Gå til innhold

hvordan bli A-menneske?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Er det mulig å bli det når man alltid har vært B-menneske? Jeg har ofte hatt planer om å stå tidlig opp for å gjøre ditt og datt, men jeg klarer det ikke. jeg synes det er grusomt å stå opp tidlig, samme hvor tidlig jeg legger meg.

Skrevet

Gjør en avtale med deg selv om at du skal legge deg f.eks. kl. 22. Sett på en vekkerklokke som minner deg på det?

Hvis du gjør dette hver dag over mange uker, kanskje kroppen din venner seg til at du legger deg tidlig og står opp tidlig?

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg har ofte hatt planer om å stå tidlig opp for å gjøre ditt og datt, men jeg klarer det ikke.''

Må man så må man - har man som alternativ å sove videre er det selvfølgelig fristende.

Det er ikke tvil om at det verre for noen enn for andre å stå opp om morgenen, men jeg tror absolutt alle kan venne seg til det. Har man stått opp tidlig en periode blir det faktisk langt lettere.

Skrevet

Jeg tror ikke det er mulig å bli a-menneske hvis man er b-menneske. Men jeg tror det er mulig å venne seg til å stå tidlig opp selv om man er b-menneske.

Både mannen min og jeg er b-mennesker, men vi står opp tidlig hver hverdag fordi det er nødvendig for å få hverdagen til å gå rundt. Jeg har nå stått tidlig opp i 10 år, og selv om jeg fortsatt ikke liker det, går det greit fordi det har blitt en vane.

Skrevet

Det er en vane, tror jeg.

Jeg våkner av meg selv rundt 7 nå, uansett, siden det er da sønnen min står opp. Men har vel aldri vært utpreget hverken A- eller B-menneske, kan svinge begge veier ved behov.

Skrevet

Ja, det går an. Jeg var et utpreget b-menneske helt fram til jeg fikk barn i en alder av over 30. Jeg kunne ligge og dra meg til langt på dag, og var i mitt ess sent på kvelden. Da jeg fikk barn måtte jeg bare legge om rutinene for å overleve. Det tok tid, men det ble gradvis lettere å stå opp om morran. Man må bare skaffe seg gode søvnrutiner. Det nytter ikke å sitte oppe for lenge om kvelden, da blir morran fæl. Jeg har funnet ut at hvis jeg legger meg senest 23.30, og helst før kl 23, våkner jeg faktisk og føler meg uthvilt og glad kl 6.30. Det ER mulig, men det krever en god porsjon egeninnsats, og kosekvelden/natta må ofres.

Man vil nok alltid lengte etter de koselige, sene kveldene, men er viljen der så går det;)

Gjest mellom a og b
Skrevet

Alle er forskjellige, og noen vil aldri _like_ å stå opp tidlig, men alle kan venne seg til det hvis de må eller vil.

Dett viktigste er å få nok søvn hver natt (legge seg tidlig nok), å være konsekvent mht å ikke snu døgnet for mye i helger / ferier (i hvertfall ikke før du er inne i en god vane med å stå opp tidlig) og å gi dette prosjektet god tid (det er ikke gjort på fjorten dager å lage en ny vane).

Vi går inn i en mørk årstid, det kan gjøre det vanskeligere å stå opp om morgenen når det er mørkt og kaldt, men på den andre siden er det lettere å legge seg tidligere når det er mørkt og kaldt enn når det er lyse sommerkvelder..

Mange får hjelp av dagslyslamper (feks som vekkeklokke, at den gjør soverommet gradvis lysere timen før du skal våkne/stå opp).

Lag deg hyggelige morgenrutiner, og planlegg allerede kvelden før (mht rydding, klær osv) slik at det er litt mer fristende å stå opp.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Det blir en vane. Og må man så må man.

Gjest best wishes
Skrevet

Gjør en avtale med deg selv om at du skal legge deg f.eks. kl. 22. Sett på en vekkerklokke som minner deg på det?

Hvis du gjør dette hver dag over mange uker, kanskje kroppen din venner seg til at du legger deg tidlig og står opp tidlig?

jeg våkner alltid tidlig, men jeg vil bli liggende i senga. synes det er forferdelig å stå opp fra den varme dyna.

Gjest Elextra
Skrevet

jeg våkner alltid tidlig, men jeg vil bli liggende i senga. synes det er forferdelig å stå opp fra den varme dyna.

''jeg våkner alltid tidlig, men jeg vil bli liggende i senga. synes det er forferdelig å stå opp fra den varme dyna''

Hehe, hvem vil ikke gjerne det?

Høres ikke ut som dette har noe med A- eller B-menneske å gjøre.

Gjest best wishes
Skrevet

''jeg våkner alltid tidlig, men jeg vil bli liggende i senga. synes det er forferdelig å stå opp fra den varme dyna''

Hehe, hvem vil ikke gjerne det?

Høres ikke ut som dette har noe med A- eller B-menneske å gjøre.

Hvis det fantes en innretning som gjorde at dyna ble kaldere jo lengre jeg så der, eller en vekkerklokke som også dro dyna fra meg, så hadde jeg nok blitt A-menneske ;)

Skrevet

Jeg syns også det er ille på morraen... Tror ikke det endrer seg. Men med faste rutiner blir det litt lettere.

Skrevet

Hvis du bruker sol-lampe hver morgen, kombinert med å presse deg opp samme tid hver morgen (og legge deg i tide), så vil det nok kunne bedres i alle fall.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg er og blir B-menneske, men morgengrettenheten har jeg klart å arbeide bort. Den kunne jeg kontrollere ;)

Gjest Du kan jo prøve?
Skrevet

Fikk et råd av NHD for snart et år siden. Innøvde fast leggetid kl 23 og å stå opp kl 07. Var litt tøft i starten. Men det har fungert bra (med unntak av en periode akkurat nå). Du bør prøve det minst en mnd før du evt kan si det ikke er mulig i hvertfall. Synes ikke det er godt å sove lenge om morgenen mer..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...