Gå til innhold

Hastetime/samme dag hos fastlegen

Anbefalte innlegg

Gjest vanskelig å bedømme
Skrevet

er det som ved bruk av legevakten? Konkrete eks på når du ber om en slik time?

Gjest annlovinda
Skrevet

Hos min lege får vi time samme dag for det meste - hvis du ikke ber om å få en annen dag.

Gjest annlovinda
Skrevet

Hos min lege får vi time samme dag for det meste - hvis du ikke ber om å få en annen dag.

Uansett hva det gjelder - glemte å få med det

Gjest finnes flere ting også
Skrevet

Ja. Noen konkrete eksempler på når man bruker en slik time er mistanke om halsbetennelse (streptokokker), lungebetennelse, voldsomme akutte smerter.

Gjest vanskelig å bedømme
Skrevet

Det høres jo bra ut da. Her er det mange om beinet og rundt 2-3 ukers ventetid...

AneM1365380603
Skrevet

Legesekretæren pleier å avgjøre om det er en hastetime eller ei, og som regel er jeg enig i avgjørelsen.

Gjest Taburett
Skrevet

En hastetime har en varighet på 10 minutter. På Legevakten er den på 9 minutter tror jeg. :)

Onsdag1365380628
Skrevet

Det høres jo bra ut da. Her er det mange om beinet og rundt 2-3 ukers ventetid...

''Her er det mange om beinet og rundt 2-3 ukers ventetid...''

Her er vi enda flere om beinet tydligvis for det er cirka to mnd ventetid på en ordinær time. Ikke rart mange ønsker en hastetime...

Gjest Magevorm
Skrevet

Her er vi enda flere om beinet tydligvis for det er cirka to mnd ventetid på en ordinær time. Ikke rart mange ønsker en hastetime...

Ps. det er fredag i dag. God morgen forresten. :)

Gjest Elextra
Skrevet

''Her er vi enda flere om beinet tydligvis for det er cirka to mnd ventetid på en ordinær time. Ikke rart mange ønsker en hastetime...''

Det er jo helt utrolig. Kan ikke huske sist jeg hadde behov for legetime som ikke hastet overhodet, dvs. som gjerne kunne vente et par måneder (eller uker). Kanskje om en skal til årlig understellskontroll eller noe sånt?

Heldigvis har jeg fastlege på et senter hvor en stort sett kan få time på dagen, i hvertfall om en er innstilt på å vente litt.

Skrevet

Hvis det er noe akutt ringer jeg fastlegen på morgenen, og får da time samme dag.

Det kan være som da det ene barnet begynte å hoste opp "kaffegrut", eller når det andre barnet hadde over 40 i feber på 3. dagen uten at Paracet hjalp noe særlig.

Det kan være ved skader/ulykker - man skal, i vår kommune i alle fall, ta kontakt med fastlegen før man drar til sykehuset (der legevakta er).

Så lenge fastlegen er åpen skal man stort sett ta kontakt med ham/henne først.

Dette gjelder ikke om det er 113 som er rette instans å kontakte!!!

Skrevet

Har aldri bedt om hastetime, men fått det et par ganger etter at legesekretæren har vurdert henvendelsen.

Skrevet

Vi har fått hastetime for sånn øyeinfeksjon som du ikke får gå i bhg med før den er under behandling... Ellers har jeg selv fått hastetime hos spesialist - på dagen etter voldsomme øyesmerter. Da hadde jeg med meg henvisning fra legevakten selvsagt, men det var forbausende enkelt å fikse dette. Det førte forøvrig til at jeg ble sendt videre i taxi rett til inleggelse på Ullevål, så det var vel ikke tvil om at jeg trengte den timen...

Skrevet

Hastetime ber jeg om ved mistanke om komplikasjoner i forhold til influensa/forkjølelse (lungebetennelse, bronkitt, ørebetennelse), ved behov for sykemelding, tom for viktig medisin (migrenemedisin, for eksempel), trenger henvisning raskt til røngten for eksempel (forstuet/brukket fot) osv osv.

Den eneste gangen jeg har brukt planlagte timer er ved underlivskontroller eller svangerskapskontroller, egentlig.

I Norge er ventetiden tre-fire uker på vanlige timer som oftest. Her i England får jeg ofte time innen et par dager, men da er det litt tilfeldig hvilken lege jeg ender opp hos.

Skrevet

Hastetime ber jeg om ved mistanke om komplikasjoner i forhold til influensa/forkjølelse (lungebetennelse, bronkitt, ørebetennelse), ved behov for sykemelding, tom for viktig medisin (migrenemedisin, for eksempel), trenger henvisning raskt til røngten for eksempel (forstuet/brukket fot) osv osv.

Den eneste gangen jeg har brukt planlagte timer er ved underlivskontroller eller svangerskapskontroller, egentlig.

I Norge er ventetiden tre-fire uker på vanlige timer som oftest. Her i England får jeg ofte time innen et par dager, men da er det litt tilfeldig hvilken lege jeg ender opp hos.

''I Norge er ventetiden tre-fire uker på vanlige timer som oftest. Her i England får jeg ofte time innen et par dager, men da er det litt tilfeldig hvilken lege jeg ender opp hos.''

Det tror jeg varierer veldig - både fra sted til sted og fra legekontor til legekontor. Jeg får time hos fastlegen min i løpet av få dager, så jeg er veldig godt fornøyd :-)

Skrevet

Dersom jeg ringer legen min tidlig, så kan jeg få time på dagen. Men ofte må jeg vente lenge...

Jeg bruker dette da jeg virkelig trenger legehjelp eller sykemelding.

Gjest annlovinda
Skrevet

Det er ikke lang ventetid hos vår fastlege. Nå har de til og med en ordning med time på dagen. Men før de gikk inn på den ordningen fikk jeg alltid time i løpet av et par dager om det ikke var noe som hastet på dagen. Husker en gang, da fikk jeg beskjed om at det var lang ventetid fordi det akkurat hadde vært ferie - da var det 1,5 uke å vente på timen. Så det er heldigvis ikke alle steder det er lang ventetid

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg ber om hastetime dvs time samme dag dersom det er noe akutt, som UVI, halsbetennelse med mistanke om streptokokker, når guttungen har vært syk over flere dager og jeg ikke får ned feber, blodig oppkast bl.a.

Vi får ikke time hos fastlegen da, men den legen på legesenteret som har vakt. Time hos fastlege må vi vente på 2-3 uker som oftes, kommer litt an på hvilken fastlege vi har.

Akkurat det samme som legevakt hos oss blir det ikke, da legevaktlegen ikke nødvendig er lege i vår kommune, og dermed ikke komemr seg inn på journalen vår, og det blir ikke tatt mer enn enkle blodprøver, sticks av urinen.

På dagen kommer vaktlegen seg inn på journal og har personell til å ta prøver. Vi bor på tettsted og har dermed ikke stor legevakt, men bare en lege på vakt.

Skrevet

''I Norge er ventetiden tre-fire uker på vanlige timer som oftest. Her i England får jeg ofte time innen et par dager, men da er det litt tilfeldig hvilken lege jeg ender opp hos.''

Det tror jeg varierer veldig - både fra sted til sted og fra legekontor til legekontor. Jeg får time hos fastlegen min i løpet av få dager, så jeg er veldig godt fornøyd :-)

"Som oftest" :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...