Gå til innhold

dask ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Hadde det vært lov å gi en dask i ny og ne, skal dere se at forekomsten av ADHD diagnoser hadde sunket betraktelig...''

De to av mine venninner som fikk ris av foreldrene i oppveksten, er også de eneste av mine venninner som virkelig var opprørske tenåringer (og da snakker vi _opprørsk_).

Jeg snakker ikke om ris/deng/bank/juling/slåing her. Men et dask i ny og ne.

Selv om jeg ikke praktiserer slik barneoppdragelse selv (er ikke nødvendig på mine barn), så sier jeg at enkelte barn sikkert kan ha nytte av det.

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• signaturløs

13

• cecily

8

• Ysah

3

• Bookworm

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg snakker ikke om ris/deng/bank/juling/slåing her. Men et dask i ny og ne.

Selv om jeg ikke praktiserer slik barneoppdragelse selv (er ikke nødvendig på mine barn), så sier jeg at enkelte barn sikkert kan ha nytte av det.

Barn har de samme følelsene som voksne. Jeg ville følt meg forferdelig underkua, sint og såra dersom en jeg var glad i gav meg en "dask" fordi jeg ikke hadde oppført meg. Barn fortjener samme respekt som voksne. Hvordan kan man, som forelder, tro at ens barn vil vise en respekt dersom de blir "dasket"? Det er jo totalt ulogisk...

Skrevet

Det de lærer er ikke at "ånei! nå var jeg sikkert frekk og ufordragelig. Det er best jeg skjerper meg".

De lærer at det er lov å slå.

Ønsker du at de ungene du syns er ekle, frekke og ufordragelige i tillegg skal slå?

''Det de lærer er ikke at "ånei! nå var jeg sikkert frekk og ufordragelig. Det er best jeg skjerper meg".

De lærer at det er lov å slå. ''

Hvordan vet du det?

Og til ditt siste spørsmål: Slike unger slår nok allerede.

Men jeg snakker faktisk ikke om å slå/denge/jule/banke7rise her, men "et dask" i ny og ne. Igjen nevner jeg at jeg selv ikke dasker eller slår mine barn, men at jeg mener at enkelte uskikkelige unger sikkert ikke hadde hatt vondt av det.

Det hadde etter min mening iallfall vært et forsøk verdt hvis andre mer pedagogiske metoder er forsøkt og ikke fører fram.

Gjest Niccola
Skrevet

''Det de lærer er ikke at "ånei! nå var jeg sikkert frekk og ufordragelig. Det er best jeg skjerper meg".

Hvordan vet du det?

Men jeg snakker faktisk ikke om å slå/denge/jule/banke7rise her, men "et dask" i ny og ne. Igjen nevner jeg at jeg selv ikke dasker eller slår mine barn, men at jeg mener at enkelte uskikkelige unger sikkert ikke hadde hatt vondt av det.

Det hadde etter min mening iallfall vært et forsøk verdt hvis andre mer pedagogiske metoder er forsøkt og ikke fører fram.

''men at jeg mener at enkelte uskikkelige unger sikkert ikke hadde hatt vondt av det.''

Hvordan vet DU det?

Skrevet

Barn har de samme følelsene som voksne. Jeg ville følt meg forferdelig underkua, sint og såra dersom en jeg var glad i gav meg en "dask" fordi jeg ikke hadde oppført meg. Barn fortjener samme respekt som voksne. Hvordan kan man, som forelder, tro at ens barn vil vise en respekt dersom de blir "dasket"? Det er jo totalt ulogisk...

Ikke vet jeg. Noen dasker (ikke jeg), andre tar barna bestemt i armen. Jeg gjorde det da de var små for å understreke at jeg mente alvor. Mener du det er galt også?

Skrevet

''men at jeg mener at enkelte uskikkelige unger sikkert ikke hadde hatt vondt av det.''

Hvordan vet DU det?

Å milde himmel, Niccola.... Jeg påstår ikke at jeg VET... Jeg skriver at jeg mener, dvs, "synser".

cecily derimot, stadfestet det hun skrev som om det skulle være et faktum.

Gjest Niccola
Skrevet

Å milde himmel, Niccola.... Jeg påstår ikke at jeg VET... Jeg skriver at jeg mener, dvs, "synser".

cecily derimot, stadfestet det hun skrev som om det skulle være et faktum.

Dersom man ikke VET, men TROR at det ikke kan skade å daske litt, da tenker jeg at man bør la være. Forstår du forskjellen?

Skrevet

Dersom man ikke VET, men TROR at det ikke kan skade å daske litt, da tenker jeg at man bør la være. Forstår du forskjellen?

Selvsagt. Og vice versa. Skjønner du?

Gjest Niccola
Skrevet

Selvsagt. Og vice versa. Skjønner du?

Vi er nok uenige. Bra du ikke slår ungene dine da, og håper du i fremtiden klarer å holde hendene unna andres unger også.

Skrevet

Vi er nok uenige. Bra du ikke slår ungene dine da, og håper du i fremtiden klarer å holde hendene unna andres unger også.

:-) Ja, kunne ikke falle meg inn å slå egen eller andres barn! Så ingen fare! :-)

Skrevet

Hvordan vet du det?

Hva annet er det å lære av å bli slått uten at det straks bes om unnskyldning?

Det er nok ikke alle som selv vil slå, men jeg er ganske sikker på at svært mange vil bli skadet av å bli slått av en tillitsperson.

Om det var helt greit å daske litt her og true litt der, hvorfor har Norge gått så langt som å forby selv dette? Fordi det er gøy med en ekstra lovparagraf?

Skrevet

Hva annet er det å lære av å bli slått uten at det straks bes om unnskyldning?

Det er nok ikke alle som selv vil slå, men jeg er ganske sikker på at svært mange vil bli skadet av å bli slått av en tillitsperson.

Om det var helt greit å daske litt her og true litt der, hvorfor har Norge gått så langt som å forby selv dette? Fordi det er gøy med en ekstra lovparagraf?

Det må du nesten spørre myndighetene om, ikke meg.

Skrevet

Jeg har mistet besinnelsen overfor datteren min, men aldri gått til verks fysisk av den grunn. Det sitter nok såpass i ryggmargen på meg, at det gjør jeg ikke mot verken voksne eller barn....

''Jeg har mistet besinnelsen overfor datteren min, men aldri gått til verks fysisk av den grunn. Det sitter nok såpass i ryggmargen på meg, at det gjør jeg ikke mot verken voksne eller barn....''

Helt enig i det du sier her. Men kan jeg spørre hvordan du mistet besinnelsen, hva gjorde du da? Stod og hoppet og skrek på gulvet? Er nok ikke så bra for barna å oppleve det heller...

Skrevet

Det må du nesten spørre myndighetene om, ikke meg.

Det er du som mener det ikke er skadelig, snarere tvert om formålstjenelig. Kan du bevise at det ikke skader et barn å bli slått?

Et slag trenger ikke være hardt for å gjøre vondt.

Skrevet

Det er du som mener det ikke er skadelig, snarere tvert om formålstjenelig. Kan du bevise at det ikke skader et barn å bli slått?

Nå kverulerer du.

Skrevet

Det kan jo tenkes at det er mindre skadelig å gi et oppdragende dask enn å la ungen få ture fram som den vil uten at vanlig grensesetting hjelper. Det siste er jo veldig skadelig!

Skrevet

Ikke vet jeg. Noen dasker (ikke jeg), andre tar barna bestemt i armen. Jeg gjorde det da de var små for å understreke at jeg mente alvor. Mener du det er galt også?

Jeg synes det er stor forskjell på å ta barna bestemt (uten at de får vondt) i armen og å daske dem. Det jeg synes er helt absurd er å påføre barna smerte for å få de til å lytte...

Skrevet

''Jeg har mistet besinnelsen overfor datteren min, men aldri gått til verks fysisk av den grunn. Det sitter nok såpass i ryggmargen på meg, at det gjør jeg ikke mot verken voksne eller barn....''

Helt enig i det du sier her. Men kan jeg spørre hvordan du mistet besinnelsen, hva gjorde du da? Stod og hoppet og skrek på gulvet? Er nok ikke så bra for barna å oppleve det heller...

Nei, jeg sier ikke at det er bra heller - de få gangene jeg har mistet besinnelsen, har det blitt litt roping ja... ikke så mye hopping og fysiske aktiviteter... Som regel tar jeg meg inn igjen temmelig fort, og forlater rommet...

Gjest pkbowm2gtr
Skrevet

Det er ikke ok.Foreldre som gjør det ender opp med barn som ikke liker foreldrene sine.Det har jeg lest.

Skrevet

Om dask er skadelig eller ikke, strides vel de lærde om?

Uansett, så er det ikke lov i Norge. Godt er det. Jeg tror jeg hadde hatt store problemer med å ikke si i fra hvis jeg hadde opplevd at mennesker jeg hadde sett jevnlig hadde dasket barna sine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...