Gå til innhold

Gravide og røyking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange gravide røykere som hardnakket påstår at lege/jordmor har sagt følgende: "Siden du blir så stresset når du skal slutte å røyke er det bedre for fosteret at du bare kutter ned, men fortsetter med X antall røyk om dagen."

Kan dette virkelig stemme? I så fall har vi skummelt ukvalifisert helsepersonell i Norge.

Skrevet

At det er et helt idiotisk råd av helsepersonell å gi, er det ingen som helst tvil om - men jeg kan bekrefte at det blir sagt til gravide av dette helsepersonellet

Gjest har vært der
Skrevet

Aner ikke.

Har du klart å kutte ut røyken? Det er ikke alle som klarer det...

Skrevet

At det er et helt idiotisk råd av helsepersonell å gi, er det ingen som helst tvil om - men jeg kan bekrefte at det blir sagt til gravide av dette helsepersonellet

Uff :( Er det for å lette samvittigheten deres?

Skrevet

Aner ikke.

Har du klart å kutte ut røyken? Det er ikke alle som klarer det...

Ja. Røyker ikke mens jeg er gravid eller ammer. Jeg har mest sannsynlig sluttet for godt nå :)

Skrevet

''Kan dette virkelig stemme?''

Jepp!

:(

Skrevet

Jeg har ihvertfall hørt gravide som har unnskyldt seg selv med dette idiotiske argumentet. Man skal være usedvanlig stresset og psykisk nede uten røyk, og samtidig bli mirkauløst helbredet ved hjelp av sigaretter, dersom dette var sant.

Gjest Trinegrine
Skrevet

Jeg har ihvertfall hørt gravide som har unnskyldt seg selv med dette idiotiske argumentet. Man skal være usedvanlig stresset og psykisk nede uten røyk, og samtidig bli mirkauløst helbredet ved hjelp av sigaretter, dersom dette var sant.

Er man så langt nede at man ikke kan slutte bør man ikke bli gravid.

Skrevet

Er man så langt nede at man ikke kan slutte bør man ikke bli gravid.

Også folk som ikke ønsker eller ikke planlegger å bli gravide blir noen ganger det likevel.

Gjest Trinegrine
Skrevet

Også folk som ikke ønsker eller ikke planlegger å bli gravide blir noen ganger det likevel.

Hvis man vet med seg selv at man ikke kan slutte, og også sliter psykisk i en vanskelig livssituasjon, så er abort det beste alternativet.

Gjest Niccola
Skrevet

Venninna mi fikk beskjed om noe lignende, og har lest rådet gitt av brukere her inne også. Det høres helt latterlig ut for meg, men nå er jeg ikke-røyker, så jeg har sikkert ingenting jeg skulle ha sagt - det er jo så usannsynlig vanskelig å slutte, må vite.

Skrevet

Venninna mi fikk beskjed om noe lignende, og har lest rådet gitt av brukere her inne også. Det høres helt latterlig ut for meg, men nå er jeg ikke-røyker, så jeg har sikkert ingenting jeg skulle ha sagt - det er jo så usannsynlig vanskelig å slutte, må vite.

Det ER vanskelig å slutte. Det er faktisk direkte ubehagelig. Jeg er selv utrolig talentløs når det kommer til røykeslutt. Men er jeg gravid, så MÅ jeg. Det er ikke et spørsmål om å "ikke klare".

De første dagene av røykeslutt har jeg det ille. Jeg blir deppa, urolig, får hodepine og er villig til å selge sjelen min for en røyk. Men jeg er ikke villig til å selge mitt ufødte barns helse, så da blir det røykestopp.

Gjest Niccola
Skrevet

Det ER vanskelig å slutte. Det er faktisk direkte ubehagelig. Jeg er selv utrolig talentløs når det kommer til røykeslutt. Men er jeg gravid, så MÅ jeg. Det er ikke et spørsmål om å "ikke klare".

De første dagene av røykeslutt har jeg det ille. Jeg blir deppa, urolig, får hodepine og er villig til å selge sjelen min for en røyk. Men jeg er ikke villig til å selge mitt ufødte barns helse, så da blir det røykestopp.

Ok, jeg forstår at det er en fysisk abstinensreaksjon i en periode, men det går jo over. *applaus* for deg som står an av :o))

Skrevet

Hatten av for deg! :-)

Det kan godt hende at stressreaksjonene i mors kropp de første 2-3 dagene ikke er noe bedre for fosteret enn røyken, men det går jo over, og svangerskapett er langt! :-)

Jeg er, selv uten medisinsk kompetanse, overhodet ikke i tvil om at røykestopp er best for barnet uansett. :-) Hvis ikke hadde vel psykiatrien benyttet sigaretter som antidepressiva....;-)

Skrevet

Ok, jeg forstår at det er en fysisk abstinensreaksjon i en periode, men det går jo over. *applaus* for deg som står an av :o))

Den reaksjonen varer svært kort tid. Det hele handler om å ha motivasjonen, slik at man ikke tar en røyk de første fem-seks dagene. For meg er barn en slik motivasjon. Både sønnen min og barnet i magen.

Takker for applausen, men det skulle da bare mangle ;)

Skrevet

Hatten av for deg! :-)

Det kan godt hende at stressreaksjonene i mors kropp de første 2-3 dagene ikke er noe bedre for fosteret enn røyken, men det går jo over, og svangerskapett er langt! :-)

Jeg er, selv uten medisinsk kompetanse, overhodet ikke i tvil om at røykestopp er best for barnet uansett. :-) Hvis ikke hadde vel psykiatrien benyttet sigaretter som antidepressiva....;-)

Haha, ikke sant.

At man er stresset i noen dager er neppe skadelig for fosteret, nei. Men med tanke på at effekten røyk har på fosteret kan sammenlignes med lett kvelning flere ganger i døgnet, så er jeg ikke i tvil om hva som er prioritet ;)

Gjest Niccola
Skrevet

Den reaksjonen varer svært kort tid. Det hele handler om å ha motivasjonen, slik at man ikke tar en røyk de første fem-seks dagene. For meg er barn en slik motivasjon. Både sønnen min og barnet i magen.

Takker for applausen, men det skulle da bare mangle ;)

"men det skulle da bare mangle"

Men det er jo nettopp det som "mangler" hos mange, og som vi diskuterer i denne tråden.. :-)

Skrevet

"men det skulle da bare mangle"

Men det er jo nettopp det som "mangler" hos mange, og som vi diskuterer i denne tråden.. :-)

Ja, det har du rett i. En del av meg vil fordømme det kraftig, men samtidig tror jeg ikke fordømmelse har hjulpet et eneste menneske noen gang. Jeg undrer på hva som vil gi gravide som røyker motivasjonen de trenger. I bunn og grunn handler det vel om behovsutsettelse og å tåle ubehag.

Skrevet

Bare så det er sagt, det er ikke utelukkende de dumme gravide som bruker dette argumentet - det blir gitt som råd fra helsepersonell (noen av de i hvert fall) - jeg vet det selv, for jeg fikk det rådet da jeg ble gravid....

Før dere halshugger meg; jeg røkte ikke under svangerskapet altså:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...