Gå til innhold

Når bør barna få mobil?

puppola

Anbefalte innlegg

Gjest flt\ymodus blir sjelden brukt av barn

''Ha heller en gammel mobil til utlån når barnet skulle ha bruk for å ringe fra et sted av og til.''

Gamle mobiler er vel mer strålingsfarlig enn nye? Eller?

Forskjellen her ligger i at man låner ut en telefon i noen få timer og får den tilbake igjen. Egen telefon ligger jo også ved senga om kvelden. Altså er man ved telefonen 24 timer i døgnet.(Strålingen har en viss radius rundt seg.)

Nye telefoner er også farlige. Noen mer enn andre, det kan man lete opp på tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

7

• puppola

4

• brulla

4

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest flymodus blir sjelden brukt av barn

Ja, hva vil vi foreldre tenke da..?? Da er alt vår skyld....

Du må jo bekymre deg i hjel med den tenkingen der.

Jeg vil iallefall gjøre hva som helst for å skåne barna mine mot eventuelle farlige sykdommer og dette kan jeg bestemme over når barnet er lite. Kreft og farlige strålinger hører tett sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TanteMobil

Jeg vil iallefall gjøre hva som helst for å skåne barna mine mot eventuelle farlige sykdommer og dette kan jeg bestemme over når barnet er lite. Kreft og farlige strålinger hører tett sammen.

Hvorfor ikke bare sjekke hvilke mobiler som gir mest stråling og velge en som gir lite stråling. Alle mobiler som blir solgt her ligger under EU*`s krav så dette blir å bekymre seg i hjæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flymodus blir sjelden brukt av barn

Hvorfor ikke bare sjekke hvilke mobiler som gir mest stråling og velge en som gir lite stråling. Alle mobiler som blir solgt her ligger under EU*`s krav så dette blir å bekymre seg i hjæl.

Jeg bekymrer meg ikke ihjel, jeg tar ansvar for mine barn og mine holdninger. Kjenner flere personer i mobilbransjen. De fleste lar være å gå med mobilen på seg i det hele tatt. De vet litt mer enn du vet om strålefare...

Jeg er også veldig obs på kreft og hva som kan føre til denne stygge sykdommen. Flere jeg kjenner og i tett familie har fått diagnosen de siste årene.,,.Noen er under 30 år...Har du aldri kjent en kreftpasient? Lurt på hva årsaken til at denne sykdommen er mer og mer fremtonende i vårt samfunn?

Følg med og håp det aldri gjelder deg eller dine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Ha heller en gammel mobil til utlån når barnet skulle ha bruk for å ringe fra et sted av og til.''

Gamle mobiler er vel mer strålingsfarlig enn nye? Eller?

Tror ikke det spiller noen rolle for bruk av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TanteMobil

Jeg bekymrer meg ikke ihjel, jeg tar ansvar for mine barn og mine holdninger. Kjenner flere personer i mobilbransjen. De fleste lar være å gå med mobilen på seg i det hele tatt. De vet litt mer enn du vet om strålefare...

Jeg er også veldig obs på kreft og hva som kan føre til denne stygge sykdommen. Flere jeg kjenner og i tett familie har fått diagnosen de siste årene.,,.Noen er under 30 år...Har du aldri kjent en kreftpasient? Lurt på hva årsaken til at denne sykdommen er mer og mer fremtonende i vårt samfunn?

Følg med og håp det aldri gjelder deg eller dine..

Ok. Jeg velger å leve her og nå, morgendagen kjenner ingen. Jeg forholder meg til Eu`s regler og det faktum at Norge ikke importerer mobiler med høyere stråling enn et visst tall, jeg stoler på at de som kan dette vet hva de snakker om. Jeg er heller ikke naiv i forb med kreft, men jeg nekter å la livet mitt bli kneblet av bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ja...... Det blir mye og passe på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg velger å leve her og nå, morgendagen kjenner ingen. Jeg forholder meg til Eu`s regler og det faktum at Norge ikke importerer mobiler med høyere stråling enn et visst tall, jeg stoler på at de som kan dette vet hva de snakker om. Jeg er heller ikke naiv i forb med kreft, men jeg nekter å la livet mitt bli kneblet av bekymring.

Så enig, så enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har de fått mobil når de har sluttet på sfo, dvs. 10 år.

Jeg har sagt at det ikke er aktuelt med mobil før de klarer å overholde avtaler uten å måtte bli ringt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi er 10 nå. Ho har vel hatt mobil fra ho var ca. 8. Da arvet ho en gammel mobil av pappan. Så har vi hatt OneCall. Pr. i dag får ho regninger på 30-40 i mnd. Hadde ho ikke hatt mobilen så hadde ho jo brukt hustelefonen mer, så det er jo en grei kostnad. (Kan ringe 120 minutter og sende 90 SMS gratis hver mnd. med kun oppstartsavgift)

Jeg synes dette har vært og er veldig praktisk. Ho har med mobilen ofte. Og nå har jo jo fått en mer ordentlig tlf. også.

Snuppa er også en del alene hjemme, så jeg synes dette har vært en god løsning for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hensikten med å utsette "ting og tang" lengst mulig?

Ting og tang", hva er det? Synes absolutt det er et poeng å utsette en del ting og tang. F.eks synes jeg enkelte lar barna sminke seg, ha ovenattingsbesøk av kjæresten, drikke alokohol, reise alene til syden bla bla bla altor tidlig.

Og hvor er logikken min - om en gir etter for alt barna vil ha når de er små så er det lett å forskyve greneser senere også. Barn er barn, ungdom er ungdom, voksne er voksne. La det være slik.

Barn er ikke små voksne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har hatt mobil siden hun var 6-7 år gammel, og jeg har til dags dato aldri angret på at hun fikk den. Utrolig greit å slippe å ringe rundt til vennene for å finne henne. Hun er nå 10 år og har hatt den samme hele tiden, bryr seg ikke om annet en å sende meldinger og ringe korte beskjeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nomobilano

Mine er 8,5 og 7,5, og de får ikke mobil enda. Har ikke satt noen spesiell grense på når de skal få, men jeg mener at det må være et reelt behov før de skal ha.

Foreløpig har de ikke "frigang", dvs. vi vet hvor de er til enhver tid. De har også faste tider de skal være hjemme, og det holder de.

Hjemme har vi fasttelefon, og når de er hjemme alene ringer de til oss voksne fra den. Funker aldeles strålende.

Ser at flere sier det er så kjekt at ungene har mobil slik at de kan få tak i dem, og det er jo så sin sak. Jeg fatter bare ikke at man ikke vet hvor så små barn er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Niccola

Kan ikke svare deg siden mine unger er ganske mye yngre foreløpig, men jeg gruer meg litt til dette blir aktuelt her. Mest pga mulighetene for mobbing, og at de kan ta bilder og legge ut på nett med få tastetrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig å vente lengst mulig? Det er jo ikke et automatvåpen hun ønsker seg. Bare et hendig kommunikasjonsverktøy med en del fiffige tilleggsfunksjoner.

Jeg fortrekker å gi barna mobil mens de ennå er så små at de stort sett tror at mamma har rett. Da har jeg den største muligheten til å lære dem sunne holdninger og vaner i forhold til mobilbruk.

Venter jeg for lenge blir jeg teit og bakstreversk mamma som ikke skjønner bæret av noen ting. Da synes de ikke de har noe som helst å lære av meg og jeg står igjen med minimal innflytelse.

Selv synes jeg mobiltelefon er et glimrende verktøy. Og jeg ser ikke helt hva som er så mye verre med den enn en telefon som kobles til telenette med en ledning. Pris på telefonen og mobilabonnement selvsagt avpasses barnas behov og evne til å ta vare på ting.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 8,5 og 7,5, og de får ikke mobil enda. Har ikke satt noen spesiell grense på når de skal få, men jeg mener at det må være et reelt behov før de skal ha.

Foreløpig har de ikke "frigang", dvs. vi vet hvor de er til enhver tid. De har også faste tider de skal være hjemme, og det holder de.

Hjemme har vi fasttelefon, og når de er hjemme alene ringer de til oss voksne fra den. Funker aldeles strålende.

Ser at flere sier det er så kjekt at ungene har mobil slik at de kan få tak i dem, og det er jo så sin sak. Jeg fatter bare ikke at man ikke vet hvor så små barn er.

Små barn på fire-fem år er jo greit å vite hvor er. Store skoleunger trenger litt armslag og bevegelsesfrihet.

Kjempegreit for barna å kunne ringe fra Petter og spørre om det er greit at de stikker bort til Christer. Eller kunne ringe å si at Jan hadde lyst på overnattingsbesøk.

Mobiltelefon gir både små og store større fleksibilitet. Og sparer oss for masse komplisert organiseringsarbeid.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare deg siden mine unger er ganske mye yngre foreløpig, men jeg gruer meg litt til dette blir aktuelt her. Mest pga mulighetene for mobbing, og at de kan ta bilder og legge ut på nett med få tastetrykk.

Nettopp derfor må du være tidlig ute med å gi dem mobil. Da blir det nemlig du og ikke mer eller mindre tvilsomme eldre venner som lærer dem mobilbruk.

;-)

Barna vil også være mer villig til å høre på foreldrenes formaninger om de opplever foreldrene som positive til mobilbruk i stede for noen misstroiske skeptikere de måtte vri mobilen ut av...

;-)

mvh

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til 20-årsdagen, da er dere nok trygge på at mobilen håndteres slik den skal.....

Mobiltlf. er farlig, farlig - skummle greier for barn!

Jeg blir helt _matt_ av holdningene her inne. Vent lengst mulig med det meste - det er jo så farlig!!!! Herregud - skjerp dere....

Jeg strever også med å forstå hvorfor det er så viktig å utsette mobildebutten.

Strengt talt er vel en sykkel, skøyter, slalomski eller hull i ørene farligere enn en mobiltelefon.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære å utsette behovstilfredsstillelse er noe av det viktigste en kan lære barna. Det er er jeg helt enig i.

Jeg reagerte bare på formuleringen "lengst mulig". Synes du sønnen min på 27 kan få mobil?

Nei, jeg synes ikke sønnen din på 27 kan få mobil.

Han bør kjøpe det selv...

;-)

Jeg foretrekker å øve barna i behovsutsettelse på områder der jeg kan gi en logisk og fornuftig forklaring på utsettelsen. Ikke bare venting for ventingen og vranghetens skyld.

Som barn fantes det ingen aldersbegrensninger på bruk av vår hustelefon. Det var derimot begrensninger mhp kostnader og at andre også skulle få tilgang til herligheten.

Jeg ser ingen grunn til å ha en annen holdning til det som nå er det vanligste kommunikasjonsverktøyet enn mine foreldre hadde.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...