Gå til innhold

Tollgebyr på tollfri pakke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hentet en pakke på posten i dag - kjøpesummen var under 200 kroner, så den skulle jo ankomme tollfritt, men jeg måtte betale et tollgebyr på 105 kroner for å få ut pakka - er det riktig da?

Tidligere har jeg enten baree fått pakker rett hjem uten noe påslag, eller jeg har måttet betale tollgebyr + 25% moms. Denne "mellomløsningen" med kun tollgebyr og ikke noe moms høres litt pussig ut, eller hva?

candyqueen_83
Skrevet

Det hørtes veldig rart ut ja. Ring og sjekk det ut.

Gjest trist jente
Skrevet

Du skal ikke betale toll dersom du handler for under 200kr. Jeg har hentet slike på posten mange ganger.

Jeg har aldri måttet betale moms heller jeg? Har jeg hatt flaks?

Du har regnet valutaen riktig går jeg utifra?

Skrevet

Du skal ikke betale toll dersom du handler for under 200kr. Jeg har hentet slike på posten mange ganger.

Jeg har aldri måttet betale moms heller jeg? Har jeg hatt flaks?

Du har regnet valutaen riktig går jeg utifra?

Ja, det er langt under 200 kroner. Men det rare er at det altså ikke er beregnet mva - kun dette gebyret!

Skrevet

Jeg har bestilt fra utlandet flere ganger. Men dette har jeg aldri opplevd. Det må da være feil?

Skrevet

En venn av meg opplevde dette - det var visstnok en kontroll av at angitt verdi stemte, og da må man betale gebyr selv om verdien er under 200 kroner.

Men jeg ville ringt posten og spurt - før jeg hentet pakken.

Gjest trist jente
Skrevet

Ja, det er langt under 200 kroner. Men det rare er at det altså ikke er beregnet mva - kun dette gebyret!

''Men det rare er at det altså ikke er beregnet mva - kun dette gebyret!

''

Jeg har aldri betalt mva. Skulle jeg det? Ingen jeg kjenner som bestiller på nett har betalt mva (måtte spørre litt rundt) (er snakk om kosmetikk)

Du skal ikke betale toll dersom det er under 200, er helt sikker. Vet ikke hvem det er lurt å kontakte jeg. Tollvesenet, posten?

Gjest trist jente
Skrevet

En venn av meg opplevde dette - det var visstnok en kontroll av at angitt verdi stemte, og da må man betale gebyr selv om verdien er under 200 kroner.

''det var visstnok en kontroll av at angitt verdi stemte, og da må man betale gebyr selv om verdien er under 200 kroner.

''

Men hvorfor i all verden skal man måtte betale begyr dersom veriden er under 200 kr? At de tar stikkprøver er selvfølgelig helt greit, men man skal da vel ikke måtte betale dem for at de sjekker. Dersom de finner at angitt verdi ikke stemmer så stiller det seg imidlertid annerledes naturlig nok.

Skrevet

''

Jeg har aldri betalt mva. Skulle jeg det? Ingen jeg kjenner som bestiller på nett har betalt mva (måtte spørre litt rundt) (er snakk om kosmetikk)

Du skal ikke betale toll dersom det er under 200, er helt sikker. Vet ikke hvem det er lurt å kontakte jeg. Tollvesenet, posten?

Man skal alltid betale mva for varer med verdi over 200 kroner, også bestilt på nett. Toll derimot, det er sjelden.

Skrevet

''det var visstnok en kontroll av at angitt verdi stemte, og da må man betale gebyr selv om verdien er under 200 kroner.

''

Men hvorfor i all verden skal man måtte betale begyr dersom veriden er under 200 kr? At de tar stikkprøver er selvfølgelig helt greit, men man skal da vel ikke måtte betale dem for at de sjekker. Dersom de finner at angitt verdi ikke stemmer så stiller det seg imidlertid annerledes naturlig nok.

Helt enig, det virker urimelig, men det var altså det han fikk beskjed om.

Skrevet

Inneholdt pakken noe det normalt er masse gebyrer på?

Noen av mine kolleger har ved et par anledninger vært så "uheldig" å få f.eks. sjokolade til jul fra forretningsforbindelser. Da har vi betalt 5-6 ulike avgifter til tollvesenet.

Skrevet

Man skal alltid betale mva for varer med verdi over 200 kroner, også bestilt på nett. Toll derimot, det er sjelden.

Om det er toll eller ikke har vel noe å gjøre med hva slags varer man bestiller,- så det sier nok mer om at du sikkert oftest bestiller en viss type varer... Bøker & musikk f.eks. - det er vel tollfritt, er det ikke?

Skrevet

Om det er toll eller ikke har vel noe å gjøre med hva slags varer man bestiller,- så det sier nok mer om at du sikkert oftest bestiller en viss type varer... Bøker & musikk f.eks. - det er vel tollfritt, er det ikke?

Toll har noe med varetype å gjøre, ja. Men det er veldig få varer det er toll på.

Bøker er det verken moms eller toll på.

Skrevet

Toll har noe med varetype å gjøre, ja. Men det er veldig få varer det er toll på.

Bøker er det verken moms eller toll på.

Veldig få varer det er toll på?

Du verden,- det høres ikke ut som noe staten har bestemt ;-)

Trodde det var omvendt - at det var noen få unntak... (men jeg er definitivt ingen ekspert på området)

Skrevet

''Men jeg ville ringt posten og spurt - før jeg hentet pakken.''

For sent! ;-)

Uansett er det grenser for hvor mye jeg gidder å mase om 1005 kroner, men det var dette med _prinsippet_, da. Og det er urettferdig at dem som tilfeldigvis utsettes for stikkprøve må betale gebyr og andre ikke.

Jeg sjekket på internett om pakken var i kjømda, og så der at den hadde vært innom tollen noen få minutter, så det ble bra timebetaling...;-)

Skrevet

''

Ja, som Atene svarte så er det mva man oftest betaler, og ikke toll. Jeg så like etter at jeg postet tråden at overskriften burde vært "tollgebyr på momsfri pakke" ;-)

Skrevet

Inneholdt pakken noe det normalt er masse gebyrer på?

Noen av mine kolleger har ved et par anledninger vært så "uheldig" å få f.eks. sjokolade til jul fra forretningsforbindelser. Da har vi betalt 5-6 ulike avgifter til tollvesenet.

Nix - ingen avgifter av noe slag, ingen toll og ingen mva. Bare dette gebyret, som jo egentlig skal være en betaling for jobben med fortollingen.

Skrevet

''Men jeg ville ringt posten og spurt - før jeg hentet pakken.''

For sent! ;-)

Uansett er det grenser for hvor mye jeg gidder å mase om 1005 kroner, men det var dette med _prinsippet_, da. Og det er urettferdig at dem som tilfeldigvis utsettes for stikkprøve må betale gebyr og andre ikke.

Jeg sjekket på internett om pakken var i kjømda, og så der at den hadde vært innom tollen noen få minutter, så det ble bra timebetaling...;-)

''Uansett er det grenser for hvor mye jeg gidder å mase om 1005 kroner''

For 1005 kr hadde jeg tatt en oppklarende telefon ;-)

Skrevet

Legger til:

''det var visstnok en kontroll av at angitt verdi stemte''

Som oftest har avsender klistret på en lapp på utsiden der verdien står, men i dette tilfellet hadde sender festet på en pose med zip lock, og oppi der lå altså lappen med verdien...;-) Så de 105 kronene var nok derfor betaling for å åpne denne gjennomsiktige plastposen og lese lappen uten plast utenpå;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...