Gå til innhold

Kan 50% sykemelding gjøres på denne måten?

Anbefalte innlegg

Gjest gammal traver på DOL
Skrevet

Min far er lærer og har blitt femti prosent sykemeldt. På skolen han jobber på, har de ordnet det sånn at han er på skolen hele dagen, men har begrenset undervisningstid. Men regnes ikke tiden på skolen også som arbeidstid? Selv om lærere ikke underviser hele tiden så blir jo de ledige timene brukt til planlegging og retting av oppgaver. Det jeg lurer på er om denne ordningen er ok for NAV. Godtar de denne måten å jobbe 50 prosent på?

Gjest Niccola
Skrevet

Det ville ikke jeg selv som sykmeldt arbeidtaker gått med på... Er man på arbeidsplassen så er man vel på jobb.

Skrevet

Jeg kan aldri tenke meg at dette kan gå som 50% sykmelding... Han er jo faktisk på arbeidsplassen, og det er sannsynligvis ikke bra for årsaken til at han er sykmeldt.

Gjest majas mamma
Skrevet

Som lærer på vgs har jeg tilstedeværelsesplikt på 29,3 timer på uke, medregnet undervisning. Er man 50 prosent sykemeldt skal tilstedeværelseplikte reduseres tilsvarende.

Gjest majas mamma
Skrevet

Som lærer på vgs har jeg tilstedeværelsesplikt på 29,3 timer på uke, medregnet undervisning. Er man 50 prosent sykemeldt skal tilstedeværelseplikte reduseres tilsvarende.

Det er en forskjell om han er 50 % sykemeldt, eller om han har 50 % aktiv sykemelding. Da skal han fortsatt være på jobb, men gjøre andre , lettere oppgaver 50 % av tiden.

Gjest gammel traver på DOL
Skrevet

Det er en forskjell om han er 50 % sykemeldt, eller om han har 50 % aktiv sykemelding. Da skal han fortsatt være på jobb, men gjøre andre , lettere oppgaver 50 % av tiden.

Det kan være at han er, aktiv sykemeldt altså. Men jeg tolket det som om det bare var 50 prosent sykemelding.

Skrevet

Det kan være at han er, aktiv sykemeldt altså. Men jeg tolket det som om det bare var 50 prosent sykemelding.

Skrevet

Jeg tror faktisk det er helt greit. Dessverre (etter min oppfatning)

Fra nav.no:

''Gradert sykmelding skal brukes dersom den sykmeldte kan utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver, enten ved å arbeide redusert tid eller ved å bruke lengre tid på å utføre arbeidsoppgavene''

''Det skal ytes graderte sykepenger dersom den sykmeldte kan utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver, enten ved å arbeide redusert tid eller ved å bruke lengre tid på å utføre arbeidsoppgavene''

Slik jg forstår det skal din far "bruk lenger tid på arbeidsoppgavene"?

Skrevet

Hvis din far (og hans lege) synes dette er en grei ordning, så har jeg vanskelig for å se at nav skulle ha noe i mot det. Din far slipper det som sannsynligvis belaster ham mest i jobben, men holder fortsatt så god kontakt med sin arbeidsplass ved å være tilstede, at han gjennom sin sykemelding ikke får noen økt risiko for å bli langtidssykemelding mm.

Gjest gammel traver på forumet
Skrevet

Hvis din far (og hans lege) synes dette er en grei ordning, så har jeg vanskelig for å se at nav skulle ha noe i mot det. Din far slipper det som sannsynligvis belaster ham mest i jobben, men holder fortsatt så god kontakt med sin arbeidsplass ved å være tilstede, at han gjennom sin sykemelding ikke får noen økt risiko for å bli langtidssykemelding mm.

Men hvordan kan NAV holde styr på om han faktisk jobber hundre prosent eller femti når han er der alle timene? Må skolen bevitne dette på noe vis? Og om han bruker fritimene til å rette prøver og planlegge undervisning, så er han vel på jobb eller? Vil det ikke være lett for skolen å utnytte denne sykemeldingen når han er på jobb alle dager? Feks gi han skriftelige oppgaver istedenfor undervisning? Far er sykemeldt pga høyt blodtrykk og har derfor fått mindre undervisningstid.

Skrevet

Dette er helt i tråd med hva nav ønsker. De vil at man skal jobbe så mye man klarer selv om man er sykmeldt. De teller ikke timer og prosent man fysisk er på arbeidsplassen men hvor stor arbeidsevne den sykmeldte har.

Skrevet

Men hvordan kan NAV holde styr på om han faktisk jobber hundre prosent eller femti når han er der alle timene? Må skolen bevitne dette på noe vis? Og om han bruker fritimene til å rette prøver og planlegge undervisning, så er han vel på jobb eller? Vil det ikke være lett for skolen å utnytte denne sykemeldingen når han er på jobb alle dager? Feks gi han skriftelige oppgaver istedenfor undervisning? Far er sykemeldt pga høyt blodtrykk og har derfor fått mindre undervisningstid.

Jeg tror ikke nav er så opptatt av å holde styr på akkurat hvor mange timer han er på arbeidsplassen. De stoler sannsynligvis på at den enkelte arbeidstaker ikke vil være med på en ordning hvor arbeidsplassen utnytter en sykemelding. Derimot er de blitt uhyre opptatt av sykemeldingers potensielle negative virkninger.

Det viktige i en sak som dette, er hvorvidt din far i samråd med sin lege, er fornøyd med ordningen.

Skrevet

Dette er helt i tråd med hva nav ønsker. De vil at man skal jobbe så mye man klarer selv om man er sykmeldt. De teller ikke timer og prosent man fysisk er på arbeidsplassen men hvor stor arbeidsevne den sykmeldte har.

Men da er det vel heller snakk om aktiv sykemelding?

Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis.

Skrevet

Man skal ikke sykemeldes aktivt dersom man kan sykemeldes gradert.

''Lege/sykmelder skal først ha vurdert gradert sykmelding, før aktiv sykmelding anses aktuelt.''

''Dersom du derimot delvis kan utføre dine vanlige arbeidsoppgaver eller nye arbeidsoppgaver, eventuelt etter tilrettelegging, er graderte sykepenger rett ytelse.''

Skrevet

Jeg tror faktisk det er helt greit. Dessverre (etter min oppfatning)

Fra nav.no:

''Gradert sykmelding skal brukes dersom den sykmeldte kan utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver, enten ved å arbeide redusert tid eller ved å bruke lengre tid på å utføre arbeidsoppgavene''

''Det skal ytes graderte sykepenger dersom den sykmeldte kan utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver, enten ved å arbeide redusert tid eller ved å bruke lengre tid på å utføre arbeidsoppgavene''

Slik jg forstår det skal din far "bruk lenger tid på arbeidsoppgavene"?

''Slik jeg forstår det skal din far "bruk lenger tid på arbeidsoppgavene"?''

Nei ikke egentlig. Han skal bare slippe en del av undervisningen pga problemer med høyt blodtrykk.

Skrevet

Det ville ikke jeg selv som sykmeldt arbeidtaker gått med på... Er man på arbeidsplassen så er man vel på jobb.

vet ikke hvordan det hadde gått om jeg hadde fått en slik sykemelding der jeg jobber. At jeg feks jobber første time, pause, tredje og fjerde, og timer fri+ siste timen. Hvis det skjedde noe med brukeren jeg jobbet med hadde det vært vanskelig å bare sitte der og ikke være på jobb. Og hvis vi skulle reist noen steder med brukerne måtte vi time veldig, så jeg fikk mine pauser.

Jeg tror nok heller sjefen ville anbefalt meg å enten jobbe redusert tid eller bli fullt sykemeldt.

Skrevet

Det høres forsåvidt helt korrekt ut, det.

En lærers arbeidsuke er på 45 timer, så hvis han arbeider halv stilling så utgjør det 22,5 t. Det vil si at hvis han er på jobb fra 0830-1330+ hver dag, og underviser 50% av hva han vanligvis gjør (sikkert ca 10t), så har han gjort all jobben sin for den uka, og han trenger ikke ta med arbeid hjem. Høres ut som en fornuftig løsning.

Gjest Niccola
Skrevet

Det er klart det er veldig kjekt for skolen at faren din er der 60-70% eller hva det blir, mens de bare behøver å lønne ham 50%.

Gjest gammal traver på DOL
Skrevet

Det høres forsåvidt helt korrekt ut, det.

En lærers arbeidsuke er på 45 timer, så hvis han arbeider halv stilling så utgjør det 22,5 t. Det vil si at hvis han er på jobb fra 0830-1330+ hver dag, og underviser 50% av hva han vanligvis gjør (sikkert ca 10t), så har han gjort all jobben sin for den uka, og han trenger ikke ta med arbeid hjem. Høres ut som en fornuftig løsning.

Problemet eller saken er at han er der fra 0830 til 1600 hver dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...