Gå til innhold

Har arbeidsgiver sjekket deres face-profil?

Anbefalte innlegg

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg innbiller meg at de ikke vil drive overvåking når personen først er ansatt - at dette kun er et middel til å finne ut litt mer om den man ansetter før de sender ut et tilbud, og at man slettes som venn etterpå.

Men jeg innbiller meg også at det er i spesielle bransjer/type jobber , overfor yngre folk uten alt for mye utdannelsse/erfaring, at sjefer spør arbeidssøkende om FB-tilgang.

''Men jeg innbiller meg også at det er i spesielle bransjer/type jobber , overfor yngre folk uten alt for mye utdannelsse/erfaring, at sjefer spør arbeidssøkende om FB-tilgang''

Ja, det får vi inderlig håpe. Noe annet virker rett og slett barnslig på meg...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

6

• morsan

4

• Ysah

3

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127
Skrevet

Dette er bare noe av det rareste..

om jeg skulle bli nektet en jobb fordi jeg ikke vil ha sjefen som venn på FB så kan det jaggu være med hele jobben.

Men denne problemstillingen slipper jeg siden jeg selv er arbeidsgiver - kunne heller aldri ramle meg inn å kreve tilgang til mine ansattes FB-sider... Makan til overvåking,

Overvåking, referansesjekk - kall det hva du vil...

Persille1365381127
Skrevet

Det syns ikke jeg. Min sjef har ikke noe med hva jeg gjør i min fritid.

Men en fremtidig arbeidsgiver vil nok kunne like å vite hva slags person du er - og da spiller fritiden en rolle.

De sletter deg igjen etter å ha vært inne og sett, eller ser via venner av deg - så det er ikke noe du trenger å tenke på over tid.

Persille1365381127
Skrevet

Nei vet du hva. Man har da flere sider enn den man viser pà jobb! Arbeidsgiveren har ikke noe hva man gjör/hvordan man oppförer seg privat, med mindre det skulle skade arbeidsplassen direkte.

Om du har skrevet ting om arbeidsplassen din på siden, så kan det skade. Om du drikker deg sanseløst full HVER helg, og skal opptre seriøst i en kontroll-bransje, så kan det skade - osv. Og om du er hjemme fra jobb og "syk" hver mandag...

Det er mange ting arbeidsgivere anser som lite heldig, men som privatpersoner ikke tenker over.

Og jeg har forståelse for at arbeidsgivere kan ville vite dette.

Gjest imzedimze
Skrevet

Hvordan kan egentlig arbeidgiver sjekke en facebook profil? Det er vel vanlig å blokkere andre enn venner? Så forutsatt at man ikke er "venn" med arbeidsgiver så går jo ikke det?

Det er ikke noe problem for de som kan litt om data, en fyr jeg møtte på et utested innrømte til meg at han hadde hacket facebookprofilen min og sett alt jeg hadde skrevet og lagt ut av bilder osv.

Gjest Elextra
Skrevet

Men en fremtidig arbeidsgiver vil nok kunne like å vite hva slags person du er - og da spiller fritiden en rolle.

De sletter deg igjen etter å ha vært inne og sett, eller ser via venner av deg - så det er ikke noe du trenger å tenke på over tid.

Tviler sterkt på at mange arbeidsgivere ville bry seg med å sjekke slik du nevner. Om de er på Facebook selv, ville de muligens slå opp vedkommende. Men om de ikke har tilgang til å se, tror jeg de færreste ville ta videre skritt for å få tilgang.

Skrevet

Jeg har en av dem i ledelsen som "venn" på FB. Syntes det var litt pussig da ham spurte (på FB) - men jeg la ham nå til... Grunnen til at jeg ikke syntes noe spesielt om det, var ikke pga. hva jeg legger ut der - for jeg legger ikke ut noe som ikke jeg kunne vist til hvem som helst...men jeg har ikke hundrevis av venner på FB, kun gamle, gode venner og folk jeg treffer ofte, så denne lederen skiller seg ut i min venneliste...

Skrevet

Om du har skrevet ting om arbeidsplassen din på siden, så kan det skade. Om du drikker deg sanseløst full HVER helg, og skal opptre seriøst i en kontroll-bransje, så kan det skade - osv. Og om du er hjemme fra jobb og "syk" hver mandag...

Det er mange ting arbeidsgivere anser som lite heldig, men som privatpersoner ikke tenker over.

Ja, du kan fint har forstàelse for det, men arbedisgiver har likevel ingenting med de ansattes privatliv à gjöre.

Skrevet

Som arbeidstaker klistrer man på seg en rolle som du har uansett hvordan du har det inni deg eller at det stormer rundt deg privat. Du kan ha en vanskelig tid hjemme, likevel må du prestere maximalt på jobb, for du skal ikke ta med privatlivet ditt på jobb. Dette ble ihvertfall jeg prentet inn med i løpet av 3 års utdannelse. Så når jeg ikke får ta med privatlivet mitt på jobb, vil jeg heller ikke ha jobben inn i mitt privatliv. Man får faktisk stole på det inntrykket folk gir deg under intervju og referanse fra andre arbeidsgivere, noe annet virker for meg totalt paranoid.

Gjest Niccola
Skrevet

Overvåking, referansesjekk - kall det hva du vil...

Tror kanskje dette har mer med din bransje å gjøre? Og at du har hatt trøbbel med ansatte før, så du føler for å ha fullt innsyn i deres privatliv også?

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg har en av dem i ledelsen som "venn" på FB. Syntes det var litt pussig da ham spurte (på FB) - men jeg la ham nå til... Grunnen til at jeg ikke syntes noe spesielt om det, var ikke pga. hva jeg legger ut der - for jeg legger ikke ut noe som ikke jeg kunne vist til hvem som helst...men jeg har ikke hundrevis av venner på FB, kun gamle, gode venner og folk jeg treffer ofte, så denne lederen skiller seg ut i min venneliste...

ja hvis noen spør deg på Facebook på veggen der om hvordan det går på jobben så kan du ikke akkurat si at du kjeder deg i hjel og vurderer en ny jobb.

Gjest best wishes
Skrevet

Hvordan kan egentlig arbeidgiver sjekke en facebook profil? Det er vel vanlig å blokkere andre enn venner? Så forutsatt at man ikke er "venn" med arbeidsgiver så går jo ikke det?

Jeg tror det fungerer slik at arbeidsgiver spør om en venneforespørsel

Gjest Niccola
Skrevet

Du vet du kan lage en egen limited profil-liste og bestemme hva vennene i denne listen får lov å se? Jeg lar f.eks bare mine helt nærmeste venner få se statusoppdateringer. Du kan sile ut nesten alt på siden.

Skrevet

''Og jeg har forståelse for at arbeidsgivere kan ville vite dette.''

Klart det, men da gjør man det på den normalt siviliserte måten. Man spør.

Hva gjorde disse arbeidsgiverne før Facebook kom? Satt ute i buskene og spionerte i en uke eller to?

Skrevet

Jeg har lukket profil, men uansett legger jeg ikke ut ting jeg ikke kan stå for helt åpent.

Men det er klart at arbeidsgivere googler ansatte, og dersom FB-profilen er åpen, blir den sjekket.

Skrevet

Du vet du kan lage en egen limited profil-liste og bestemme hva vennene i denne listen får lov å se? Jeg lar f.eks bare mine helt nærmeste venner få se statusoppdateringer. Du kan sile ut nesten alt på siden.

Jo, jeg vet man kan... Men foreløpig har jeg ikke hatt behov for det - legger ikke ut så veldig mye tull eller veldig mye privat der...

Gjest MayLynn
Skrevet

Jeg tror det fungerer slik at arbeidsgiver spør om en venneforespørsel

En fremtidig arbeidsgiver? Høres litt rart ut - man vil vel ikke vite hvem det er. Da legger ikke jeg dem til ihvertfall.

Men spørs vel hva slags jobb det er snakk om.

Nå er ikke jeg særlig redd for å vise MIN profil til noen da...

Persille1365381127
Skrevet

Tror kanskje dette har mer med din bransje å gjøre? Og at du har hatt trøbbel med ansatte før, så du føler for å ha fullt innsyn i deres privatliv også?

Min bransje? Alle mine ansatte har lagt meg til på facebook, og jeg har akseptert.

Og jeg bruker fb som referansesjekk, ja.

Men det er ikke jeg som har skrevet artikkelen som ble publisert tidligere uken (den morsan refererer til), og da jeg jobbet med lederrekruttering var det heller ikke jeg som la dette inn i prosedyrene.

Det kommer selvfølgelig helt an på hva slags jobb du skal ha, men skal du ha en jobb av betydning bør du også tenke på hva du publiserer på nettet.

Enten du liker det eller ikke.

Majoriteten av mine ansatte er under 25 og på fylla minst hver helg om ikke oftere - det plager meg ikke nevneverdig. Ei heller at de legger ut bilder av det, og er venner med foreldrene. Jeg føler ikke at man kanf orvente annet av så unge folk.

Men hadde jeg skullet rekruttere noen av dem inn som lederemner eller trainee'er i tyngre stillinger - så ville en sånn ting kunnet føre til at de mistet sjansen.

Persille1365381127
Skrevet

''Og jeg har forståelse for at arbeidsgivere kan ville vite dette.''

Klart det, men da gjør man det på den normalt siviliserte måten. Man spør.

Hva gjorde disse arbeidsgiverne før Facebook kom? Satt ute i buskene og spionerte i en uke eller to?

Det samme som nå, sjekker referanser.

Det er bare det at mulighetene for referansesjekk nå er større enn tidligere. Man får ikke ærlige svar om man spør om slikt...

For meg kan folk legge ut hva de vil, ikke alle mine bilder er helt bra heller - jeg sier bare at man burde tenke over det.

Skrevet

Det samme som nå, sjekker referanser.

Det er bare det at mulighetene for referansesjekk nå er større enn tidligere. Man får ikke ærlige svar om man spør om slikt...

For meg kan folk legge ut hva de vil, ikke alle mine bilder er helt bra heller - jeg sier bare at man burde tenke over det.

Jeg skjønner hva du mener. Min Facebookprofil er også relativt harmløs.

Poenget er at det er et overtramp fra en fremtidig arbeidsgiver å kreve tilgang til noe som skal være en privat sfære. Facebookprofilen min er et sted for meg og mine venner, og samtalene på veggen etc bærer preg av internhumor og av at vi kjenner hverandre godt. Det er helt sikkert mye der som kan misforstås av en utenforstående.

Jeg syns ikke man kan kalle det referansesjekk og så skal det være greit. Referansesjekk kan man ta den vanlige veien, gjennom referansepersoner arbeidsøkeren har oppgitt i søknaden sin. Enkelte ting hører privatlivet til, og et arbeidstaker - arbeidsgiver forhold er nå en gang også basert på tillit. Hvis den tilliten forsvinner helt sitter vi igjen med et samfunn og en kultur i alle fall jeg er usikker på om jeg ønsker å være en del av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...