Gå til innhold

Alliansering i sølv, hvor?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis det er etterlikning, er det nok Cubic zirkonia (CZ), ikke bergkrystall. Bergkrystall har ikke den samme glansen/ brilliansen som diamanter og CZ. Dessuten slipes ikke bergkrystall i diamantslip/brilliantslip.

Det var i utgangspunktet denne mystiske betegnelsen 0,24 som satte meg på tanken om at dette muligens kunne være diamanter.

Et annet element er at jeg vet hun hadde diamantring(er) i sin smykkesamling.

Prismessig har det ingen betydning. Jeg skal ikke selge den, men har lett for å bli nysgjerrig på slike "mysterier".

Så du nevnte at det var tre stener, og om disse tilsammen er 0,24 K, og det ikke er én sten som er 0.24 K, øker dette sjansene for at det er diamant betraktelig. Som du sikkert vet øker prisen på diamanter i forhold til vekt eksponensielt.

Skrevet

Hvis det er etterlikning, er det nok Cubic zirkonia (CZ), ikke bergkrystall. Bergkrystall har ikke den samme glansen/ brilliansen som diamanter og CZ. Dessuten slipes ikke bergkrystall i diamantslip/brilliantslip.

Det var i utgangspunktet denne mystiske betegnelsen 0,24 som satte meg på tanken om at dette muligens kunne være diamanter.

Prismessig har det ingen betydning. Jeg skal ikke selge den, men har lett for å bli nysgjerrig på slike "mysterier".

Jeg har faktisk en forkjærlighet for bergrystaller framfor diamanter. Den enkle skjønnheten bergkrystallene har, overgår diamanter og CZ når som helst, etter min smak.

Gjest Elextra
Skrevet

Her finnes litt info:

http://www.tesori.no/diamanter%20klarhet

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/dittbryllup/article325637.ece

Skrevet

Ok. Det står ikke TWS eller liknende bak 0,24.

Du høres ut som du vet litt mer om dette enn meg - Har du noen ide om hva dette tallet kan stå for? (Det er forresten tre stener, ikke en - så tallet er vel totalt for tre, om det har noe med stenene å gjøre i det hele tatt da. )

Jeg har ingen annen erfaring enn en stor interesse for ringer. :-) Og har sjekket mine ringer med diamanter i, og der står det graderingen på diamantene inne i ringen i tillegg til hvilken karat gullet er. Men jeg kan tenke meg at tallet rett og slett står for størrelsen på de steinene som er satt inn i ringen, det være seg cubic zirconia eller noe annet.

Jeg har tre diamantringer, men i tillegg har jeg også en sølvring med en stor "diamant" som jeg kjøpte en gang i min ungdom. Så det ville ikke være så rart om det finnes en sølvring blant de mer eksklusive ringene til slektningen din.

Som en over skrev er sølv for mykt og lite holdbart til å sette inn diamanter i. Det ville jo være synd hvis de falt ut. Jeg har også trålet nettet litt for å se om det kan finnes, men finner ingenting, så jeg tror du trygt kan anta at dette ikke er noen ring med annet enn affeksjonsverdi. Men sjekk med en gullsmed så får du et sikkert svar.

candyqueen_83
Skrevet

Prøver å finne ut "sannheten" om en alliansering jeg har arvet - både om merkingen er korrekt og eventuell verdi av den.

Den er merket med 830 S og et annet sted på ringen står det 0,24 (en typisk angivelse av karat på diamantene)

Men jeg får det ikke helt til å gå opp, for som du sier - det er litt rart med kombinasjonen sølv og diamanter...

Er ikke 830 gull da? Trodde 925 var sølv.

candyqueen_83
Skrevet

Er ikke 830 gull da? Trodde 925 var sølv.

Nei selvfølgelig er det 585 som er gull. Hehe

Skrevet

Men sølv er vel langt mykere enn hvitt gull, og også derfor mindre egnet til å holde en sten (om ikke selve innfatningen av stenen er i hvitt gull, slik det var i linken her).

Dessuten vil jo sølv erodere (riktig ord?), og diamantens spesielle glans vil jo fort forsvinne om innfatningen er blitt mørk. Nettopp av denne grunn bruker man jo oftest hvitt gull fremfor gult gull - da kommer diamantens glans best til sin rett.

Ja, særlig dette at gull og platinum ikke korroderer er nok en viktig årsak til at man bruker dem rundt diamanter. Mykheten vet jeg ikke noe om.

Skrevet

Nah, 830S

Ok , 830 S er også sølvstempel.

Hadde jeg vært deg ville jeg gått innom en gullsmed og bedt dem sjekke om diamantene er ekte. De fleste gjør dette med en liten smaskin som de berører stenene med, og dersom de er ekte så piper det. Koster ingenting :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...