Gå til innhold

Sykemeldt 6 mnd og så gravid

Anbefalte innlegg

Gjest Frk. Lure
Skrevet

Jeg har nå vært sykemeldt i snart 6 mnd pga av utbrenthet. Var egentlig frisk nok til å begynne å jobbe igjen. Men fant så til min store glede ut at jeg var blitt gravid, formen er ikke så bra pga svangerskapet.( ca 6 uker på vei) Det betyr at jeg mest sannsynlig vil bli sykemeldt i ca 8 mnd til. Hva skjer med de to siste mnd når det gjelder sykepenger. Etter meg bekjent har man bare rett på sykepenger ett år? Og må man så jobbe 5 nye mnd for å ha rett på sykepenger igjen. Dette ser ut til å bli litt vannskelig i min situasjon. Ønsker også å skifte arbeidsplass og det er jo ikke lett å få seg jobb når man er gravid. Finnes det egne lover og regler for graviditet når det gjelder sykemelding? Eller blir dette sett på som to forskjellige ting? Hva er evnt alternativet hvis ikke jeg får sykepenger ? Og vil jeg ha rett på penger i fødselspermisjon?( Har mine 6 mnd sykemeld pga utbrenthet ført til at jeg ikke har de samme rettigheter som andre har når de er gravide, både før og etter barnet kommer. I forhold til sykepenger, fødselspenger og etc??) vet så lite om dette siden det er første gang jeg er gravid )

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Det er en maksimum stønadstid for sykepenger på ett år, dvs. 260 sykepengedager. Deretter er det eventuelt rehabiliteringspenger eller attføring el.l. som skal ta over.

Sykepenger regnes som lønn, oggir lik rett på foredrepenger som om du hadde arbeidet samme periode.

Du vil jo få foreldre penger fra 3 uker før termin. Det eventuelle udekkede i mellom sykepenger og foreldrepenger, bør kunne dekkes av rehabiliteringspenger, som dog er en lavere ytelse (66%).

Thomas Myran

Advokat

Gjest MayLynn
Skrevet

En mulighet er jo også å ta ut permisjinen et par måneder FØR termin - jeg mener at det er fullt lovlig. Sjekk ved Nav - gir de "feil" svar så dobbeltsjekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...