Gå til innhold

dask ok?

Anbefalte innlegg

Gjest naboenen2
Skrevet

Tar unger skade av litt dask? Naboen dasker guttungen på 9 år av og til, etterpå må han stå i skammekroken. Er dette skadelig? Eller bør jeg snakke til mannen? Det hender han sier til gutten ute at om han ikke gjør sånn eller slik blir det dask..

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• signaturløs

13

• cecily

8

• Ysah

3

• Bookworm

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest dask ikke ok!
Skrevet

Neppe skadelig i alle tilfeller, siden foreldregenerasjonen vår har vokst opp til å bli relativt fornuftige mennesker til tross for noen dask. Men lovlig er det ikke, så det kan du jo tipse naboen om.

Skrevet

Skadelig eller ikke...det er fullstendig unødvendig. Det finnes så mange andre måter å sette grenser på ..som er innenfor loven.

Skrevet

Neppe skadelig i alle tilfeller, siden foreldregenerasjonen vår har vokst opp til å bli relativt fornuftige mennesker til tross for noen dask. Men lovlig er det ikke, så det kan du jo tipse naboen om.

Men er det ikke först og fremst det som ut i fra sunn fornuft virker rett eller galt som er viktig? Synes den holdningen à fölge loven slavisk er litt skremmende, akkurat som om man slutter à tenke selv. Det er ikke ALLTID at det som er lov er rett, eller etisk, akkurat som det som er ulovlig ikke alltid er galt eller uetisk.

Poenget mitt er at det er viktig à fölge egen kritisk sans, viktig à tenke selv. Hvilke konsekvenser fàr handlingene mine, pà meg selv og omgivelsene? Er jeg rettferdig nà? Osv.

Ikke veldig originalt det jeg kommer med her, men jeg blir litt perpleks av argumentet "fordi det er ulovlig".

I dette tilfellet blàser jeg egentlig i om det er lov eller ikke, jeg synes det er galt à daske et barn, feil màte à kommunisere pà.

Skrevet

Trusler og dask er mildt sagt dårlige oppdragelsesmetoder. Hva skal far si til sønnen om han bruker disse metodene på småsøsken, eller på skolen? JEG kan slå, men ikke du?

Gjest dask ikke ok!
Skrevet

Men er det ikke först og fremst det som ut i fra sunn fornuft virker rett eller galt som er viktig? Synes den holdningen à fölge loven slavisk er litt skremmende, akkurat som om man slutter à tenke selv. Det er ikke ALLTID at det som er lov er rett, eller etisk, akkurat som det som er ulovlig ikke alltid er galt eller uetisk.

Poenget mitt er at det er viktig à fölge egen kritisk sans, viktig à tenke selv. Hvilke konsekvenser fàr handlingene mine, pà meg selv og omgivelsene? Er jeg rettferdig nà? Osv.

Ikke veldig originalt det jeg kommer med her, men jeg blir litt perpleks av argumentet "fordi det er ulovlig".

I dette tilfellet blàser jeg egentlig i om det er lov eller ikke, jeg synes det er galt à daske et barn, feil màte à kommunisere pà.

Helt og fullstendig enig med deg. Men sånne som faktisk dasker ungene sine tar sjelden den type argumentasjon. Og det er vel derfor vi har fått en lovtekst å banke i bordet med. Det hjelper for sånne luringer.

Skrevet

Helt og fullstendig enig med deg. Men sånne som faktisk dasker ungene sine tar sjelden den type argumentasjon. Og det er vel derfor vi har fått en lovtekst å banke i bordet med. Det hjelper for sånne luringer.

Ja, det har du nok rett i, bra svart. :-)

Gjest tippietpoe
Skrevet

'Men er det ikke först og fremst det som ut i fra sunn fornuft virker rett eller galt som er viktig? '

Hvem sin sunne fornuft skal man gå ut i fra? Din, min?, faren som slår sin?

Skrevet

'Men er det ikke först og fremst det som ut i fra sunn fornuft virker rett eller galt som er viktig? '

Hvem sin sunne fornuft skal man gå ut i fra? Din, min?, faren som slår sin?

"Poenget mitt er at det er viktig à fölge egen kritisk sans, viktig à tenke selv. Hvilke konsekvenser fàr handlingene mine, pà meg selv og omgivelsene? Er jeg rettferdig nà? Osv. Ikke veldig originalt det jeg kommer med her, men jeg blir litt perpleks av argumentet "fordi det er ulovlig"."

Skrevet

Fikk ofte selv en "varm kule" som min stefar brukte å kalle det når jeg voks opp.

Skade tok jeg selvfølgelig av det, men så var det også måte på til bank også da.

Om jeg hadde fått "dask" hadde saken vært noe helt annet. En dask hadde jeg ikke tatt noen skade av, om det stod til handlingene jeg gjorde.

Du vet jo egentlig ikke noe om hvordan gutten oppfører seg hele tiden, og heller ikke hvilke metoder som har vært tatt i bruk før man går til det skrittet at man "dasker" ungene sine.

Personlig så mener jeg at dagens unger har det alt for lett. Mødrene syr puter oppunder armene til barna til de mister vett og forstand og tror att gud og hvermannsen skal stå i giv akt tjeneste til dem 24/7, slike unger fortjener litt dask og det gjør pokker og foreldrene deres også!

Skrevet

Det er ikke lenger vanlig å oppdra barna sine på denne måten i Norge. Derfor kan det være grunn til å bli litt bekymret over forholdene i familier som velger metoder som går stikk i strid mot det som anses som akseptabelt i vår kultur.

Du trenger imidlertid ikke dra lenger enn til England hvor dette fortsatt er helt vanlig, i hvertfall opp til omtrent ni års alder. Jeg bodde en periode i en familie hvor barna ble advart om at de ville bli "smacked" dersom de ikke adlød. Barna har vokst opp til å bli sunne og fornøyde unge mennesker, og ser ikke ut til å ha tatt skade av det. Familien var svært gjennomtenkt og reflektert i sin barneoppdragelse, og mente at denne formen for grensesetting var skånsomt og tydelig for barna. Jeg syntes det var vanskelig å forholde meg til akkurat dette mens jeg bodde der (fordi jeg var vant med norske holdninger og syn på oppdragelse), men tror knapt nok jeg har sett barn blitt bedre ivaretatt i en familie enn nettopp disse barna.

Jeg tror det varierer hvorvidt bruk av "dask" er skadelig eller ikke, men ville som sagt vært betenkt hvis en familie i Norge velger denne formen for oppdragelse.

Skrevet

Fikk ofte selv en "varm kule" som min stefar brukte å kalle det når jeg voks opp.

Skade tok jeg selvfølgelig av det, men så var det også måte på til bank også da.

Om jeg hadde fått "dask" hadde saken vært noe helt annet. En dask hadde jeg ikke tatt noen skade av, om det stod til handlingene jeg gjorde.

Du vet jo egentlig ikke noe om hvordan gutten oppfører seg hele tiden, og heller ikke hvilke metoder som har vært tatt i bruk før man går til det skrittet at man "dasker" ungene sine.

Personlig så mener jeg at dagens unger har det alt for lett. Mødrene syr puter oppunder armene til barna til de mister vett og forstand og tror att gud og hvermannsen skal stå i giv akt tjeneste til dem 24/7, slike unger fortjener litt dask og det gjør pokker og foreldrene deres også!

Hvorfor er det greit at barn får en dask og ikke voksne? Hvis du gjør noe galt, synes du det er greit at jeg kommer bort og gir deg en dask etterpå?

INGEN barn fortjener å bli slått, uansett hva de har gjort! Vi må huske at vi er voksne og fysisk større og sterkere enn barn!

Skrevet

Hvorfor er det greit at barn får en dask og ikke voksne? Hvis du gjør noe galt, synes du det er greit at jeg kommer bort og gir deg en dask etterpå?

INGEN barn fortjener å bli slått, uansett hva de har gjort! Vi må huske at vi er voksne og fysisk større og sterkere enn barn!

Om jeg gjør noe så galt at ord og andre handlinger ikke er tilstrekkelig så ja, vær så snill å gi meg en dask!

En dask på rumpa eller et knips på hånden er ikke så farlig mener jeg.

Om man dasker noen så er det aldri så hardt at det oppstår annet enn et smell, og det svir bare litt, og man blir mest skremt av sjokket over å ha oppført seg så ubehøvlet at man faktisk fortjener det...

Jeg er imot barnemishandling, og ja jeg mener at noen "oppdragere" bedriver barnemishandling i måten de oppdrar barna sine på. Barn skal ikke få lov til alt mulig, de trenger grenser og det er det ikke mange foreldre som setter idag, samme med ansvar og holdninger!

trur du mistolker min oppfattning av dask, for et dask er et dask, menst bank er bank! og det vet jeg meget godt hva er.

Skrevet

Om jeg gjør noe så galt at ord og andre handlinger ikke er tilstrekkelig så ja, vær så snill å gi meg en dask!

Om man dasker noen så er det aldri så hardt at det oppstår annet enn et smell, og det svir bare litt, og man blir mest skremt av sjokket over å ha oppført seg så ubehøvlet at man faktisk fortjener det...

Jeg er imot barnemishandling, og ja jeg mener at noen "oppdragere" bedriver barnemishandling i måten de oppdrar barna sine på. Barn skal ikke få lov til alt mulig, de trenger grenser og det er det ikke mange foreldre som setter idag, samme med ansvar og holdninger!

trur du mistolker min oppfattning av dask, for et dask er et dask, menst bank er bank! og det vet jeg meget godt hva er.

Om jeg gir deg en dask så risikerer jeg å få politiet på nakken så det tror jeg ikke jeg gidder.

Du skriver: "et smell, og det svir bare litt" om den dasken som du mener er OK å gi barn. Jeg mener at all form for å påføre barn smerte er barnemishandling. Selv om bank er verre så er ikke dask greit. Jeg mener at barn ikke trenger å bli påført smerte for å lære å oppføre seg. Som foreldre/voksne har man plikt til å gjøre sitt ytterste for at barn IKKE skal oppleve unødig smerte.

Gjest Niccola
Skrevet

"Det hender han sier til gutten ute at om han ikke gjør sånn eller slik blir det dask.."

:-(

I slike tilfeller tenker jeg - mon tro hva mer som skjer i det skjulte, når dette skjer åpenlyst?

Det er ikke lov å daske ungene sine i Norge lenger. Om barnet tar direkte skade eller ikke kommer vel helt an på hva man definerer som skade. Han vil ihvertfall ikke få et tillitsfullt forhold til sin far, og kan i verste fall vokse opp til å bli en sint og ulykkelig mann som selv slår sine unger når den tid kommer.

Gjest Niccola
Skrevet

Du kommer til å dakse ungene selv med andre ord, om du får storforlangende unger? Du vet at disse som regel er et produkt av sine foreldres oppdragelse? Så vi får håpe du har mer vett enn oss andre foreldre da, og gir barna dine litt vett og forstand.

Skrevet

Det er selvsagt ikke greit å bare overhøre slike kommentarer uten å si noe.

Skrevet

For meg høres det ut som om du virkelig har tatt skade av oppveksten. Virkelig skremmende argumentasjon du har.

Skrevet

Det er ikke lenger vanlig å oppdra barna sine på denne måten i Norge. Derfor kan det være grunn til å bli litt bekymret over forholdene i familier som velger metoder som går stikk i strid mot det som anses som akseptabelt i vår kultur.

Du trenger imidlertid ikke dra lenger enn til England hvor dette fortsatt er helt vanlig, i hvertfall opp til omtrent ni års alder. Jeg bodde en periode i en familie hvor barna ble advart om at de ville bli "smacked" dersom de ikke adlød. Barna har vokst opp til å bli sunne og fornøyde unge mennesker, og ser ikke ut til å ha tatt skade av det. Familien var svært gjennomtenkt og reflektert i sin barneoppdragelse, og mente at denne formen for grensesetting var skånsomt og tydelig for barna. Jeg syntes det var vanskelig å forholde meg til akkurat dette mens jeg bodde der (fordi jeg var vant med norske holdninger og syn på oppdragelse), men tror knapt nok jeg har sett barn blitt bedre ivaretatt i en familie enn nettopp disse barna.

Jeg tror det varierer hvorvidt bruk av "dask" er skadelig eller ikke, men ville som sagt vært betenkt hvis en familie i Norge velger denne formen for oppdragelse.

Jeg kjenner jeg blir så lei av at hvermansen kan vurdere om noen har tatt skade av noe eller ikke. Hvordan syns det? Får de prikker på ørene om de blir skadet eller må de bli krminelle?

Selvsagt er det ulik sårbarhetsfaktorer blant barn og noen ser ut til å tåle alt, mens andre tar skade av en enkeltepisode. Det handler om grunnleggende tillit til sine omsorgspersoner som barn og tillit til andre som voksne.

Jeg husker selv den intense ydmykende følelsen jeg opplevde da jeg selv fikk en ørefik som barn. Det var sikkert den første og eneste jeg fikk, men ja, jeg mener jeg tok skade av den, for jeg stolte ikke på foreldrene mine i lang lang tid etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...