puppola Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Årets spørsmål! Jeg har en jente på 8,5 år som selvfølgelig har lyst på mobil til bursdagen. Jeg synes hun er for liten og vil helst vente lengst mulig. Fortsatt leker hun med lekemobiler, leker med dukker, og er som 8 åringer flest både her og der og opp og ned. Hun har noen jenter i klassen som har mobil allerede men jeg må si jeg ikke helt skjønner vitsen enda! Ser jo at det hadde vært lurt og når hun er ute og vi vil ha tak i henne samtidig er hun jo aldri langt unna og hun kommer alltid hjem når vi har avtalt.Er jeg kjip, umoderne, naiv, hysterisk? Jeg vil utsette ting og tang lengst mulig...er det noen vits å ha mobil før man er 10 år? Synspunkter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest whywhy? Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hva er hensikten med å utsette "ting og tang" lengst mulig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 Hva er hensikten med å utsette "ting og tang" lengst mulig? Fordi hvis barna skal få mange ting eller få lov til mange ting i ung alder har de lite å glede seg til og mange "voksenting" blir mer spennende i ung alder, tidligere enn nødvendig. Noe forskning viser jo at ungdom som blir hjulpet av foreldrene til å vente på enkelte områder senere debuterer med feks alkohol. Derfor er det et poeng i at man bør utsette ting og tang! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest whywhy? Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Fordi hvis barna skal få mange ting eller få lov til mange ting i ung alder har de lite å glede seg til og mange "voksenting" blir mer spennende i ung alder, tidligere enn nødvendig. Noe forskning viser jo at ungdom som blir hjulpet av foreldrene til å vente på enkelte områder senere debuterer med feks alkohol. Derfor er det et poeng i at man bør utsette ting og tang! Å lære å utsette behovstilfredsstillelse er noe av det viktigste en kan lære barna. Det er er jeg helt enig i. Jeg reagerte bare på formuleringen "lengst mulig". Synes du sønnen min på 27 kan få mobil? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 For noen år siden var mobil en "stor greie". Jeg har inntrykk av at dette har endret seg ganske drastisk. Mine to eldste fikk mobil åtte år gamle. Grunnen var at de skulle kunne ta kontakt med oss når som helst om det var noe, så det gav både dem og oss stor trygghet i hverdagen. Når ungene f.eks. er hjemme alene, så er også mobilen alltid påslått (vi er døve, så det er viktig å kunne bruke sms). Eldstejenta på tolv brukte mobilen daglig først fra ti-elleveårs alderen. Niåringen kan godt ha mobilen avslått i flere dager, men tar den stort sett alltid med når hun f.eks. besøker venninner. Det er naturlig for dem å ha mobil, og de vet godt hvordan mobilen skal brukes. Det er ikke lov å ta bilder uten samtykke fra den det taes bilder av, det er ikke lov å skrive stygge meldinger (like lite som det er lov å si stygge ting til andre) og det er ikke lov å ha mobilen framme i timene på skolen. Helt uproblematisk med amdre ord Jeg tror ikke mobil lenger sees på som et "statussymbol". Mobilen er et praktisk hjelpemiddel som trygger hverdagen vår. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Vår eldste fikk mobil til 9-års dagen sin i fjor. Da var hun den nest-siste i klassen som fikk mobil... Vi hadde gjerne ventet enda lenger, men følte absolutt presset Mobilen blir brukt til å ta bilder med i all hovedsak. Vi har selvsakt snakket om viktigheten av ikke å ta bilder av noen som ikke vil bli tatt bilde av, eller av noen som ikke vet de blir fotografert. I tillegg har hun hatt med seg mobilen når hun har vært på overnattingsbesøk og når hun har dratt på besøk. Den siste tiden har hun ikke brukt mobilen i det hele tatt. (Det er ca 2 mnd til hun blir 10.) Vår mellomste fyller 9 i februar, og hun er helt klar på at hun også ønsker seg mobil - og det skal hun få. Jeg synes ikke de egentlig har behov for mobil i denne alderen, men gruppepresset begynner å bli ganske stort når de kommer i 3-4. klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flymodus blir sjelden brukt av barna. Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Vi ventet til barnet vårt var nesten 11 år. Det som er skummelt her er at vi vet ikke hvordan stråler fra mobilen påvirker oss et langt liv. Som foreldre har vi ikke hatt mobilen lenge nok, men tenk om et barn som får mobil for tidlig etter 20 år får kreft og dette skyldes mobilbruk. Hva vil vi foreldre tenke da? Stråling er ikke bra, de fleste av oss kjenner på varmen som utvikler seg i hodet når man snakker for lenge i mobilen. Å tro at det er ufarlig er naivt. Derfor bør man utsette egen mobil lengst mulig. Ha heller en gammel mobil til utlån når barnet skulle ha bruk for å ringe fra et sted av og til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brulla Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Vent til 20-årsdagen, da er dere nok trygge på at mobilen håndteres slik den skal..... Mobiltlf. er farlig, farlig - skummle greier for barn! Jeg blir helt _matt_ av holdningene her inne. Vent lengst mulig med det meste - det er jo så farlig!!!! Herregud - skjerp dere.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brulla Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Vi ventet til barnet vårt var nesten 11 år. Det som er skummelt her er at vi vet ikke hvordan stråler fra mobilen påvirker oss et langt liv. Som foreldre har vi ikke hatt mobilen lenge nok, men tenk om et barn som får mobil for tidlig etter 20 år får kreft og dette skyldes mobilbruk. Hva vil vi foreldre tenke da? Stråling er ikke bra, de fleste av oss kjenner på varmen som utvikler seg i hodet når man snakker for lenge i mobilen. Å tro at det er ufarlig er naivt. Derfor bør man utsette egen mobil lengst mulig. Ha heller en gammel mobil til utlån når barnet skulle ha bruk for å ringe fra et sted av og til. Ja, hva vil vi foreldre tenke da..?? Da er alt vår skyld.... Du må jo bekymre deg i hjel med den tenkingen der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Vi er blant dem som har holdt igjen med mobil for våre barn, og når det gjelder eldstemann (som snart er 10,5) har det gått veldig greit. Først nå i sommer/høst har hans kamerater fått, og vi har sagt at han nå skal få overta en av våre gamle. hun mellomste på 8 ønsker seg også, og vi har sagt at hun ikke får på lenge ennå. Kanskje venter vi også til hun er 10 - vi får se. Minstemor på 5 synes det er SÅÅÅÅ urettferdig at hun ikke har verken mobil eller hull i ørene eller trampoline eller pearcing i tunga.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ino1365381263 Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Vår 11 åring fikk mobil da han var 8-9 år gammel. Det ble innkjøpt en helt enkel telefon med kontantkort. Telefonene kostet 3-400 kr (åpningssalg på en butikk) og han hadde kontantkort. Det første året ble telefonen så godt som ikke brukt. Nå har pengene på kontantkortet gått ut, og han er uten telefon. Han selv sier at han ikke trenger og at det er andre ting han heller vil ha enn penger til kontantkort. For oss en veldig enkel måte å slippe alt maset på..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Vi har satt grensa på 10 år og guttungen fikk et par mnd før tiårsdagen fordi han da sluttet på sfo. Jentungen går nå sisteåret på sfo og går stadig oftere hjem alene eller sammen med venninner og jeg kjenner at jeg føler at behovet for ath un har mobil begynner å komme, så vi får se om vi klarer å vente til 10-årsdagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Vi ventet til barnet vårt var nesten 11 år. Det som er skummelt her er at vi vet ikke hvordan stråler fra mobilen påvirker oss et langt liv. Som foreldre har vi ikke hatt mobilen lenge nok, men tenk om et barn som får mobil for tidlig etter 20 år får kreft og dette skyldes mobilbruk. Hva vil vi foreldre tenke da? Stråling er ikke bra, de fleste av oss kjenner på varmen som utvikler seg i hodet når man snakker for lenge i mobilen. Å tro at det er ufarlig er naivt. Derfor bør man utsette egen mobil lengst mulig. Ha heller en gammel mobil til utlån når barnet skulle ha bruk for å ringe fra et sted av og til. ''Ha heller en gammel mobil til utlån når barnet skulle ha bruk for å ringe fra et sted av og til.'' Gamle mobiler er vel mer strålingsfarlig enn nye? Eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvillingmamma Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Etter som jeg leser her har vi "gått mot strømmen". Den eldste fikk vel da hun var rundt 8 og da det ble en ledig mobil i familien da den minste var rundt 6 fikk hun den. Den eldste bruker telefonen mest til å holde kontakt med venner, spille musikk og ta bilder og det er veldig greit å be de ta med mobilen hvis de skal noen steder. Vi har OneCall faktura, fungerer utmerket for oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ysah Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Etter som jeg leser her har vi "gått mot strømmen". Den eldste fikk vel da hun var rundt 8 og da det ble en ledig mobil i familien da den minste var rundt 6 fikk hun den. Den eldste bruker telefonen mest til å holde kontakt med venner, spille musikk og ta bilder og det er veldig greit å be de ta med mobilen hvis de skal noen steder. Vi har OneCall faktura, fungerer utmerket for oss. Gàtt mot strömmen? Er det ikke akkurat omvendt? Forsto jeg riktig fàr de fleste barn mobil tidlig, og ofte fordi foreldrene gir etter for presset (alle har jo mobil). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvillingmamma Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Gàtt mot strömmen? Er det ikke akkurat omvendt? Forsto jeg riktig fàr de fleste barn mobil tidlig, og ofte fordi foreldrene gir etter for presset (alle har jo mobil). Virker som om mange her inne vil vente lengst mulig, prøver å holde igjen til barna blir 10 osv.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 Å lære å utsette behovstilfredsstillelse er noe av det viktigste en kan lære barna. Det er er jeg helt enig i. Jeg reagerte bare på formuleringen "lengst mulig". Synes du sønnen min på 27 kan få mobil? Tja...oK DA! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Guttungen her har vel hatt mobil i halvannet år nå, han er 8.5 år nå. For oss er det praktisk, jeg er borte i flere dager av gangen i perioder, og da kan han ringe meg akkurat når han selv ønsker. Greitt og ha i forbindelse med SFO, han sender SMS til besteforeldre, tanter osv innimellom. Tar den med når han er med venner. Har pratet om bruk og bilder, og det har fungert helt fint. Vi har også fri familie, så han kan ringe oss og tekste oss så mye han vil uten kostnad. Ofte glemmer han telefonen, men tar den med når jeg ber han om det. I sommer var det også praktisk da vi var på ferie, dersom han skulle komme bort fra oss, så var det bare til å ringe. Det skjedde ikke, men vi var i flere slike fornøyelseparker, og det er det enormt med folk noen ganger. Her har det ikke skapt noen problemer at han har mobil, det har bare vært praktisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Vi har to jenter på snart 8 og snart 6 år, og hun eldste har i mange mnd. spurt og spurt om mobiltlf. For oss er det ikke aktuelt enda - kanskje når hun blir 9. Vi får se hvordan det utvikler seg. Når det er sagt så har de tilgang til en mobiltelefon. Vi har kjøpt inn en ekstra telefon til husstanden, som de kan ta med seg dersom vi voksne syns det er behov for det. Dette er en billig tlf. med kontantkort. Vi har tilknyttet denne i Fri Familie-ordningen vår. Dette fungere helt greit. Begge jentene har lært seg å skrive meldinger - og å ringe med denne. Når vi kjøpte telefonen var det veldig stas, men nå er det forbausende lite fokus på den ) ..... Men egne mobiltelefoner venter vi altså med en stund til ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 I dåpsgave ;-p 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.