Gå til innhold

45 minutter siden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..og fortsatt ingen innlegg om fredsprisen?

Litt spesielt...

Hadde ventet meg at det var masse om dette her, men...

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, vi er travelt opptatt med å diskutere sølvringer og huslån, må vite :P.

Ganske overraskende, egentlig? Men ganske fint, synes jeg! Selv om det muligens virker litt populistisk, og min støtte til ham kan ha noe med manglende kunnskap om de øvrige kandidater.

Skrevet

Ganske overraskende, egentlig? Men ganske fint, synes jeg! Selv om det muligens virker litt populistisk, og min støtte til ham kan ha noe med manglende kunnskap om de øvrige kandidater.

:D *ile til huslån-tråden* ;)

Skrevet

Jeg er veldig glad i Obama, og har store håp til ham. Men jeg stusser nok over valget av fredspris til ham, fordi jeg syns det er for tidlig i hans karriere.

Skrevet

Ja,- det var visst andre ting som fenget her inne i dag ;-)

(Litt kjerringforum i dag, altså...)

Syntes det var litt tidlig med Obama, altså - men jeg vet ikke mye om de andre kandidatene (heller)..

Skrevet

Jeg kan jo se hvorfor, men synes nok det er litt prematurt...

Skrevet

Jeg er veldig glad i Obama, og har store håp til ham. Men jeg stusser nok over valget av fredspris til ham, fordi jeg syns det er for tidlig i hans karriere.

Enig med deg, jeg stusser også litt, selv om jeg har store forhåptninger til Obama.

Dette blir som å dele ut fredsprisen på grunnlag av gode intensjoner og ikke på gode resultater.

Men forsåvidt ikke første gangen det har skjedd, da;-)

Skrevet

Obama har satt i gang prosesser i verdensomspennende prosjekter. Han har faktisk gjort mer for verdensfreden på ti måneder, enn hans forgjenger gjorde på 8 år. Bush skal ha takk for at Saddam ble huka, men hjelpes for noen metoder som ble brukt. Planen er en atombombefri klode, tilnærming mellom den muslimske verden og den vestlige verden. Dette er svært viktige saker, som ikke er mulig å få gjennomført, uten at USAs president går i bresjen for det. Dette er håpets fredspris, og legger lista høyt for å gjennomføre planspiren som såvidt er sådd.

Jeg liker Mr Obama, men for min del skulle han heller ha fått tildelt OL i Chicago, enn Nobels Fredspris nå i år. ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Ja,- det var visst andre ting som fenget her inne i dag ;-)

(Litt kjerringforum i dag, altså...)

Syntes det var litt tidlig med Obama, altså - men jeg vet ikke mye om de andre kandidatene (heller)..

''Syntes det var litt tidlig med Obama, altså ''

Enig i det - spennende å se hvordan han gjør det i fortsetttelsen (og uavhengig av prisen); om det ikke bare er fagre ord.

Gjest majas mamma
Skrevet

Tror nok at Obama er en god president for USA, men å gi han fredsprisaen syns jeg er totalt skivebom. En mann med gode intensjoner og store planer, men han har jo gentlig ikke utrette noe som helst - ennå? Nei, dette syns jeg blir helt feil.

candyqueen_83
Skrevet

Hva har han fått den for egentlig? Han har vel foreløpig ikke gjort noenting.

Skrevet

Hva har han fått den for egentlig? Han har vel foreløpig ikke gjort noenting.

Han har stanset det omstridte rakettskjolet i Øst-Europa, noe som mange fryktet ville ført til økt opprustning pga Russlands store protester.

Han har helt nylig ført FN til en beslutning om å avskaffe atomvåpen.

Skrevet

''Syntes det var litt tidlig med Obama, altså ''

Enig i det - spennende å se hvordan han gjør det i fortsetttelsen (og uavhengig av prisen); om det ikke bare er fagre ord.

Kanskje vil Nobelprisen kunne virke som en garanti mot at det bare blir fagre ord? Og som en garanti mot at han bare hengir seg til USAs interne problemer og ikke tar rollen som verdensleder så alvorlig som vi skulle ønske?

Gjest Elextra
Skrevet

Kanskje vil Nobelprisen kunne virke som en garanti mot at det bare blir fagre ord? Og som en garanti mot at han bare hengir seg til USAs interne problemer og ikke tar rollen som verdensleder så alvorlig som vi skulle ønske?

Absolutt! Den kan jo virke noe forpliktende også.

hidi, the scorpion
Skrevet

Litt som å gi en mann dødsstraff, i tilfelle han skulle begå et mord....;)

Jeg synes en fredspris bør gis til noen som brenner for fred, gjennom ord og handlinger. Ikke til en mann som sier hva det nåtte være under en valgkamp.

Skrevet

Litt som å gi en mann dødsstraff, i tilfelle han skulle begå et mord....;)

Jeg synes en fredspris bør gis til noen som brenner for fred, gjennom ord og handlinger. Ikke til en mann som sier hva det nåtte være under en valgkamp.

''Litt som å gi en mann dødsstraff, i tilfelle han skulle begå et mord....;)''

Det må være mikroskopisk lite isåfall - temmelig fjernt å sammenligne straff of utmerkelse.

Gjest majas mamma
Skrevet

Absolutt! Den kan jo virke noe forpliktende også.

Blir liksom litt feil da, å skulle gi fredsprisen til en person fordi han da blir "nødt til" å være "snill". Fredsprisen skal vel gis for en innsats man allerede har gjort og ikke en man kan komme til å gjøre?

hidi, the scorpion
Skrevet

''Litt som å gi en mann dødsstraff, i tilfelle han skulle begå et mord....;)''

Det må være mikroskopisk lite isåfall - temmelig fjernt å sammenligne straff of utmerkelse.

Vet den var søkt;))

Men jeg er enig med kritikerne, man deler ikke en såpass viktig pris til en for det han _kan_ gjøre... Man gir den til en som _har_ gjort!

For alt vi vet kan han starte en tredje verdenskrig?

Skrevet

Blir liksom litt feil da, å skulle gi fredsprisen til en person fordi han da blir "nødt til" å være "snill". Fredsprisen skal vel gis for en innsats man allerede har gjort og ikke en man kan komme til å gjøre?

''Fredsprisen skal vel gis for en innsats man allerede har gjort ''

Det er mange eksempler på fredspriser gitt "før arbeidet er fullført". Hvis man skal vente til helt til da, kan jo Nobelprisen lett bli en slags "pensjon" for lang og tro tjeneste, litt som fjorårets pris til Martti Ahtisari.

Hvis man gir en pris tidligere, under en prosess, kan det hende at dette er den anerkjennelsen og tyngden som skal til for å lylles med fredsprosessen.

Det kan likevel diskuteres om det var korrekt å gi Obama prisen, men jeg synes ikke at man på generell basis bare bør tildele priser for "endelige resultater".

For mange prisvinnere av fjorårets format gjør prisen mindre betydningsfull som et _middel_ i seg selv.

Dessuten, som en asiatisk kommentator sa på CNN i ettermiddag, kanskje er det viktigere for verdensfreden med et _stemningsskifte_ i det internasjonale samrbeidet enn å påvise konkrete enkeltresultater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...