Gå til innhold

Hvordan ble magesår kategorisert før i tiden?

Anbefalte innlegg

Gjest uenige venner
Skrevet

Tidligere ble magesår sett på som noe som skyldtes stress og andre psykosomatiske årsaker. Senere oppdaget man at det skyldtes et virus eller bakterie eller sånn. ikke sant? Dermed ble det ikke lenger ansett som psykosomatisk.

En venn av meg mener at magesår derfor, før i tiden, ble klassifisert som en psykiatrisk diagnose og/eller i en spesiell kategori for psykosomatiske lidelser. Jeg er uenig i dette, og mener at det ble klassifisert som en fysisk sykdom, selv om årsakene ble betraktet som psykosomatiske.

Hvem av oss har rett?

Vi er også uenige om i hvor stor grad psykosomatiske årsaker, stress og sånn, virker inn på magesår likevel, siden den bakterien visstnok er noe som "alle" har.

Er det noen lege her som kan svare på disse spørsmålene?

Gjest Nå er jeg 42,5
Skrevet

Jeg har ikke greie på dette. Men trodde alltid før som din venn. Jeg hadde magesår som veldig, veldig ung og da ble det sagt at det var pga sress.Jeg fikk magesår igjen som voksen, i en stressende periode i livet. Men de sies vel at de fleste magesår i dag skyldest en bakterie.

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg er rimelig sikker på at magesår alltid har vært ansett som en fysisk sykdom - forårsaket av psykosomatikk eller med psykiske årsaker.

Nå vet man at det er helicobacter pylori som forårsaker de fleste magesår, og denne bakterien trives godt når man stresser. Har vel noe med surhetsgraden på magesaften å gjøre.

Skrevet

Noen får jo magesår av medisiner og det kan vell ikke akkurat kalles psykisk ?

Så jeg har alltid sett på det som en fysisk sykdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...