Gå til innhold

Andre verdenskrig og 10-12 åringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en lignende historie her hjemme. Min manns bestefar var også tysk soldat... Barna våre vet godt at mange tyskere ikke hadde noe valg mht å delta i krigen og at mange nok ikke helt skjønte hva de var med på... Jeg tror slike diskusjoner bare er med på å utvide barnas horisont og lærer dem til ikke å tenke sort-hvitt (det meste i livet har ulike nyanser) :)

Nå har jeg sett resten av filmen. Den var veldig sterk, og gutten min får ikke se den før vi har snakket mer om dette.

Sitter her med hjertebankg og en stor klump inni meg over hva som faktisk har skjedd... helt grusomt.

Skrevet

Nå har jeg sett resten av filmen. Den var veldig sterk, og gutten min får ikke se den før vi har snakket mer om dette.

Sitter her med hjertebankg og en stor klump inni meg over hva som faktisk har skjedd... helt grusomt.

Den filmen har jeg ikke sett.... :-/

Skrevet

Den filmen har jeg ikke sett.... :-/

Veldig bra film - men ikke for min gutt akkurat nå...

Anbefales virkelig for voksne og ungdom (evt store barn som er litt forberedt)

Skrevet

Takk for tips!

Gjest 09.10.09
Skrevet

Takk for svar. Jeg ser at flere he sier at gutten er stor nok til å involveres i samfunnshistorie og noe av verdens ondskap...

Når du sier "verdens ondskap", hva mener du egentlig da?

Gjest 09.10.09
Skrevet

Jeg har lest alle innleggene her, og syns dere generelt er overbeskyttende. Min farfar var 17 da han rømte landte og pakket svenskepakker, og at en 12 -åring da skal bekyttes fra verende relaiteter er for meg feil. Rart, hysterisk og feil.

Skrevet

Jentene våre hadde flere samtaler med oldemoren sin om dette før hun døde. Oldemoren måtte flykte fra huset sitt under tysk flyangrep. Det eneste hun fikk med seg var 3 smykker.

De løp fra husene og opp i fjellet.

Etter flyangrepet var byen vår totalt nedbombet. Det var 2 hus som sto igjen!

Dette syntes jentene var skremmende og spennende, og benyttet enhver anledning til å snakke med oldemor om det.

De har også spurt oss om flere aspekter ved krigen, og vi har svart så godt vi har kunnet.

Så vidt jeg vet har de ikke fått med seg jødeutryddelsen. Jeg ville ikke hatt noe problem med å snakke med dem om det hvis anledningen var rett.

Jeg tror på det å være åpen om ting så lenge ungene spør og viser interesse.

Her i huset lese avisene også av barna, og dokumentarer synes de er veldig spennende å se på. Vi foreldre er alltid tilgjengelige for spørsmål :)

Skrevet

Ja - dette med hjernevaksing er et begrep jeg kan forklare.

Vi har en del komplisert historie i familien, i og med at svigermors far var tysk soldat - men dette er blitt tiet om stort sett inntil for ca ti år siden.

Så selv om mange tyskere var "slemme" vil jeg jo ikke at mine barn skal vokse opp med at "alle tyskere var/er slemme" - mange var tvunget ut i krigen, og mange visste nok ikke om alt føle som skjedde.

Vi har også en slik situasjon. Faren min var tysk, og vi har mye slekt i Tyskland.

Vi har forklart dette med at de fleste tyskere ikke ville krige, og at de som lever nå absolutt ikke synes krig er bra, og synes WW2 var grusom.

Skrevet

Jeg så en dokumentar om konsentrasjonsleirene når jeg var 8-9 år gammel. Jeg husker jeg ble veldig lei meg, men jeg tok ikke noe skade av det. Siden da var grusomhetene som skjedde under 2. verdenskrig (og grusomhetene som skjer til enhver tid over hele verden) en naturlig del av virkelighetsbildet mitt.

Jeg synes ikke vi skal beskytte barna våre for lenge. Jo raskere de forstår av mennesker gjør gode og onde handlinger, men at de kan påvirke den balansen - jo bedre :)

Skrevet

Jeg har tenkt litt på det samme i det siste, for guttungen har lyst til å se Max Manus filmen. Pappaen har sagt ja, jeg sier nei.

Jeg synes han skal vite litt mer om bakgrunnen for krigen i Norge og generelt annen verdenskrig før han ser den.

I høstferien tok faren min (som er over gjennomsnittet interessert i annen verdensgrig og historie generelt) han med seg på hjemmefrontsmuseet og forsvarsmuseet i Oslo. Da fikk han se noen utstillinger som gikk litt på disse temaene, og vi har også snakket litt om hva Oldemor og Oldefar gjorde mens det var krig i landet, og litt om hvordan hverdagen var under krigen.

Jeg tenker at han kanskje kan se filmen etterhvert. Det er visst ganske mange i klassen hans som har sett den.

Skrevet

Når du sier "verdens ondskap", hva mener du egentlig da?

Verdens ondskap er jo det jeg ønsker at mine barn skal være beskyttet fra å oppleve eller være med på å utføre.

I forhold til nyheter, har vi fortalt litt, men ikke detaljer om krig, sult, voldtekt, incest, tortur osv.

Skrevet

Jeg har tenkt litt på det samme i det siste, for guttungen har lyst til å se Max Manus filmen. Pappaen har sagt ja, jeg sier nei.

Jeg synes han skal vite litt mer om bakgrunnen for krigen i Norge og generelt annen verdenskrig før han ser den.

I høstferien tok faren min (som er over gjennomsnittet interessert i annen verdensgrig og historie generelt) han med seg på hjemmefrontsmuseet og forsvarsmuseet i Oslo. Da fikk han se noen utstillinger som gikk litt på disse temaene, og vi har også snakket litt om hva Oldemor og Oldefar gjorde mens det var krig i landet, og litt om hvordan hverdagen var under krigen.

Jeg tenker at han kanskje kan se filmen etterhvert. Det er visst ganske mange i klassen hans som har sett den.

Det var lurt å ta ham med på museum! Det hadde sikkert vært noe for min gutt også.

I formiddag satte jeg meg ned med ham en stund og fortalte at jeg hadde sett filmen ferdig, og at jeg ikke ville han skulle se den. Først ble han skuffet, men han forstod nok hvorfor,

Jeg fortalte i stedet en del av det som skjedde på filmen, og fortalte litt mer om krigen enn det jeg hadde sagt i går. Jeg sa også at han kunne lese noen bøker først om situasjonen under krigen, og så kunne heller film komme etterhvert.

Max manus filmen har vi kjøpt, men vi har ikke fått sett den ennå.

Skrevet

Jeg har lest alle innleggene her, og syns dere generelt er overbeskyttende. Min farfar var 17 da han rømte landte og pakket svenskepakker, og at en 12 -åring da skal bekyttes fra verende relaiteter er for meg feil. Rart, hysterisk og feil.

''Jeg har lest alle innleggene her, og syns dere generelt er overbeskyttende. Min farfar var 17 da han rømte landte og pakket svenskepakker, og at en 12 -åring da skal bekyttes fra verende relaiteter er for meg feil. Rart, hysterisk og feil.''

Her tror jeg du har misforstått innleggene. Det er jo jeg som i alle innlegg får (mild) "kritikk" fordi jeg ikke har involvert gutten min i slike ting tidligere.

Mannen min ønsker imidlertid å holde mer igjen enn det jeg gjør.

Dette var dessuten snakk om en gutt på 10 år, ikke 12.

Skrevet

Jeg har ei venninne som er lærer, hun brukte filmen i undervisninga på 5. trinn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...