Gå til innhold

Har arbeidsgiver sjekket deres face-profil?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Er det vanlig at arbeidsgivere gjør det? Og hva slags bilder bør jeg helst ikke ha der?

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

6

• morsan

4

• Ysah

3

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Uansett om arbeidsgiver sjekker eller ikke, ville jeg aldri lagt ut bilder jeg ikke ønsket at en potensiell arbeidsgiver, eller for den saks skyld hvem som helst andre, skulle se.

Skrevet

Arbeidsgiveren min har lagt ut mye verre ting på f.eks. facebook enn jeg har på nettet under fullt navn. :P

Skrevet

Uansett om arbeidsgiver sjekker eller ikke, ville jeg aldri lagt ut bilder jeg ikke ønsket at en potensiell arbeidsgiver, eller for den saks skyld hvem som helst andre, skulle se.

Men har du ikke stengt profilen din for andre enn vennene dine da?? Det er vel ikke stort en utenforstående kan se av en profil. Bildet av deg pluss kjønn og fødselsdato?

Skrevet

Men har du ikke stengt profilen din for andre enn vennene dine da?? Det er vel ikke stort en utenforstående kan se av en profil. Bildet av deg pluss kjønn og fødselsdato?

Det sto en artikkel avisen forleden, der det fremgikk at flere sjefer sa at de ba om vennetilgang til FB. Hvis arbeidssøkeren nektet eller nølte, ble det ikke sett på som positivt.

Skrevet

Enig.

Skrevet

Ting du legger på nettet finnes der for evig og alltid. Det er i hvert fall utgangspunktet du bør ta. Dvs. at du ikke bør legge ut bilder du ikke kan vise for alle (inkl. arbeidsgiver og evt. framtidige arbeidsgivere)

Jeg er ikke på face-book selv, og hadde blitt svært forundret dersom sjefen min hadde sjekket der. Det er liksom ikke hans stil:-)

Gjest MayLynn
Skrevet

Hvordan kan egentlig arbeidgiver sjekke en facebook profil? Det er vel vanlig å blokkere andre enn venner? Så forutsatt at man ikke er "venn" med arbeidsgiver så går jo ikke det?

Skrevet

Jeg har min sjef som venn på Facebook. Jeg legger aldri noe ut på nettet som det ikke er greit at hvemsomhelst ser, så det er ikke noe problem.

Skrevet

Det sto en artikkel avisen forleden, der det fremgikk at flere sjefer sa at de ba om vennetilgang til FB. Hvis arbeidssøkeren nektet eller nølte, ble det ikke sett på som positivt.

Hva?! Noe så frekt?! Det har arbeidsgiveren virkelig ikke noe med. Det er en sammenblanding av jobb og privatliv. Jeg ville aldri ha lagt min arbeidsgiver på vennelisten min på Facebook. (Hvis jeg likevel skulle gjort det, ville jeg sperre av alle funksjoner jeg kunne overfor ham, for da er det ikke mye han får sett. Men veggen får han visst tilgang til uansett tror jeg).

Gjest trenger ikke vite alt
Skrevet

Hvordan kan egentlig arbeidgiver sjekke en facebook profil? Det er vel vanlig å blokkere andre enn venner? Så forutsatt at man ikke er "venn" med arbeidsgiver så går jo ikke det?

Om sjefen er sleip og kjenner en av dine venner, så kan h*n jo bare be om å få se profilen din via denne "vennen".For det er vel lite tvil om at de fleste av oss har venner av den mer perifere og mindre lojale sorten også på vennelista. I hvert fall jeg.

Siden jeg er i en lederstilling, så har jeg valgt å avslå venneforespørsler fra de jeg jobber med, med mindre de er reelle venner på fritida også. Det handler om at jeg vil ha et privatliv, og ønsker at de også skal ha det. Hadde en ekkel sak med en av de ansatte i vår, hvor vedkommende gjentatte ganger hadde lagt ut hvor mye h*n kjeda seg på jobb, hvor meningsløse kollegene var osv. Jeg hadde ikke lest det selv, siden vi ikke er på hverandres vennelister, men fikk det kommentert av andre som ville gjøre meg oppmerksom på at det ikke tok seg helt ut i fhd til bedriften vår.

Jeg måtte ta vedkommende inn til en samtale om hvilken effekt slike uttalelser har. Vi kan selvsagt ikke nekte noen ansatte å skrive det de ønsker, men når de først går public med sin kjedsomhet, så må vi jo stille spørsmål ved om de i det hele tatt ønsker å være der. Det gikk greit etter at lufta ble rensa. Men det var ikke særlig hyggelig for noen av partene. Og folk er ikke alltid like smarte i fhd til hva de legger ut.

Men å be ansatte om å få sjekke profilen? Aldri!

Persille1365381127
Skrevet

Hva?! Noe så frekt?! Det har arbeidsgiveren virkelig ikke noe med. Det er en sammenblanding av jobb og privatliv. Jeg ville aldri ha lagt min arbeidsgiver på vennelisten min på Facebook. (Hvis jeg likevel skulle gjort det, ville jeg sperre av alle funksjoner jeg kunne overfor ham, for da er det ikke mye han får sett. Men veggen får han visst tilgang til uansett tror jeg).

Det er ikke frekt i det hele tatt, man vil gjerne vite hva slags person man ansetter...

Man ansetter et helt menneske, ikke en deler av et menneske noen timer i døgnet.

Skrevet

Det er ikke frekt i det hele tatt, man vil gjerne vite hva slags person man ansetter...

Man ansetter et helt menneske, ikke en deler av et menneske noen timer i døgnet.

Nei vet du hva. Man har da flere sider enn den man viser pà jobb! Arbeidsgiveren har ikke noe hva man gjör/hvordan man oppförer seg privat, med mindre det skulle skade arbeidsplassen direkte.

Skrevet

Det syns ikke jeg. Min sjef har ikke noe med hva jeg gjør i min fritid.

Skrevet

Nei vet du hva. Man har da flere sider enn den man viser pà jobb! Arbeidsgiveren har ikke noe hva man gjör/hvordan man oppförer seg privat, med mindre det skulle skade arbeidsplassen direkte.

''Arbeidsgiveren har ikke noe hva man gjör/hvordan man oppförer seg privat, med mindre det skulle skade arbeidsplassen direkte.''

...og hvis den poteensielle arbeidsgiveren får se en masse fyllefestbilder, er det kanskje nettopp en skade for arbeidsplassen direkte man frykter...

Gjest nei, vet du hva
Skrevet

sjefen min kan google meg så mye hu vil, og det vet jeg også at de har gjort, men å legge til på facebook, nei aldri i livet. Jeg ber ikke sjefen inn hjemme når jeg har selskap med vennene mine heller. På facebook har jeg kun vennene mine, ikke sjefen. Sjefen har ikke noe med hva jeg snakker med vennene mine om på fritiden.

Skrevet

''Arbeidsgiveren har ikke noe hva man gjör/hvordan man oppförer seg privat, med mindre det skulle skade arbeidsplassen direkte.''

...og hvis den poteensielle arbeidsgiveren får se en masse fyllefestbilder, er det kanskje nettopp en skade for arbeidsplassen direkte man frykter...

Hva sà? Om jeg fàr lyst til à drikke meg dritings og gjör det er jeg i min fulle rett. Arbeidsgiveren har ingenting med det. Selv om det hypotetisk kunne skade arbeidsplassen.

Og ja, selvsagt, arbeidsgiveren kan jo gà rundt og frykte det meste, at de ansatte stjeler i kassa, voldtar eller dreper ham eller andre ansatte, hva vet jeg. Den frykten gir ham likevel ingen rett til à blande seg inn i de ansattes privatliv

Gjest Elextra
Skrevet

''Men har du ikke stengt profilen din for andre enn vennene dine da?? ''

Uansett kan alle vennene dine (og evt. venners venner) kopiere bildene, vise bildene til noen og generelt gjøre hva de vil med dem. Du forventer kanskje ikke misbruk eller spredning av bilder av venner, men når mange har 300 "venner" på Facebook tror jeg ikke de har like god kontroll på alle.

Gjest Niccola
Skrevet

Dette er bare noe av det rareste..

om jeg skulle bli nektet en jobb fordi jeg ikke vil ha sjefen som venn på FB så kan det jaggu være med hele jobben.

Men denne problemstillingen slipper jeg siden jeg selv er arbeidsgiver - kunne heller aldri ramle meg inn å kreve tilgang til mine ansattes FB-sider... Makan til overvåking,

Skrevet

Dette er bare noe av det rareste..

om jeg skulle bli nektet en jobb fordi jeg ikke vil ha sjefen som venn på FB så kan det jaggu være med hele jobben.

Men denne problemstillingen slipper jeg siden jeg selv er arbeidsgiver - kunne heller aldri ramle meg inn å kreve tilgang til mine ansattes FB-sider... Makan til overvåking,

Jeg innbiller meg at de ikke vil drive overvåking når personen først er ansatt - at dette kun er et middel til å finne ut litt mer om den man ansetter før de sender ut et tilbud, og at man slettes som venn etterpå.

Men jeg innbiller meg også at det er i spesielle bransjer/type jobber , overfor yngre folk uten alt for mye utdannelsse/erfaring, at sjefer spør arbeidssøkende om FB-tilgang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...