Gå til innhold

Hva kreves egentlig for å bli gruppeterapeut?

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmål om å bli gruppeterapeut
Skrevet

Jeg leste en stillingsannonse hvor de søkte etter gruppeterapeuter i et behandlingsopplegg av mennesker i rusomsorgen.. De ville helst ha en psykiatrisk sykepleier/vernepleier, men andre med treåring høgskoleutdanning kunne også søke. Erfaring med målgruppen var også ønskelig.

Betyr det at man kan bli gruppeterapeut uten gruppeterapeutisk utdannelse? Trodde man måtte ha viss peiling før man slippes løs på mennesker i krise.

Skrevet

"Gruppeterapeut" er ikke en beskyttet betegnelse, og ulik utdanning og erfaring kreves på ulike arbeidsplasser for å lede en slik behandlingsgruppe.

Skrevet

Man har jo en viss "peling", gjennom den 3 årige høgskoleutdanningen som kreves. Tror ikke de vil ansette en nyutdannet uten erfaring fra brukergruppen.

Man kan ta videreutdanning gruppeterapi, som jeg vil tro handler mye om gruppedynamikk og den type ting.

Skrevet

Man har jo en viss "peling", gjennom den 3 årige høgskoleutdanningen som kreves. Tror ikke de vil ansette en nyutdannet uten erfaring fra brukergruppen.

Man kan ta videreutdanning gruppeterapi, som jeg vil tro handler mye om gruppedynamikk og den type ting.

jeg har en fireårig universitetsutdanning innen feltet. når det kommer til gruppeterapi så er jeg helt blank. Det har ikke jeg lært noenting om i studiet. heller ingenting om gruppedynamikk osv. Det er vel ting som er ganske vesentlig hvis du skal lede en gruppe?

Jeg har selv søkt om å få plass i en privat gruppe på byen. Jeg håper da virkelig at gruppeleder har noen erfaring, og ikke kommer rett fra høgskolen.

Gjest forskjell på høgskole og universitet
Skrevet

jeg har en fireårig universitetsutdanning innen feltet. når det kommer til gruppeterapi så er jeg helt blank. Det har ikke jeg lært noenting om i studiet. heller ingenting om gruppedynamikk osv. Det er vel ting som er ganske vesentlig hvis du skal lede en gruppe?

Jeg har selv søkt om å få plass i en privat gruppe på byen. Jeg håper da virkelig at gruppeleder har noen erfaring, og ikke kommer rett fra høgskolen.

En fireårig universitetsutdannelse er noe annet enn en treårig høgskoleutdannelse. I alle de treårige høgskoleutdanningene inne dette feltet har de om grupper og gruppeledelse i utdanningen. Rollespill og ferdighetstrening om grupper har de helt sikkert også hatt.

Skrevet

Jeg gikk på en gruppe ledet av ei som brukte tittelen VIM (Very important Medmenneske). Hun hadde null utdannelse, men hadde gått på gruppe selv. Var uredd og et medmenneske. Det hodlt på den gruppen jeg gikk på.

Skrevet

En fireårig universitetsutdannelse er noe annet enn en treårig høgskoleutdannelse. I alle de treårige høgskoleutdanningene inne dette feltet har de om grupper og gruppeledelse i utdanningen. Rollespill og ferdighetstrening om grupper har de helt sikkert også hatt.

jeg har en sosialfaglig utdannelse. jeg har også hatt rådgiving og rollespill, men hvordan styre en gruppe kan jeg null og niks om. Tror du jeg hadde visst mer om det dersom jeg utdannet meg til sosionom?

Gjest forskjell på høgskol og universitet
Skrevet

jeg har en sosialfaglig utdannelse. jeg har også hatt rådgiving og rollespill, men hvordan styre en gruppe kan jeg null og niks om. Tror du jeg hadde visst mer om det dersom jeg utdannet meg til sosionom?

Hva slags utdannelse du har vet jeg ikke, men sosionomer har i alle fall om det på studiet sitt, og du skriver at du ikke har hatt det, så da kan du vel tenke selv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...