Gå til innhold

dask ok?

Anbefalte innlegg

Gjest Politisk ukorrekt.
Skrevet

Jeg er ikke tilhenger av fysisk avstraffelse som oppdragelsesmetode. Jeg ble selv utsatt for det som barn. Det er svært ydmykende å bli slått. Men, jeg syns allikevel at utviklingen har gått for langt her i landet, når det nå er blitt slik at man har gjort seg til kriminell dersom man mister besinnelsen ovenfor en fullstendig umulig og provoserende unge, og gir dem et dask.

Jeg syns ikke man kan sammenligne barn og voksne i denne sammenhengen. Voksne er, forhåpentligvis, ferdig oppdratt, det er ikke barn. Voksne er vanligvis ikke grenseprøvende, ufordragelige, og umulige ovenfor andre, som unger kan være til tider. Og er de det kan det jo hende de også får seg en på trynet. (spøk!)

Nå får jeg sikkert kjeft så det suser! Men dette er nå min mening faktisk!

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• signaturløs

13

• cecily

8

• Ysah

3

• Bookworm

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes ikke det er okei hverken å true barn med dask eller å daske dem.

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg er ikke tilhenger av fysisk avstraffelse som oppdragelsesmetode. Jeg ble selv utsatt for det som barn. Det er svært ydmykende å bli slått. Men, jeg syns allikevel at utviklingen har gått for langt her i landet, når det nå er blitt slik at man har gjort seg til kriminell dersom man mister besinnelsen ovenfor en fullstendig umulig og provoserende unge, og gir dem et dask.

Jeg syns ikke man kan sammenligne barn og voksne i denne sammenhengen. Voksne er, forhåpentligvis, ferdig oppdratt, det er ikke barn. Voksne er vanligvis ikke grenseprøvende, ufordragelige, og umulige ovenfor andre, som unger kan være til tider. Og er de det kan det jo hende de også får seg en på trynet. (spøk!)

"Men, jeg syns allikevel at utviklingen har gått for langt her i landet, når det nå er blitt slik at man har gjort seg til kriminell dersom man mister besinnelsen ovenfor en fullstendig umulig og provoserende unge"

Nettopp - å miste besinnelsen er å miste kontrollen over seg selv. Skal det være greit å miste kontroll overfor ungen sin? Skal man ikke kunne være voksen nok til å overse provoserende atferd fra en 9-åring uten å måtte gå fysisk til angrep?

Har du virkelig ikke mer kontroll over deg selv eller mer å stille opp med enn det ? Patetisk.

Skrevet

Hvorfor er det greit at barn får en dask og ikke voksne? Hvis du gjør noe galt, synes du det er greit at jeg kommer bort og gir deg en dask etterpå?

INGEN barn fortjener å bli slått, uansett hva de har gjort! Vi må huske at vi er voksne og fysisk større og sterkere enn barn!

''INGEN barn fortjener å bli slått, uansett hva de har gjort''

Vet om flere jeg, som kunne fortjent både det ene og det andre. Ufordragelige, frekke unger med null respekt for voksne eller andre "medbarn" som terroriserer og utagerer noe helt voldsomt. Mobber, banner og kaster ting rundt seg og er rett og slett en fare for andre. Hva skal man gjøre med slike barn?

Hadde det vært lov å gi en dask i ny og ne, skal dere se at forekomsten av ADHD diagnoser hadde sunket betraktelig...

Skrevet

Om jeg gjør noe så galt at ord og andre handlinger ikke er tilstrekkelig så ja, vær så snill å gi meg en dask!

En dask på rumpa eller et knips på hånden er ikke så farlig mener jeg.

Om man dasker noen så er det aldri så hardt at det oppstår annet enn et smell, og det svir bare litt, og man blir mest skremt av sjokket over å ha oppført seg så ubehøvlet at man faktisk fortjener det...

Jeg er imot barnemishandling, og ja jeg mener at noen "oppdragere" bedriver barnemishandling i måten de oppdrar barna sine på. Barn skal ikke få lov til alt mulig, de trenger grenser og det er det ikke mange foreldre som setter idag, samme med ansvar og holdninger!

trur du mistolker min oppfattning av dask, for et dask er et dask, menst bank er bank! og det vet jeg meget godt hva er.

Enig.

Gjest Niccola
Skrevet

Vet om flere jeg, som kunne fortjent både det ene og det andre. Ufordragelige, frekke unger med null respekt for voksne eller andre "medbarn" som terroriserer og utagerer noe helt voldsomt. Mobber, banner og kaster ting rundt seg og er rett og slett en fare for andre. Hva skal man gjøre med slike barn?

Hadde det vært lov å gi en dask i ny og ne, skal dere se at forekomsten av ADHD diagnoser hadde sunket betraktelig...

Målløs.. Stemmer du FrP også?

Gjest montrodet
Skrevet

''Vet om flere jeg, som kunne fortjent både det ene og det andre. Ufordragelige, frekke unger med null respekt for voksne eller andre "medbarn" som terroriserer og utagerer noe helt voldsomt. Mobber, banner og kaster ting rundt seg og er rett og slett en fare for andre. Hva skal man gjøre med slike barn?''

Disse barna er dessverre født og oppdratt av inkomptente foreldre, så spørsmålet burde vel heller være hva gjør man med dem?

Gjest Politisk ukorrekt.
Skrevet

"Men, jeg syns allikevel at utviklingen har gått for langt her i landet, når det nå er blitt slik at man har gjort seg til kriminell dersom man mister besinnelsen ovenfor en fullstendig umulig og provoserende unge"

Nettopp - å miste besinnelsen er å miste kontrollen over seg selv. Skal det være greit å miste kontroll overfor ungen sin? Skal man ikke kunne være voksen nok til å overse provoserende atferd fra en 9-åring uten å måtte gå fysisk til angrep?

Har du virkelig ikke mer kontroll over deg selv eller mer å stille opp med enn det ? Patetisk.

Tror det er ganske vanlig at man en eller annen gang i løpet av barnas oppvekst mister besinnelsen... Dette har jeg diskutert med gode venner jeg har stor respekt for og de innrømmer at slikt kan ha skjedd, ja. Så får du bare kalle foreldre med følelser for patetiske!

Fint for deg at du har full kontroll til enhver tid!

Skrevet

Målløs.. Stemmer du FrP også?

Nei, jeg har faktisk aldri stemt Frp.

Og jeg dasker heller ikke mine egne (eller andres) unger. Bare for å ha sagt det og oppklart det, hvis noen skulle lure.

Gjest J.R.-07
Skrevet

Tull og tøys. Barn blir ikke snillere av dasking. Men noen kan kanskje virke snillere fordi de blir redde. Men det er vel ingen foreldre ute etter. Nei ,bruk andre "straffemetoder".

Gjest Elextra
Skrevet

''Er dask ok?''

Nei.

''Er dette skadelig?''

Neppe

'' Eller bør jeg snakke til mannen? ''

Nei igjen (med mindre du har grunn til å tro at vedkommende barn lider under det, selvfølgelig)

Gjest Niccola
Skrevet

Tror det er ganske vanlig at man en eller annen gang i løpet av barnas oppvekst mister besinnelsen... Dette har jeg diskutert med gode venner jeg har stor respekt for og de innrømmer at slikt kan ha skjedd, ja. Så får du bare kalle foreldre med følelser for patetiske!

Jeg mister ikke besinnelsen slik at jeg tar det fysisk ut på ungene nei.

Gjest J.R.-07
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir så lei av at hvermansen kan vurdere om noen har tatt skade av noe eller ikke. Hvordan syns det? Får de prikker på ørene om de blir skadet eller må de bli krminelle?

Selvsagt er det ulik sårbarhetsfaktorer blant barn og noen ser ut til å tåle alt, mens andre tar skade av en enkeltepisode. Det handler om grunnleggende tillit til sine omsorgspersoner som barn og tillit til andre som voksne.

Jeg husker selv den intense ydmykende følelsen jeg opplevde da jeg selv fikk en ørefik som barn. Det var sikkert den første og eneste jeg fikk, men ja, jeg mener jeg tok skade av den, for jeg stolte ikke på foreldrene mine i lang lang tid etterpå.

Nettopp.

Skrevet

Så all lovbrudd som ble gjort i beste mening eller i en sinnstilstand der en mister kontrollen er ikke lovbrudd?

Hva med uaktsomt drap? Hva med drap i sinne?

Jada, jeg strekker eksemplene veldig langt, men det er i samme sjanger som det du sier. Det en gjør når en er så sint at en ser rødt, det er helt i orden.

Skrevet

Det de lærer er ikke at "ånei! nå var jeg sikkert frekk og ufordragelig. Det er best jeg skjerper meg".

De lærer at det er lov å slå.

Ønsker du at de ungene du syns er ekle, frekke og ufordragelige i tillegg skal slå?

Skrevet

Det de lærer er ikke at "ånei! nå var jeg sikkert frekk og ufordragelig. Det er best jeg skjerper meg".

De lærer at det er lov å slå.

Ønsker du at de ungene du syns er ekle, frekke og ufordragelige i tillegg skal slå?

Jeg synes ikke dask er ok.

Selv har jeg blitt slått en del, men det har ikke ført til at jeg selv har begynt å slå.

Det har derimot ført til at jeg i mange sammenhenger er redd for andres mulige aggresjonsutbrudd. Jeg ser spøkelser på høylys dag.

Jeg er mye redd.

Gjest På søndag
Skrevet

Det blir jo helt feil å daske og straffe barn på den måten når det faktisk er foreldrene dette skyldes. Men bevares, du skal få ha ditt syn i fred.

Skrevet

''Hadde det vært lov å gi en dask i ny og ne, skal dere se at forekomsten av ADHD diagnoser hadde sunket betraktelig...''

De to av mine venninner som fikk ris av foreldrene i oppveksten, er også de eneste av mine venninner som virkelig var opprørske tenåringer (og da snakker vi _opprørsk_).

Skrevet

Jeg har mistet besinnelsen overfor datteren min, men aldri gått til verks fysisk av den grunn. Det sitter nok såpass i ryggmargen på meg, at det gjør jeg ikke mot verken voksne eller barn....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...