulle på svømming, men vi måtte snu pga elendige kjøreforhold. Hun sov i bilen så jeg måtte fortelle henne det når vi kom hjem at vi ikke fikk svømt. Hun blir sint, ligger på gulvet og vrir seg, slenger støvlene sine rundt seg, setter seg på en stol, hvorpå jeg forklarer grundig hvorfor det ikke ble noe av , at slik kan skje en sjelden gang og at jeg forstår at hun er lei seg, men vi skal dit neste gang. Klarer etterhvert å overtale henne til å sette seg i sofaen å se om vi finner noe spennende på tv i stedet. Det går en stund, vi går på badet etterhvert for kveldstell, plutselig spør hun: Hvorfor dro vi ikke på svømming i dag? Hun husket ikke at jeg hadde forklart henne dette tidligere! Hva gjør jeg når dette skjer og er det vanlig? Kan det kalles blackout? Når jeg forklarer er det akkurat som om det ikke går inn i det hele tatt, hun er så lukket i sin egen tanke virker det som. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Jeg har aldri vært borti black outs med mine barn. Er hun 6 år og går i barnehagen? Er det en spesiell grunn til at hun ikke går på skolen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blackout? Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Jeg har aldri vært borti black outs med mine barn. Er hun 6 år og går i barnehagen? Er det en spesiell grunn til at hun ikke går på skolen? Nei, det var fra slutten av bhg tiden. Hun går på skolen nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Det var litt rart ja.... Tenkte på det som Caprice (?) skrev om epilepsi nylig men ikke sikkert det har noe med det å gjøre altså... Bare en tanke som slo meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hmm- Om du har sjekket jernlageret hennes? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blackout? Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Det var litt rart ja.... Tenkte på det som Caprice (?) skrev om epilepsi nylig men ikke sikkert det har noe med det å gjøre altså... Bare en tanke som slo meg. Hva slags innlegg var det? Men det kan vel ikke være det? Ligner ikke noe epileptisk anfall. Bør kanskje snakke med lege om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Kan det hende hun spiller seg?? At hun later som hun ikke husker?? Så lurer jeg på én ting; Hvorfor driver du å overtaler henne til det ene og det andre (komme inn fra bilen, komme seg opp fra golvet, legge seg opp i sofa), når hun er i det humøret?? Det er jo bare å overse henne - om hun f.eks. vil ligge i gangen gjør vel det ingenting - og kan hende gir hun seg fortere hvis "publikum" ikke er der?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blackout? Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Kan det hende hun spiller seg?? At hun later som hun ikke husker?? Så lurer jeg på én ting; Hvorfor driver du å overtaler henne til det ene og det andre (komme inn fra bilen, komme seg opp fra golvet, legge seg opp i sofa), når hun er i det humøret?? Det er jo bare å overse henne - om hun f.eks. vil ligge i gangen gjør vel det ingenting - og kan hende gir hun seg fortere hvis "publikum" ikke er der?? Nei, det er helt tydelig at hun ikke husker det. Nå skjønner jeg også mer hvorfor det jeg ikke sier går inn, jeg når ikke inn til henne. Hun sitter bare å gjentar feks Jeg vil, jeg vil, jeg vil. Hvis jeg ikke hadde bedt henne gå videre hadde hun blitt sittende sovende i bilen eller på gulvet, det er ikke jeg så interessert i, da er det jo umulig å få lagt henne til kvelds. Men det er kun for å få henne våken, utover det får hun ingen oppmerksomhet. Men jeg lurer jo nå på om det er rette måten å gjøre det på så lenge hun ikke husker det??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hva slags innlegg var det? Men det kan vel ikke være det? Ligner ikke noe epileptisk anfall. Bør kanskje snakke med lege om det. Se et tidligere innlegg av caprice, for hun skrev noe som minnet om de anfallene din datter har. Ikke epilepsi i våken tilstand, men noe om at hjernen er aktiv i søvne og at disse barna reagerer på en bestemt måte når de er våkne. Frustrerte, urolige o.l. De vokser det av seg i tenårene visstnok, men det finnes gode medisiner for disse barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Nei, det er helt tydelig at hun ikke husker det. Nå skjønner jeg også mer hvorfor det jeg ikke sier går inn, jeg når ikke inn til henne. Hun sitter bare å gjentar feks Jeg vil, jeg vil, jeg vil. Hvis jeg ikke hadde bedt henne gå videre hadde hun blitt sittende sovende i bilen eller på gulvet, det er ikke jeg så interessert i, da er det jo umulig å få lagt henne til kvelds. Men det er kun for å få henne våken, utover det får hun ingen oppmerksomhet. Men jeg lurer jo nå på om det er rette måten å gjøre det på så lenge hun ikke husker det??? ''Hvis jeg ikke hadde bedt henne gå videre hadde hun blitt sittende sovende i bilen eller på gulvet,'' Ja, kanskje en stund, men ikke lenge. Det er kjedelig å sitte i bilen uten tilskuere, eller i gangen uten tilskuere. Lite tips som kan forsøkes: Forsøk å overse henne når hun får slike anfall, og når hun etterhvert kommer så roser du henne for å komme, uten å nevne at hun skulle kommet for et kvarter siden. Gi henne skryt hver gang hun gjør det du vil hun skal gjøre, men ignorer henne når hun blir krakilsk (såfremt hun ikke er til fare for seg selv eller andre). Dersom hun er opprørt når du forklarer ting, kan det hende hun bare stenger det ute - at det går inn det ene øret og ut det andre. Men dersom du er bekymret, så kontakt fastlegen hennes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blackout? Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 ''Hvis jeg ikke hadde bedt henne gå videre hadde hun blitt sittende sovende i bilen eller på gulvet,'' Ja, kanskje en stund, men ikke lenge. Det er kjedelig å sitte i bilen uten tilskuere, eller i gangen uten tilskuere. Lite tips som kan forsøkes: Forsøk å overse henne når hun får slike anfall, og når hun etterhvert kommer så roser du henne for å komme, uten å nevne at hun skulle kommet for et kvarter siden. Gi henne skryt hver gang hun gjør det du vil hun skal gjøre, men ignorer henne når hun blir krakilsk (såfremt hun ikke er til fare for seg selv eller andre). Dersom hun er opprørt når du forklarer ting, kan det hende hun bare stenger det ute - at det går inn det ene øret og ut det andre. Men dersom du er bekymret, så kontakt fastlegen hennes. Jo, hun hadde blitt sovende i bilen eller på gulvet. Har erfart det, da jeg har ment at det beste er å overse. Men jeg er blitt usikker, ettersom det er tydelig at hun ikke husker noe av dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Jo, hun hadde blitt sovende i bilen eller på gulvet. Har erfart det, da jeg har ment at det beste er å overse. Men jeg er blitt usikker, ettersom det er tydelig at hun ikke husker noe av dette. Jeg ville tatt kontakt med legen - for sikkerhets skyld! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Har ingen erfaring med dette. Seksåringen min kan opptre likedan når vi kommer hjem på ettermiddagen, men det skyldes at han er sliten og har lavt blodsukker. Det er således høyst midlertidig og blir forsøksvis bare ignorert. Har ikke vært ute for slike blackouts, høres jo litt skummelt ut, om det er genuint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Se et tidligere innlegg av caprice, for hun skrev noe som minnet om de anfallene din datter har. Ikke epilepsi i våken tilstand, men noe om at hjernen er aktiv i søvne og at disse barna reagerer på en bestemt måte når de er våkne. Frustrerte, urolige o.l. De vokser det av seg i tenårene visstnok, men det finnes gode medisiner for disse barna. Man kan visstnok ha epilepsianfall som fortoner seg som raserianfall og ikke kramper. Jeg ville ha sjekket det iallfall. Vi hadde slike anfall her før vi la om til gluten- og melkefritt kosthold uten at jeg koblet det til epilepsi før jeg leste om det forleden. Det var raserianfall, utagering og "mangel på kontakt" med påfølgende gråt, utmattelse og fortvilelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Man kan visstnok ha epilepsianfall som fortoner seg som raserianfall og ikke kramper. Jeg ville ha sjekket det iallfall. Vi hadde slike anfall her før vi la om til gluten- og melkefritt kosthold uten at jeg koblet det til epilepsi før jeg leste om det forleden. Det var raserianfall, utagering og "mangel på kontakt" med påfølgende gråt, utmattelse og fortvilelse. Oi, det var nytt. Da ville jeg nok ha sjekket ut det jeg også, for å være sikker på at det ikke er denne type epileptisk anfall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Jeg ville definitivt tatt kontakt med lege og bedt om en vurdering/utredning av dette dersom du mener at hukommelsessvikten er reell/gjentagende. Ellers ville jeg personlig tatt kontakt med fagfolk også om den psykologiske/sosiale biten dersom det er slik at sinneutbrudd, generelt temperament, sjenanse og slike ting setter stort preg på hverdagen. Kan anbefale Joachim Haarklou som gir telefonkonsultasjoner og råd, altså et lavterskeltilbud som ikke krever henvisning, men som kanskje kan gi noen ideer og avklaringer se www.haarklou.no 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Kan det være en form for epileptiske anfall? Jeg ble utredet for epilepsi på grunn av lignende "blackouts". Hvis hun er veldig sliten kan det jo også være for lite jern eller noe sånn. Sterkt sinne kan visst også føre til "blackout" etter hva jeg har forstått, det var i alle fall en mulig forklaring da jeg ble utredet for epilepsi. Jeg ville uansett tatt henne med til en sjekk hos legen, i alle fall hvis du ikke er 110% sikker på at hun ikke bare spiller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.