Gå til innhold

ørebetennelse

Gjest staulvik

Anbefalte innlegg

Gjest staulvik

Mitt barnebarn på 8 måneder har nettopp hatt ørebetennelse og halsbetennelse. Han fikk pencilin og gikk på dette i ca 10 dager tror jeg. Nå er det gått over en uke og det virker som han ennå er plaget av vondt i det ene øret. Var hos doktoren og det viste seg at han har vann på innsiden av trommehinnen. Legen sa at dette er vanlig etter en ørebetennelse og at det kan ta flere uker før vannet forsvinner. Dette plager han såpass at han sover dårlig, våkner og gråter rett som det er og dette sliter jo på mor ganske mye også. Er dette vanlig og er det noe som kan gjøres sånn at han får det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener å huske at vi fikk det rådet å gi datteren vår paracet ved leggetid når hun var plaget med ørene. Hun hadde aldri såpass med øreverk at hun trengte å få pencillin, men våknet iblant og illskrek fordi hun hadde vondt. Paraceten skulle virke betennelsesdempende tror jeg?

Når jentungen nærmet seg 3 årsalderen tok hun mandlene. Da ba vi om at de stakk hull på trommehinnene under narkosen. Dette gjorde de og hun har ikke hatt vondt i ørene siden (6 år siden) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er vanlig at det etter en akutt ørebetennelse gjenstår litt væske i mellomøret, det gir vanligvis ikke plager, men hos noen kan det gi det, slik det er hos ditt barnebarn.Mange går med litt væske i mellmøret uten at de er oppmerksomme på det eller har plager, kommer ofte i forbindesle med forkjølelse og tette øvre luftveger og tyder på litt dårlig utlufting fra nesen og bihuler, Vanlige nesedråper for barn kan brukes som behandling og som profylakse.Vedvarer symptomer som moren mener skyldes ørene, bør han undersøkes påny om ca en ukes tid.

I eldre alder vil barnet kunne klage over dottfornemmelse i øret og lett nedsatt hørsel. Væske i mellomøret øker risiko for at ørebetennelsen blussser opp igjen, derfor kontrollen slik jeg nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...