Gå til innhold

Sykemeldt 6 mnd, så sykemeldt p.g.a svangerskap.

Anbefalte innlegg

Gjest frøken lure
Skrevet

Jeg har nå vært sykemeldt i snart 6 mnd pga av utbrenthet. Var egentlig frisk nok til å begynne å jobbe igjen. Men fant så til min store glede ut at jeg var blitt gravid, formen er ikke så bra pga svangerskapet.( ca 6 uker på vei) Det betyr at jeg mest sannsynlig vil bli sykemeldt i ca 8 mnd til. Hva skjer med de to siste mnd når det gjelder sykepenger. Etter meg bekjent har man bare rett på sykepenger ett år? Og må man så jobbe 5 nye mnd for å ha rett på sykepenger igjen. Dette ser ut til å bli litt vannskelig i min situasjon. Ønsker også å skifte arbeidsplass og det er jo ikke lett å få seg jobb når man er gravid. Finnes det egne lover og regler for graviditet når det gjelder sykemelding? Eller blir dette sett på som to forskjellige ting? Hva er evnt alternativet hvis ikke jeg får sykepenger ? Og vil jeg ha rett på penger i fødselspermisjon?( Har mine 6 mnd sykemeld pga utbrenthet ført til at jeg ikke har de samme rettigheter som andre har når de er gravide, både før og etter barnet kommer. I forhold til sykepenger, fødselspenger og etc??) vet så lite om dette siden det er første gang jeg er gravid )

Skrevet

Hvis du _egentlig_ er frisk nok til å gå tilbake til jobben nå, men er i litt dårlig form fordi du er 6 uker på vei, synes jeg ikke du dermed skal anta at du vil gå sykemeldt hele svangerskapet. Svært mange er litt utafor de 2-3 første månedene, men kommer seg senere.

Det kommer selvsagt også litt an på hva slags jobb du har, men jeg synes du skulle samarbeide med legen om en plan for å få deg i jobb igjen så snart du føler deg bedre, så er hele problemet med regelverket løst.

Sykemelding er forøvrig sykemelding, uansett årsak. Men det er lov å starte permisjonen før man "må". Sykepenger regnes på linje med inntekt i forhold til permisjonsreglene hvis jeg ikke husker feil.

Skrevet

Dersom du egentlig var frisk nok til å begynne å jobbe, skjønner jeg ikke helt hvorfor du tror at du må være sykemeldt resten av svangerskapet? Ja, mange er i litt dårligere form i svangerskapet, men det betyr jo ikke at de ikke kan arbeide for det? Selv om første trisemester kan være tøff for enkelte, opplever mange at andre trisemester er helt OK.

Dersom du klarer å arbeide, arbeid!

Sykepenger gjelder som om du har arbeidet, rent rettighetsmessig. Men om du forblir sykemeldt, slik at du bikker året som sykemeldt, da vet jeg ikke hvordan dette fungerer. Mulig at du heller får svangerskapspenger i stedet for sykepenger, og at dette ikke skal ha innvirkning på dine rettigheter.

Les på NAV, så finner du nok ut av ting:

http://www.nav.no/page?id=328

http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger

Uansett: Dersom du i utgangspunktet er frisk, så ikke gå ut fra at du skal være sykemeldt under svangerskapet. Jobb den tida du kan jobbe.

Gjest gratulerer
Skrevet

Jeg kjenner ikke til din helse eller livssituasjon utover det du har skrevet i dette innlegget.

men jeg oppfatter det slik at du planlegger å være sykemeldt hele svangerskapet ut fra de plagene du har nå når du er seks uker på vei. Og det høres ikke riktig ut.

Det er legen som behandler deg som beslutter om du skal være sykemeldt. Har hun sagt at hun ikke tror du blir arbeidsfør i det hele tatt før svangerskapet er over?

Det er vanlig å være i dårlig form og veldig sliten i begyunnelsen av svangerskapet, og når du ikke har vært frisk før svangerskapet er du sikkert ekstra sliten nå. Men du må motivere deg selv til at du er frisk selv om du er gravid, og når du føler deg litt bedre, er du klar for å begynne å jobbe igjen, selv om det kanskje ikke er 100% stilling helt frem til tre uker før fødsel.

Du har akkurat de samme rettighetene som alle andre som er gravide, å være sykemeldt har ingenting med disse rettighetene å gjøre.

er du syk kan du sykemeldes, opp til et år, da må man over på rehabiliteringspenger.

Hvis du egentlig var frisk nok til å begynne å jobbe før du fant ut at du var gravid, kan du anta at du ganske snart er tilbake på jobb.

Hvis du mot formodning skulle være 100% syk i hele svangerskapet (det gjelder heldigvis veldig få), kan du velge å gå ut i permisjon tidligere (en god stund før baby kommer), men du og far får da mindre permisjonstid etter babyen er født. men da har dere lenger tid på dere til feks spare opp litt penger til noen måneder med ulønnet permisjon etter svangerskapspermisjonen er over.

Ønsker du å søke ny jobb, bør du absolutt begynne med det med en gang, men søk på jobber der du ser at de søker din kompetanse spesielt, og hvor statdato ikke er så viktig. Hos oss har vi ansatt gravide flere ganger, flinke folk vil vi ha uansett, selv om de ikke kan begynne å jobbe før slutten av neste år (hvis pappaen tar en god del av permisjonen kan du jo begynne å jobbe tidligere også).

Det vil absolutt lønne seg å være i jobb når du søker nye jobber, å søke mens du er sykemeldt (eller i permisjon etter sykemelding uten å ha vært frisk i mellomtiden) er ikke like attraktivt for arbeidsgiver.

Skrevet

Gratulerer med graviditeten!

Hvis det er sånn at du nå, 6uker inn i svangerskapet, føler deg frisk nok til å gå tlbake på jobb, så er det helt klart lurt å gjøre det! Jeg vet ikke hvorfor du mener at du sannsynligvis blir sykemeldt ut svangerskapet, men det er vanligvis ingen sykemeldingsgrunn å være gravid. Hvis du derimot har et arbeid som er uforenlig med å være gravid i det hele tatt (eks kroppsarbeid i industrien el), så har du rett på å få vurdert muligheten til tilrettelagte arbeidsoppgaver evt svangerskapspenger. Sistnevnte er såvidt jeg forstår en slags permisjon forut for foreldrepermisjonen som ikke er sykemelding.

Men som sagt: Føler du deg frisk nok til å gå ut i jobb, så bør du absolutt gjøre det. Så langt fravær etter utbrenthet gjør det rett og slett mye vanskeligere å komme tilbake til arbeidslivet i det hele tatt.

Kos deg med den voksende magen!

Skrevet

At du er dårlig i svangerskapet nå, såpass tidlig, er ikke ensbetydende med at du ikke vil være i stand til å jobbe igjen i det hele tatt før barnet blir født. Mange har den verste perioden i starten, siden blir det bedre noen måneder.

Men det er riktig at du bare kan være sykmeldt i 12 måneder, etter den tid vil du måtte søke om rehabiliteringsstønad for den resterende tiden før du går ut i svangerskapspermisjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...