Gå til innhold

BA i psykologi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man bruke en BA i psykologi til, om man ikke går veien for å bli psykolog? Eventuelt en MSc (krever jo noen års ekstra studie, men bare for moro skyld).

All synsing lov, men setter stor pris om noen har ideer fra virkeligheten ;)

Skrevet

En BA? Ikke særlig mye.

Men med master blir mulighetene flere. Rådgivning, forskning (såklart), undervisning, ledelse, bedrift/organisasjonspsykologi og mye mer. Det kommer jo selvsagt også litt an på fordypningen. Det finnes mange typer psykologi.

Gjest trist jente
Skrevet

Kommer nok ikke særlig langt med kun BA, dersom du tar master er det flere muligheter. Er ikke helt sikker på om du har mulighet til alt det toira nevner med kun BA, men skal ikke si det sikkert. Du kan sikkert gå inn på UiO sine sider, vil tro det står der. Ellers kan du kontakte instituttet.

Du kan uansett ikke jobbe som terapeut dersom du ikke tar profesjonsutdannelsen (det vet du helt sikkert). Hvis det er slik at du egentlig vil profesjon (det er jo sykt vanskelig å komme inn på) så vet jeg om flere som tar BA i Norge, enten hele eller 2 av årene for så å søke seg til Sverige eller Danmark. Der kan du ta master som kvalifiserer for å jobbe terapeutisk. Aner ikke om det er det du vil, og det er jo et stort skritt å flytte utenlands. Men København skal visst være bedre enn profesjon i Norge har flere studenter fortalt meg.

Skrevet

Kommer nok ikke særlig langt med kun BA, dersom du tar master er det flere muligheter. Er ikke helt sikker på om du har mulighet til alt det toira nevner med kun BA, men skal ikke si det sikkert. Du kan sikkert gå inn på UiO sine sider, vil tro det står der. Ellers kan du kontakte instituttet.

Du kan uansett ikke jobbe som terapeut dersom du ikke tar profesjonsutdannelsen (det vet du helt sikkert). Hvis det er slik at du egentlig vil profesjon (det er jo sykt vanskelig å komme inn på) så vet jeg om flere som tar BA i Norge, enten hele eller 2 av årene for så å søke seg til Sverige eller Danmark. Der kan du ta master som kvalifiserer for å jobbe terapeutisk. Aner ikke om det er det du vil, og det er jo et stort skritt å flytte utenlands. Men København skal visst være bedre enn profesjon i Norge har flere studenter fortalt meg.

Beklager, jeg burde ha forklart at jeg bor i England og her fungerer utdannelsen annerledes :) Man begynner med BA i psykologi, for å så ta en praksisrettet utdannelse videre for å bli psykolog (litt varierende hvilken rute man tar, det finnes mange muligheter). Jeg har mer lyst på en masters, tror jeg.

Jeg har forøvrig undersøkt litt og det er mange muligheter med kun en BA både innenfor forskning og diverse andre felt. Men det er da snakk om lavere stillinger, type forskerassistent.

Takker for svar :)

Skrevet

En BA? Ikke særlig mye.

Men med master blir mulighetene flere. Rådgivning, forskning (såklart), undervisning, ledelse, bedrift/organisasjonspsykologi og mye mer. Det kommer jo selvsagt også litt an på fordypningen. Det finnes mange typer psykologi.

Takk for svar :) Du ga meg mange ideer.

Ut i fra hva jeg har fått opplyst etter samtale med en rådgiver i dag kan man jobbe innenfor de fleste av de feltene med kun en BA, men da i lavere stillinger (forskerassistent osv).

Skrevet

Takk for svar :) Du ga meg mange ideer.

Ut i fra hva jeg har fått opplyst etter samtale med en rådgiver i dag kan man jobbe innenfor de fleste av de feltene med kun en BA, men da i lavere stillinger (forskerassistent osv).

Ja, en ting er jo at man er kvalifisert for å jobbe med slike ting, men et annet spørsmål er om man faktisk FÅR jobb med bare en BA. Det er vanlig å ta en master når man først er i gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...